ta ut drivaxeln xlt sks -93

Martin_

Medlem
19 nov 2006
34
0
1
Gällivare
hur får man ut drivaxeln på en xlt sks 93
måste man ta bort hela växellådan? jag har plockat bort dreven i lådan men den går fortfarande inte att ta ut!
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Om du lossat drevet i växelhuset och lagret på variatorsidan så kan du trycka över axeln till H in i växelhuset så att säga tillräckligt mycket för att kunna vinkla ner V sidan och dra ut axeln åt V.

Lycka till
 

r-dish

Välkänd medlem
9 feb 2005
172
0
6
LULEÅ
Jag tog bort hela växelhuset, är ju knappast bökigt ? gick enkelt och smidigt efter jag gjort så.
 

J00r

Välkänd medlem
4 jan 2006
282
1
16
36
Skellefteå
beror på hur många drivhjul du har om du har 4a på måste du ta bort hela kedjehuset. Om du har 2 går det bra att bara lossa drev och lagerhållaren! Lycka till.
 

ajf0

Medlem
13 dec 2006
18
0
1
Bollnäs
Då ska det bara vara att dra den så längt åt höger som det går och sedan dra ner den på variatorsidan och sedan ska det bara vara att ta bort den.
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Drivaxeln går inte dra nåt mer åt höger än det sitter när den sitter fastskruvad, såvida att man inte lossat lagren i kedjehuset , men det är onödigt jobb, och går i princip inte utan att lossa axeln först.

SÅHÄR GÖR MAN:

Drivaxeln SKA lossas från nedre drevet, sedan lossar man lagret och hållaren med vinkelväxeln, efter det så drar man drivaxeln åt VÄNSTER och trär ur den ur växellådan, sedan vinklar man ner den på höger sida, sedan drar man den åt höger undre fotplattan och ut ur bandtunneln.
INGET annat fungerar eftersom att lagret i kedjehuset håller axeln om man inte drar ur axeln ut ur det lagret.
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
35
Drängsmark
men man kan ju lika gärna ta bort lagret från axeln.
och om man har 4 drivhjul så ska det gå ta loss axeln ändå utan att ta lös hela kedjehuset.