Tappar på maxvarv

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Fick ett tråkigt beteende på summiten i söndags. Märkte det efter en halv dags körning med blandat lössnökamp och errr lakerace. Det kommer när jag ligger och kör halvfort och sedan trycker fullt. Den jobbar sig snabbt upp till runt 8000 rpm och går fint. Sedan efter några sekunder så tappar den helt flåset varpå varvet direkt faller ner till kanske 7000 och låter böööööööö. Släpper man då lite på gasen är det som att inget har hänt. Den spinner på fint. Lättast sättet att provocera fram detta märkte jag var genom att ligga i 7000 rpm efter en sjö och så plötsligt trycka fullt. Då kommer det efter några sekunder. Det är en -99 summit 600.

Jag har provat byta stift, ingen skillnad. Vad kan det vara? Igensatta filter? bränslepump? Det är väl ingen varvtalsregulator på en -99:a?
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
jag hade en snöslunga med ungefär samma problem :) tog upp o rengjorde membran i förgasare och allt annat där, eller om jag bytte ut dom, minns inte.
Iaf så gick den bra efter det..
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
daniels skrev:
jag hade en snöslunga med ungefär samma problem :) tog upp o rengjorde membran i förgasare och allt annat där, eller om jag bytte ut dom, minns inte.
Iaf så gick den bra efter det..
Mmm...är inne själv på att det är nått sånt som behövs. Det sitter ju nå pytte-pytte filter där i gasarna där soppan kommer in och det kan ju inte behövas mycket skit för att sätta igen dom.
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
antic skrev:
Jag tror att variatorerna kärvar lite. Den verkar inte ha bra backshift.
Öhh? Variatorerna går kanonbra och tvekar inte i nått läge. Tror inte det är där felet ligger. När den "tappar" så känns det heldött till att börja med, som om gnista eller soppa försvinner.
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
rydde skrev:
Mmm...är inne själv på att det är nått sånt som behövs. Det sitter ju nå pytte-pytte filter där i gasarna där soppan kommer in och det kan ju inte behövas mycket skit för att sätta igen dom.
känn på filtrena också så dom inte är "stel"..
Testa med det, det är bra o göra i vilket fall =)
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Hmmm...

Jag är helt inne på Antic´s linje, nämligen variatorerna... Dom kan fungera hur bra som helst i övrigt... Hade de nämligen själv på en gammal Yamaha som gjorde exakt lika, gick hur bra som helst ända upp till "nästan maxvarv" då tvärdog den, de visade sig vara korset i primären som hade släppt å på nåt vis så växlade den på på tok för mycke vid höga varv... Den orkade helt enkelt inte varva upp helt....

Palla upp bakänddan ordentligt och prova då hur den går, börjar den bööa även då så är de nog inte variatorerna...
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
eritor skrev:
Jag är helt inne på Antic´s linje, nämligen variatorerna... Dom kan fungera hur bra som helst i övrigt... Hade de nämligen själv på en gammal Yamaha som gjorde exakt lika, gick hur bra som helst ända upp till "nästan maxvarv" då tvärdog den, de visade sig vara korset i primären som hade släppt å på nåt vis så växlade den på på tok för mycke vid höga varv... Den orkade helt enkelt inte varva upp helt....

Palla upp bakänddan ordentligt och prova då hur den går, börjar den bööa även då så är de nog inte variatorerna...
Okej, då är jag med på vad ni menar. Är ändå lite skeptisk... Det är ju inte att den inte orkar varva upp helt. Den sticker upp och lägger sig på ca 8000 och där ligger den vackert stilll. Sedan några sekunder senare så börjar den plötsligt gå knasigt. När det gäller variatorerna är då åtminstone primären väl underhållen så den borde inte kärva.