Ta lån på skoter

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Lite nyfiken på hur vanligt det är att man lånar då man köper ny maskin? Jag har ägd 3 skotrar i mitt liv. Alla 3 har varit helt nya skotrar. Dock har jag alltid sparat ihop så jag kunnat köpa dom kontant. Jag skulle kunna tänka mig att låna då man köper hus och ev bil men en skoter ser jag som rent nöje därav mitt resonemang. Så hur vanligt är det att man lånar? Dom flesta jag åker med gör det. Och om man nu lånar hur mycket brukar man låna då? Halva värdet?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Innan jag svarar skulle det vara roligt att veta hur din livssituation ser ut. (inkomst/jobb/lön osv)

Känner otroligt få som har råd att lägga undan nog med pengar för en ny maskin.
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Inkomst per år drygt 320 tusen, 28 år, bor i lägenhet (bostadsrätt) med sambo som jobbar heltid också, inga barn. Brukar köpa ny maskin vart tredje år. Har inte dragit på mig några lån än så har väldigt låga fasta kostnader. Därför kan jag lägga undan rätt mycket varje månad.
 

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Jag hat lånat till båda mina nyköp, 20% kontant och resten lån. Har ca 290tusen i årslön. Tagit på 60månader och då blir de ca 2tusen/månad (3,5%)ränta
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
I see.

Jag lånde 2/3 av min skoter.

Skulle klart vara kul att cacha en skoter men. Hus, två barn, 4 skotrar som ska servas/försäkras osv. Så har jag inte råd/lust/möjlighet att lägga 4000/månaden på sparande till skoter.

Skulle jag däremot tjäna det dubbla mot jag gör idag (skulle ändå vara mindre än du plockar ut), så skulle det ju gå.

Skulle jag inte ha barna skulle det ju också gå:)
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Så pass =) Kul att få lite inblick! Jo jag kan tänka mig att det inte går den dagen man skaffar kids och villa osv hehe..
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
25 år. Bor i bistadsrätt idag en bit utanför Sundsvall.Belånat ca skotern på 110 000 kr när jag köpte den. Amorterar rätt hårt på den idag men har även belånat upp den till förmån för en släpvagn. Detta för att inte få en för hård smäll på sparkontot. Håller isär skoteråkningen genom att ha ett fondsparande för boende i framtiden, ett konto för buffert och ett konto för enbart skoteråkning.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
K - len, får man fråga vad i fridens liljor du jobbar med som inte ger mer än 150 000 spänn per år? Jag tyckte 320 lät lite men om du tjänar hälften måste du ju ha Svedalas skitjobb eller jobba typ 1.5 dar i veckan.

Jag är 34, nybyggt hus, 2 barn , 2 bilar, åretruntstuga, 3 båtar och en par andra leksaker. Jag lånade 50k bara för att jag kunde. Inbakat i bolån är det ju knappt märkbart. Delvis för att jag är världssämst på att spara. Och jag menar verkligen sämst. Hade nog kunnat spara 10k i månaden med lite disciplin.

Edit: för övrigt är jag en bakåtsträvare vad gäller datorer och sociala medier så det kändes flummigt att ladda ner en app och sen "swisha" 105k. Första och enda gången jag swishat dessutom.
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
skulle tro att säkert 90% av alla som har en skoter värd mer än kanske 50000:- har lånat pengar till den.. köper man en skoter för ca 80-100000:- kanske det är ett vanligt privatlån på banken. Många har redan ett lån (på t.ex en bil, båt,hus etc) som man ökar på med det som behövs till handpenningen om man ska köpa en flång ny skoter, och tar resten via finansiering av handlaren.. så ser det ut för alla jag känner som har skoter iaf, och det är oavsett en årsinkomst på mellan 250-400000:- huvudsaken man amorterar mer än vad grejerna sjunker i värde resonerar jag, om man säljer så ska man kunna betala av hela lånet för dom pengarna.. trist att stå med säg 30000:- kvar i lån men inte äga nånting av värde. Jag är 32 år, bor i radhus med sambo, två barn och två bilar plus en skoter, tjänar ca 370000:- per år men har skotern och bilarna på samma lån...betalar av ganska mycket så jag vet att jag inte hamnar i den situationen med lån kvar men inga grejer om jag skulle börja sälja av :)
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Sedan är det så att vi alla prioriterar olika, jag åker runt i en skitbil (utan lån) för att kunna köpa ny skoter(med lån) med jämna mellanrum.
Även om jag tjänar 450/år så får man prioritera om man ska försörja en familj också.
Ett tips till alla familjefäder där ute är att lägga upp lånet på lite längre löptid än vad du tänker ha kvar skotern och i stället ta för vana att slänga in din skatteåterbäring på skoterlånet så är du av med lånet på betydligt kortare tid utan att kärringen ska hänga upp sig på att månadskostnaden drar iväg.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Ika: Jobbar ~50% :-D

Har varannan vecka på mig att köra skoter så mkt jag hinner. Prioriterar köra skoter och tid med barn/familj mer än pengar på kontot antar jag:)

På sommarna blir det såklart lite mer jobb:) men sålänge jag klarar mig är jag nöjd med nuvarande lösning.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Ännu enklare...
Sköt dina pengar och låt tanten sköta sina...
Ursäkta men det där lät jävligt dumt i mina öron iaf. Är man en familj o har barn anser jag iaf att man ser till familjen först, tjänar man mer än sin sambo/fru bidrar man förhoppningsvis med mer.. även om man rent uttalat inte har delad ekonomi brukar det ändå vara rätt delat i slutändan.


Ang lån har inte jag ngt och har köpt min och fruns kontant. Skönt att slippa lånet men lån är för de flesta den enda möjligheten när man har bilar hus cross båt stuga m.m..

Snarr äger inte banken huset heller.. :)
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Den dagen man kan säga så, att huslånet snart är betalt kör jag knappast skoter nåt mer. Ni som har billiga hus att köpa har ju en klar ekonomisk fördel. Här i byn kostar ett vettigt hus inte under 3mil. Jag har förvisso byggt mitt till största del själv men har liksförbaskat lån på 2 typ. Nu ska jag bygga ett garage också dock från ärvda slantar så denna gång får inte banken vara med..:)
 

Raven71

Aktiv medlem
9 mar 2014
62
0
6
NB
Ta lån tar man väl för att man är för kåt på att köpa skoter och inte har tid att vänta tills man sparat ihop slantarna som behövs eller?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Köptr mig ett billigt hus som jag amorterar mer än "nödvändigt"

Räknar med att det är avbetalt om 6 år istället för 20 som var tänkt från början.

Däreftrr blir det mer pengar till skoter:)
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Intressant hur de publicerade årslönerna bara stiger för varje som meddelar ;)

Klart man kan låna till en skoter, vem fan kommer tacka en för att man var sparsam och aldrig låna pengar när man var ung.

Jag lånade 70k till '09
37k till '12
och cashade '14 - kändes fint.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Lånar en liten del till årets. Mest för att mellanskillnaden blev markant högre än den brukar. Men tänkte behålla maskinen i 2 år och betala av lånet på 1 år kanske.

Hursomhelst. Alla har inte kontanter redo men kanske en hygglig inkomst. Då tycker jag absolut attman ska låna men SE TILL ATT AMORTERA MER ÄN FÖRVÄNTAD värdeminskning hela tiden. Då slipper man stå där med lån kvar utan skoter.
Vet folk som lånat 110% av nypris för att betala försäkringen år1 och hjälmen etc.... Kan man inte ens spara till kontantinsatsen och skoterkläderna undrar jag om det inte är bättre att låta bli också :)

Men vi är alla olika :)