Törs man?

jorme

Aktiv medlem
2 mar 2013
76
0
6
Bureå
Funderar på att byta skoter å har väl ett pristak på ca 60 k. Om man kikar på blocket så får man en skoter runt årsmodell 10. Bor vid kustnära så det blir ju mest att köra dåliga leder å köra sjö och sjutsa barnen. Men gillar att köra fort och kunna vika av leden när tillfälle ges.. brukar väl åka till fjälls nån gång per år oxå.. Är lite sugen på en nytro xtx då jag är förtjust i kvalitén men eftersom jag kör en kort 4 takt idag så vet jag att dom tunga när man väl sitter. Hur är framkomligheten med en nytro xtx vs en kort vector? Behöver inte vara värst å klättra do brantaste backarna men vill samtidigt kunna vika av leden när man är i fjällen å busa lite.. Å framför allt törs man köpa en 2 takt som gått runt 500 mil? Behöver väl bara 600cc känner jag...
Har haft två skotrar tidigare från sent 90 tal och båda motorerna rasade (polaris). Hur är kvalitén på motorer från runt 2010. Har så mycket annat i mitt liv som kostar och roar mig så jag är inte intresserad av att hänga i garaget å skruva skoter varje vinter förutom service och smågrejer som det kan va på alla maskiner.. Det som talar för 2 t typ switchback el liknande är väl helt enkelt att dom är (ännu) roligare då dom är mer lätthanterliga.

Inget märkeskrig nu utan SERIÖSA tips... prioritera lista är väl
1. DRIFTSÄKER HET
2. NÖJESFAKTOR
3. FRAMKOMLIGHET.
4. SKA GÅ ATT KÖRA PÅ VÅREN MED PULKA UTAN ATT DEN KOKAR DIREKT.
5. BRÄNSLE EKONOMI.
6.ANDRAHANDESVÄRDE.

Har tänkt att behålla skotern ett par år åtminstone...
 

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Hej! Jag köpte tidigare i höstas en fin Arctic Cat Crossfire 800 från 2011. Den har gått 180 mil och jag fick den för 64 000 kr.
Har ju pga snöläget ej testat så mycket än men om jag fattat rätt så är de både driftsäkra och roliga på och utanför leden. Drar säkert mer bränsle än en E-tech men det kan iaf jag leva med.
Hur de funkar att dra pulka med vet jag inte.
Finns även i 600 och då är dynan lite längre. Tror det är lite sämre dämpare på 600 också.
Mvh Hans
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Om driftsäkerhet är en viktig faktor så är det väl rätt svårt att komma runt Yamaha. Nytro XTX är en trevlig maskin. Men för 60 papp får du en rätt fin Apex Warrior GT och då har du fått in rubbet på din lista...

Nytron är dessutom inte särskilt mycket tyngre än konkurrenterna i samma klass.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Som H a säger, kika på Crossfire 800 -10/11. Då har då något som funkar hyfsat på led, hyfsat i snö och går riktigt riktigt bra.
I det närmaste lika skottsäker som en Yamaha, med skillnaden att den antagligen är 40ggr roligare och chassiet nog är hållbarare. Sämre finish, men det är ju en skoter. =)

Vill du ha mer lössnö är M8 av samma årsmodell ett säkert kort. =)

Bränsleekonomi får du ju kanske inte, men samtidigt är det ju helt ärligt fullständigt skitsamma så länge du inte kör typ 500mil per år.

Sen skaffar du såklart isrivare så är varmgång inte något problem på de flesta skotrar. =)
 

jorme

Aktiv medlem
2 mar 2013
76
0
6
Bureå
Ok. Ja det jag lyckats läsa mig till är väl precis som ni skriver att AC generellt har driftsäkraste 2t motorer. Så om det inte blir yammaha så blir det nog en xf7 el 8.

Nån som ägt/ provkört (å inte provkört på typ skotern dag utan typ ett kört seriöst ett par dagar) NYTRO OCH XF:en å kan göra en gämförelse i egenskaperna utanför led och på den samma. Gärna o nån vet kvalitén på remslitage slide slitage och andra slitdelar dämpare osv.

Apexen har nog en go motor men iom att jag har en vector idag som går ruggigt bra efter leden så är jag intresserad av att testa en lite modernare körställning..
 

Gustav1980

Välkänd medlem
24 okt 2004
228
0
16
Crossfire 800 är som sagt ett suveränt val, är synnerligen nöjd med min maskin.
Har kört Yamaha, och inget snack om att det är fina maskiner, men det finns situationer då den extra vikten känns som ton. Hur ofta man hamnar/försätter sig i dessa situationer är såklart indiviuellt, men om du primärt kör led och lössnö i lite mer öppna miljöer så är inte Yamaha något att vara rädd för.
Skogstrix/skråkörning...njae!

Btw, Crossfire 800 har inga problem att gå på 1,6 liter/mil i högt tempo efter leden. Men så länge du inte kör en 550 fläkt som tar 3 liter milen så är skillnaden i förbrukningskostnad relativt liten mellan moderna snöskotrar. Det är annat som kostar...
 

jorme

Aktiv medlem
2 mar 2013
76
0
6
Bureå
Ja vi får se vad som händer. Nu blev det lite annat emellan men det lutarnog åt en nytro xtx, känns som ett tryggare begagnatköp.. Å kör ju i ärlighetens namn inte särskilt extremt. Mest intresserad av att kunnat ut svängarna lite mer än med vectorn...
 

jorme

Aktiv medlem
2 mar 2013
76
0
6
Bureå
Har hittat en nytro med turbo 190hk med ca 500 mil på mätaren. Vet inte hur många av dom milen som turbon suttittad på. Då är frågan hur håller motorn med turbo eller är det en chansning att köpa begagnat med turbo?
 

Gustav1980

Välkänd medlem
24 okt 2004
228
0
16
Har hittat en nytro med turbo 190hk med ca 500 mil på mätaren. Vet inte hur många av dom milen som turbon suttittad på. Då är frågan hur håller motorn med turbo eller är det en chansning att köpa begagnat med turbo?
I ditt första inlägg nämner du "Driftsäkerhet", skjutsa barn, dålig leder och körning på sjö.
Jag vill inte dissa ditt val av maskin, men de flesta som bygger en turbomatad Nytro har en annan prioritering och användning av sin maskin än det du tänkt dig.
 

jorme

Aktiv medlem
2 mar 2013
76
0
6
Bureå
I ditt första inlägg nämner du "Driftsäkerhet", skjutsa barn, dålig leder och körning på sjö.
Jag vill inte dissa ditt val av maskin, men de flesta som bygger en turbomatad Nytro har en annan prioritering och användning av sin maskin än det du tänkt dig.
Haha ja det är sant. Men det är ju det där , man vill ju ha nått som funkar bra för familje utflykten och för turen med polarna. Om den då håller lika bra med turbo som utan så är det ju ingen nackdel. Men ska den hålla på å rackla med dyra reparationer som följd så är det ju inte värt det.. 130hk räcker ganska långt.. vill ju mest han en driftsäker skoter som går att ta ut svängarna med mer än vectorn jag kör idag..