ta lös fjädrarna, fram dämpare

ActWrong

Välkänd medlem
11 okt 2006
413
0
16
Umeå
:confused: måste ha lös dom iochmed att jag ska lacka dom men hur får man lös dom, å hur vet man hur hårt man ska spänna så de blir som de va innan då man ska sätta tillbax dom?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag har gjort det på 2 sätt.

1: Åkte förbi min lokala skoterhandlare och han lossade på dem gratis. Det tog typ 30 sekunder för honom med en fjäderkomprimerarkollimox.

2: Spände fast dämparen i skruvstädet och drog ett spänband genom fjädern. Spänbandet virade jag runt benet på arbetsbänken sen drog jag ihop fjädern.

Bägge gick bra och alt 2 har ju fördelen att man kan göra det när man vill.
 

ActWrong

Välkänd medlem
11 okt 2006
413
0
16
Umeå
okej tack, en sak till, ska jag spänna ner fjädern mot satt håll mot delen som är gängad, så ja kan gänga upp den å därmed ta bort fjädern? fattade jag de där rätt nu? :p
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Nej du har missförstått litegrann...

Du drar fjädern ner mot "botten" av dämparn. Alltså ner mot gängorna, sen när du dragit den ner en bit så plockar du lös metallbrickan i toppen av dämparen och låter sen fjädern glida ut åt det hållet.
 
R

Robin

Nej du har missförstått litegrann...

Du drar fjädern ner mot "botten" av dämparn. Alltså ner mot gängorna, sen när du dragit den ner en bit så plockar du lös metallbrickan i toppen av dämparen och låter sen fjädern glida ut åt det hållet.
Beroende på vilket håll dämparen är vänd, men är presis som du säger.

Bara lossa på fjäderspänningen MYCKET tills fjädern går att röra fram å tillbak. Därefter ta bort bricka som fjädern vilar på i vanliga fall och dra ut fjädern åt de hållet. Mycket simpelt. (beroende på modell ska även tilläggas)