Tappar tomgången och stannar.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
De ser bra ut i hålen men tryck in en skruvmejsel så längt in de går för säkerhets skull.
Yes sätt dit rinabs oringskit jag länkade till och provkör igen.
De finns inga lösa kontakter att köpa till spridarna vad jag vet men de är bara smäldlimma in kablarna på någ smart sätt.
 
2 jan 2023
27
2
3
54
sundsvall
Har beställt en sats o-ringar nu. Kan också nämna att jag var förbi polaris i sundsvall nu på lunchen. Jag nämnde allt jag gjort och beskrev problemen. Det första dom sa var byt TPS, beskrev allt jag gjort vad det gäller den med mätningar och att jag inte hittat något fel varken på den gamla eller den nya tps. Eftermarknads tps gick inte, det kommer aldrig att fungera. Han gav sig inte, det är TPS som måste bytas och den måste vara orginal. Med tanke på att den kostar över 4000kr så ligger jag lågt där en stund.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Jaha de dömde ut eftermarknads tps. Jag har aldrig bytt till eftermarknads jag har bara köpt från skrotar så jag vet inte om de funkar med pirat. De ligger nog något i vad de säger för de är väldigt vanligt elprylar som har med motorstyrning att göra inte funkar med piratprylar. Om du ska ha polaris beg delar så hör med Whihtepowedr skroten för han har mycket delar.Men i detta fall då du får exakt samma fel med ny tps och värdena är bra på bägge så tror jag inte de är tps.
En sak till som kan orsaka oregelbunden tomg och allmänt taskig gång under 60-70% under 7500v gaspådrag är om en avgasgilotin (vesventil på polarisspråk) fastat i öppet läge. Om du inte nyss tagit lös dem och regort så kolla om någ fastnat i öppet läge och att de går lätt att dra gikljotinerna ut/in .
 
2 jan 2023
27
2
3
54
sundsvall
vesventilerna har jag gjort ren de är ok. Har precis tagit isär kontakterna till spridarna som jag lämnade in för rengöring. Tror jag hittat felet. satt idag och sökte på detta forum och hittade en gammal tråd om lim i kontakter. Hans skoter tvekade och när han tog bort limmet i dessa kontakter så försvann det fenomenet. Tänkte att jag kollar mina, jag limmade dessa med silicon från biltema. Nu när jag delade dem så har jag haft i lite för mycket, det har pressats in i kontaktblecken när jag tröck ihop kontakten på den ena. verkar ha varit lite si så där med kontakten där, sedan hur känsligt det är??? Fråga till er som gjort detta några gånger, måste man limma dessa??? Det sitter ju en gummitätning i botten på kontakten. siliconet är så intryckt mellan blecken så jag får inte bort det. Ska åka på Bäcks imorgon och se om dom har några kontakter.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Jag vet att på Arctic cat glappar stiften i kontakten väldigt lätt. Du bör lägga på lite silikon så inte vatten kan åka in mellan yttre och inre kontakten, lita inte på gummitätningen. Tar man bara vanligt packningssilikon så sitter de så löst att de är lätt att ta loss.De är när folk försöker fo loss org limning som de bryter sönder dem.Man måste värma kontakten så mycket man törs innan man försöker få loss org limmad kontakt!
Då hoppas vi på att de bara va glappkontakt men spridartäningarn va ju fel också så dem måste såklart bytas till rätt sort.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Tryck i vaselin/batteripolfett istället för att limma fast med nåt silikon eller lim överhuvudtaget.
Kan vara lite svårt att få bort allt klet sen innan men försök få bort så mycket det bara går.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Har du något tips på packningssilikon och vart brukar du köpa???
På närmsta mack vanlig Ättikabaserad packnigsilikon för de limmar inte så farligt. De funkar med vaselin också men ack så kladdigt. Jag brukar enbart lägga på silikon utanpå skarven, inte trycka ihop kontakterna med silikon för då kan de nog sitta hårt.
 

decock918

Ny medlem
15 okt 2023
1
0
1
22
amarica
Default tps according to the school book. The phenomenon that has occurred is that it runs as well as possible when I start, runs at start at 2300rpm and after a few minutes it goes down to 1800-1850rpm. Goes like this for a few minutes and right what it is, the idle can disappear and it goes down to 1200rpm and then stops. Starts it again and it just simmers on like it can't get soup and stops again. Restarts for about 3-4 times and right what it is, it is as usual again.
pikashow download
 
Last edited:
2 jan 2023
27
2
3
54
sundsvall
En sista uppdatering i mitt problem, hoppas jag. Var en jädra leveranstid på tätningarna till injektorerna. Tog även bort de nedre injektorerna och lämnade in till Bäcks för rengöring och kontroll. Allt var ok. Bytte tätningarna på alla injektorerna. Gick igenom reedsen igen, allt ok tycker jag. Satt tillbaka min gamla TPS och ställde in enligt skolboken. kontakten till injektorn som jag lyckades få silicon på kontaktblecken fick jag ren med 24% ättika och ett jädra pillande. Tröck ihop kontakterna och la tätning på utsidan i skarven som du föreslog Boost. Startar upp maskinen och så här jämt har den aldrig gått på tomgången. Varmkör till drygt 90grader, ingen rusning och tappar inte tomgången en enda gång. La tomgången på 1750-1800rpm nu, vet inte om det är inbillning men den känns också rappare på gasen nu. Ska göra en provkörning till ikväll när den kallnat ner till den utetemperatur som är nu men tror den kommer gå som den ska nu. Eldprovet blir väl när snön ramlat ner och man får prova den ordentligt. Ett stort tack för alla tips och råd som delats i detta problem. Frågan är om det var siliconet i kontaktblecken som var problemet, eller något annat.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Kanon!! Kontaktfel eller fel oringar runt spridarna va misstänkt alt den sista tätningen längst in mot cylinder hade trycks in och blockerat en spridare vid inloppshål i cylinder. Jag hittade nyss felet på en Assault 800 med för hög tomg hela tiden. Den hade dränernipplar i botten vevhus för den va körd på vatten och en av ansluningarna hade lossnat på ett vevhus så de vart ett 5,5mm stort hål rätt ut. Den drog då tjuvluft den vägen.