Taiga...

• Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

Har funderat på att köpa mig en taiga.. men kan inte nå mycket om skotrar.. nån som har några åsikter om den skotern här??

Sundin82

Välkänd medlem
1 okt 2004
250
0
16
Östersund
En sådan provade jag i fjol. Det är inget jag rekommenderar den är vinglig och bromsen är väldigt dålig du få trycka riktigt hårt ändå fungerar den inte riktig och när du trycker så får du va beredd på att den smäller av. Om jag var du så skulle jag söka efter en begagnad i stället.

Hörde att bromsen hade smält av flera gånger.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Köper du en begagnad skoter i samma prisklass som Taigan ligger i så får du mycket mer skoter från den beggade, trots att den har ett par år på nacken.

Sundin82 skrev:
En sådan provade jag i fjol. Det är inget jag rekommenderar den är vinglig och bromsen är väldigt dålig du få trycka riktigt hårt ändå fungerar den inte riktig och när du trycker så får du va beredd på att den smäller av. Om jag var du så skulle jag söka efter en begagnad i stället.

Hörde att bromsen hade smält av flera gånger.

Kan det inte vara så att bromsen var dålig på just den du testade, var det inte så, du törs inte berätta det bara...
Sluta skriva oseriösa inlägg om sånt du bara har hittat på!

E

Ej medlem/Inloggad

vet om det där om bromsarna..skivan ska göras ren ordendligt från skyddsfett som fabriken lägger på

E

Ej medlem/Inloggad

flera??

några flera åsikter?? någon nöjd köpare??

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Nej, nej, nej..

Inte är de speciellt billiga och förväntat andrahandsvärde om några år lär ligga allt annat än högt till skillnad från orginalet, 5-9:an. Motorn är en till stor del egenbyggd rysk kopia av 503:an, hurdan kvalitet den håller samt övrig mekanik och diverse attiraljer en skoter innehåller får vi väl se. Jag är skeptisk till modellens framtid i Sverige efter det jag har hört mig för om den. Hade den kostat 30 000 kr hade saken varit i ett annat läge, men nu.. Nej.

Du får en fin, obetydligt använd 5-9:a för de knappa 60 000 kronorna en Taiga går lös för.

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Jag har inte provat nån Taiga, men om man ser till bilvärlden så brukar/brukade ryssarna vara riktigt duktiga på att bygga långlivade och robusta grejjer, speciellt när det gäller att kopiera från andra...så om orginal-503:an (eller låt säga hela skotern) är slitstark (vilket den är), så tror jag att den ryska varianten är minst lika tålig, men det återstår väl att se...

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Taiga en ny GAMMAL skoter

:rolleyes: Farsgubben har en 5-9 GLX 84 a tror jag (blå med grått chassi)den har gått 250mil!!!!
vilket ju e förhållandevis lite med tanke på åldern jag har typ kört hälften av dessa.
(gubben gillar skoter körning)HAHA

grannen ti farsan har en taiga som ja testade,å ja vad ska man säga nu e ju GLXen i väldigt bra skick trots sin höga older
men jag upplevde dessa som nästan lika då kan man ju fråga sig

20 000 för en super fin 5-9 83-86 för det får man (10-15000+ lite jobb)
Eller 60 000 för en ny taiga,bortkastade pengar anser jag.

Valet är ditt:D

Sundin82

Välkänd medlem
1 okt 2004
250
0
16
Östersund
Det var 3:e bromsen som var monterad på den maskinen.

Pratade med en person som var insatt på just Taiga han berättade att just bromsen var värdelös på dom men det går att köpa till hudralisk broms så skulle dom fungera bättre.

Skulle hällre satsa på en LYNX 59:a mycke bättre maskin

Sundin82

Välkänd medlem
1 okt 2004
250
0
16
Östersund
Ej medlem/Inloggad skrev:
tredje bromsen?? vajern som gått av då eller??
Ja 1 gång dom andra gångerna är det handtaget
Men han skulle byta till hudralisk broms har inte hört hur det blev.

Kan tillägga att han fick skotern för att handlaren inte ville ha tillbaka den (NY)

E

Ej medlem/Inloggad

handtag!

då håller inte plasten då så att säga...men sätt dit ett handtag från en lynx/ski-doo då..om dom har annat bättre hållbar typ av plast

snotric_power1

Semi PRO sledder
19 nov 2004
64
0
0
dalarna
garanti iaf

man får ju garanti från åf iallafall när man köper taiga..
då behöver man inte gå igenom maskinen man köper nåt alls iallafall..som
behövs vid privat köp..

taigan har väl måndagsex och barnsjukdomar som andra modeller
fel som jag hört är dåligt material i stödarmar till styrning
som generalagenten tog fram nya laserutskurna till.
nåt haveri av vxllåda som jag tror på berodde av att man växlade i för
hög fart men då havererar nog lådan i en lynx med skulle jag tro.
sen var väl maskinerna för högt bestyckade vilket är inget som är onormalt
maskinen kördes i mora hos mperformance ock en ny bestyckning togs fram
taigan gav nästan 56 hk..
bromsproblem har jag ej hört nåt om... är ju ingen sportskoter precis
så dom borde väl hålla om allt skyddsfett som maskin kladdats in med togt bort ordentligt.
sen fanns det väl lite annat smått och gott med men som byts ut utan debit av handlarna

återstår att se hur andrahansvärdet blir om några år..