ta bort separat oljesmörjning polaris xc700 (nonves)

Bergarn95

Medlem
21 nov 2013
20
0
1
Hej!
Har en polaris xc700 utan ves som jag ska koppla bort oljepumpen på då jag märkte att den fungerar väldigt dåligt.
Räcker det att ta bort den blanda i tanken och göra en enklare droppsmörjning till vevlagrena? Såg att det satt nipplar i blocket så antar att man får negativa konsekvenser om det inte smörjer där :eyebrows:
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
på vilket sätt fungerar den dåligt,brukar nästan vara omöjligt att slita ut dom,kolla så vattenpumpsremmen är hel,den driver även oljepumpen,är den hel så justera upp pumpen och se om den drar mer,du kanske har för tjock olja
 

Bergarn95

Medlem
21 nov 2013
20
0
1
Ja var nog för tjock olja för flödet ökade på en gång när jag prova me en annan olja, drog bara drygt 1 procent nu på slutet så blev lite orolig :) Ska börja köra på vatten med den så tänkte låta det vara för den sakens skull . nu funkar de ju iallafall men tänkte att det ska vara enklare att blanda I tanken om man sjunk :)
Eller kan man sätta dit en fettnippel å pumpa i lite nu å då istället? :)
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
monterar du fett nipplau så måste du borra kanaler för både in och ut så det är inte lättare,vatten och olja blandar sig inte och skulle det vara så att du får in vatten i oljetanken så sug ur det då,se till att tanken är full varje gång du ska ut så får det ju inte plats så mkt vatten om de nu skulle komma dit men de tror ja inte