Ta bort yttre vändhjul på Freeride???

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Gör det någon skillnad att ta bort vändjulen på en FR eller är mattan för styv för att böja sej runt dom inre hjulen?

Med summitens flex matta förstår jag att det blir skillnad men blir det något märkbart om man inte har flex matta.

Och hur bra mår en hård matta av den böjning som isåfall blir?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Jag tog bort mina yttre på boondockern inför förra vintern(gjorde en ny stålaxel och flyttade spännarna på insidan). Kan tycka att maskinen blev lite mindre känslig när man skråar över gamla spår, dock är ju xp/rex rätt nervösa av sig ändå...
Sen slipper man ju lite vikt, tror ett vändhjul väger ca 500g så det är ju 1kg som ska accelereras upp och ner i fart + att jag tycker det ger en mer "lätt" look.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Vikten var nog skit det samma. ett kilo det är bara att lämna kaffetermosen hemma så har man spara 2kg hehe

Men gillar också looken med endast inre vändhjul och skulle gärna vela ha den lite lättare på skrå när det är hårt ute. Är det som är mitt huvud syfte med det hela.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ja, tänkte som så att ac och poo kör utan och 09 assaulten gick som tåget på skrå och höll utan problem för min körning så tog bort dom och kastade ett av hjulen som backup i verktygslådan men bägge hjulen/lagren höll utan problem.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ser ut att följa med nya hjul i Tmotion boggi ombyggnaden
http://checkout.store.ski-doo.com/products/productdetail/tMotion+Suspension+Conversion+Kit/part_number=860200763/2361.0.1.1.56.84442.1028908.1028915.0?pp=20&

ÄR det bara för att eller är det starkare hjul?
För hjulen som sitter där nu är inte grova alls. Känns väldigt klena.

Hur har ni andra gjort. Har ni bara kapat axeln så den är strax innanför kanten på boggi skenan och lagt dit en rejäl bricka eller vad är bäst att göra?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ingen som vet?

Framför allt om dom inre hjulen håller? Känns som det bara är någon enstaka mm plast. Kanske best att flytta in dom yttre hjulen då dom känns lite grövre i alla fall.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
de inre hjulen i t-motionsatsen har en extra förstärkningshylsa som monteras mellan hjulen för att de ska bli stadigare. har för mig att polaris har nått liknande så hjulen sitter ihop.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Det kommer garanterat att slita mer på mattan med de yttre vändhjulen borttagna. Om det bara är teoretiskt eller om det kommer märkas i verkligheten har jag ingen aning om, men det blir ju en hel del brytkrafter som kommer tas upp av mattans stavar. Polaris och AC har ju smalare mattor så där bryts det mindre.

T-motion har en hylsa som stöttar vändhjulen på insidan, Polaris har väl nån lösning där vändhjulen sitter ihop eller är jag ute och cyklar?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ska kolla på lördag när det är skoterns dag om dom fått fram nå skidosar dit som man kan tjuvkika lite på =)

Men eftersom ski-doo säljer tmotion kittet med bara inre vändhjul borde ju det vara avsätt för att kunna användas med originalmattan?
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Forumet bråkar med mig så det dubbelpostas hejvilt från min sida.

Hylsan som sitter på t-motion är större i diameter, den är större än lagren för att ge lite stadga
Fick höra att summitarna dröjer nån vecka till tyvärr.
Har inte läst instruktionerna så jag vet inte vad som står där.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
billet-x grejjen du länkar till är en offsetaxel för flytta axelcentrum så man kan montera större vändhjul.
hylsan som jag pratar om har ingen kontakt med axeln utan är mycket större, kanske 7-8cm och verkar vara fastklämd mellan hjulen.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Enligt ryckte har min åf fått hem 2 st.
Vart hittar du info om tmotion. Jag har sökt men hittar ingen teknisk info alls?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
billet-x grejjen du länkar till är en offsetaxel för flytta axelcentrum så man kan montera större vändhjul.
hylsan som jag pratar om har ingen kontakt med axeln utan är mycket större, kanske 7-8cm och verkar vara fastklämd mellan hjulen.
Jo jag vet det är en offsetaxel men är svårt att se om distansen eller vad man ska kalla den för stöder mot lagerläget på hjulena eller om den bara ligger i mellan.
På plasthjul är det ju meningslöst att ta stöd vid lagerläget utan i så fall är det en stor hylsa som du säger men på alu hjul kanske det ger tillräckligt
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
På lynxen är det lite mindre hjul men dom då förra vintern. Gjorde axeln några mm längre så den sticker ut lite, sen satte jag spännarna + svarta blocken på insidan, stora "brickan" + en 3mm vagnsbricka för att klämma fast ordentligt. Är osäker men ev har ski-doo plastblock på in och utsida. Pm ditt telnr/mail så kan du få en bild, vet inte hur man lägger ut här.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
på ski-doon är det plast som håller axeln, det sitter 4st likadana distanser där två mot varje boggieskena. Troligvis lär det vara alu på Tmotion.
Ska kika på en boondocker 3900 imorgon på skoterns dag och se om det sitter samma plasthylsa mellan hjulen på den som det ska göra på t-motion.

Felkers hillclimbmaskin såg ju trevlig ut, skinz framvagn tillochmed
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ska kika på en boondocker 3900 imorgon på skoterns dag och se om det sitter samma plasthylsa mellan hjulen på den som det ska göra på t-motion.
Såg du något interesant på den?

Kollade på AC och dom hade rejäla förstärkningar eller vad man ska kalla det för mellan hjulen medans PO RMK inte hadde något alls mer än axeln mellan hjulen.
Var 2 Freeride dom hadde fått in och inte 2 st summit som jag hörde det ryktats om så kunde ej kolla hur det såg ut på den =(