Tappar tomgången och stannar.

2 jan 2023
27
2
3
54
sundsvall
Har missat att koppla in både luft och avgasmätningen några gånger och då jag missat så blinkar det en felkod på en gång. Men de kan säkert vara trasiga ändå och ge skumma fel. Har bara 2 spridare och de o-ringarna oljades in vid montage. Har tömt en flaska startgas runt reedkorgar och spridare för att kolla luftläckage men ingen reaktion. Pratade med Bäcks vid provtryckningen och rengöring av spridare och det spelade ingen roll hur man satte dem då de är exakt lika båda två. Men hade ändå märkt dem så de monterades på samma ställe de satt. Byte tps ikväll så får vi se om det blir någon skillnad.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Har du bara 2 spridare så är cylindern utbytt mot nyare som har två spridare eller två spridarehål är pluggade Är de gjort i samma veva som renoveringen?
Byte till 2 spridare kräver även byte av ecu och spridarna måste såklart va rätt storlek som ecu boxen är mappad för. De brukar finnas färgmarkering på ecu och spridarna och de måste eller bör stämma. De finns 3 olika spridare gul röd och ev grön om jag mins rätt.
Följdfråga gick den perfekt innan du rev den?
 
2 jan 2023
27
2
3
54
sundsvall
Nu känner man sig dum igen, tur man är van:). Tittade på sprängskissen nu och det ska vara 4 spridare original. Vart sitter dom andra 2, sitter dom under? Det sitter bara 2 på ovansidan. Ska titta när jag kommer hem sedan. Innan jag bytte reeds, lämnade in 2 spridare och justerad tps gick den klockrent, inga problem. Anledningen att jag bytte reedsen var att dom var lite fransiga, så dom byttes i förebyggande.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Nu känner man sig dum igen, tur man är van:). Tittade på sprängskissen nu och det ska vara 4 spridare original. Vart sitter dom andra 2, sitter dom under? Det sitter bara 2 på ovansidan. Ska titta när jag kommer hem sedan. Innan jag bytte reeds, lämnade in 2 spridare och justerad tps gick den klockrent, inga problem. Anledningen att jag bytte reedsen var att dom var lite fransiga, så dom byttes i förebyggande.
De sitter under insuget. Du får hoppas du skruvat lös undre spridarna i sömnen och glömt montera dem eller om du dragit lös kontakter till undre spridarna?
Annars har du otrolig otur om någt (tps) gick sönder medans den va isär för jag tror inte reedsen ger så svåra symtomer såvida du inte fått fel reeds som inte passar riktigt. Såg de ut att täta bra mot korgen?
Har du provat andra tändstift för de kan va semisläkta nu när den gått underligt. Kör NGK br9eya för de tål mest olja och bensin innan de ger upp.
 
2 jan 2023
27
2
3
54
sundsvall
Då var tps bytt. Gjorde en mätning på den gamla innan demontering, 0,94 i tomgångsläge. ut med tomgångsskruv så låg den på 0,700. Dit med den nya, stängda spjäll 0,700 justerade tomgångsskruv till 0,94. tomgången blev något lägre 1700-1750rpm. varmkör och nu tappar den inte tomgången, än i alla fall. Avbröt vid 80 grader. Däremot rusade den från 1700rpm upp till 2500rpm 3 gånger men gasade till så gick den ner i 1700rpm igen.

Frågan är nu, var det tps eller har jag kommit åt någon kabel när jag demonterat allting för bytet??? Har dubbelkollat anslutningar till alla spridare och de kablar som går ner till motorn, till givare och sensorer.

Satt 2 spridare under som jag missade när jag höll på förra gången.

Har suttit och mätt på den gamla tps flera gånger nu och kan inte hitta något avbrott eller störning i mätningen. Blir inte riktigt klok på detta men nu funkar skotern förutom rusningarna den gjorde till 2500rpm. Ska prova imorgon igen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
reedsen var täta och bra på korgarna. Bytte stift när jag tappade tomgången första gången. kör BPR9ES. Är BR9EYA ett bättre stift???
Sålänge stiften är hela skiljer inget i drift men brp9eya håller bättre mot surhet och oljedränkning.
Ang rusningen så kan de va glapp i någon av spridarkontakterna de är väldigt vanligt på Arctic cat ivf. Polaris tror jag har bättre kontakter men folk brukar bryta sönder konakterna när de ska ha lös kablarna från spridarkontakten vid rengöring för de är limmade på 13 och nyare ev på äldre också? På arctic cat kan kablar lossna från stiften och de kan bli kortis i kontakterna också.
Om en spridare ger upp tillfälligt så den bara går på en spridare så kan de mycket väl rusa antar jag. På nyare med bara 2 spridare så lägger brara en cylinder av så de är enklare att felsöka. Har du sprayat startgas bakom primärvariatorn mot packboxen där så inte veaxeltäningen läcker?
Som jag nämnde tidigare ryck lös piptempsensorn och kolla om den slutar rusa. Slutar den dumma sig då är nog sensorn lite felande. De går ohmmäta sensorn lös genom att värma den med gasollåga eller varmluftspistol. Den ska bete sig som tpsen öka fint o jämnt med värnme och sjunka jämnt när den kallnar. Om jag mins rätt ska den draiväg upp till strax äver 10 ohm vid typ 550c jag tror jag har ett 9-10 omhs motstånd som motsvarar runt 500 ish.
Du kan även mäta den på plats i pipan från kall motor till så varm som möljligt. På bara tomg blir pipan bara 250 ev 300c där piptempen sittter men om du pallar upp maskinen och tokggasar och tokbromsar om o om igen kan man förmodligen få den närmarwe 450-c korta stunder och då bör ohmmätaren visa runt 7-8 ohm förutsatt att den funkar. Jag mins inte hur många ohm den ska visa helt kall men de går googla fram.
Om nu pipsensorn felar så lär de bli ohm borfall just vid den piptemp som motorn börjar rusa.
 
2 jan 2023
27
2
3
54
sundsvall
uppdatering i frågan efter dagens test. Första funderingen är varför den inte startar på 2a draget som den alltid gjort. Efter reedsbyte och tps byte med justering, rengöring och provtryckning av 2 spridare, nu är det 6e draget som gäller. Trycket på 4bar med bränsle är ok och trycket finns kvar innan varje kallstart.

Nu startade vi med 2300rpm efter några minuter går den ner till 1700-1750rpm. går så fint under varmkörning till 60grader. börjar så gasa på ordentligt med bakdelen upphissad. varvar så bra och svarar 100% på gasen. 65grader provar att gasa igen, då börjar den tveka, vill inte varva upp och varva ut ordentligt. släpper gasen och den går fint på 1800rpm i 10sek, då börjar den gå ner i varv. får tag i gasen vid 1300rpm och lyckas pumpa med gasen så att jag får upp varven så att den inte stannar. släpper gasen och får då en tomgång på 2500rpm. gasar till några gånger och den går då ner till 1700rpm och går hur fint som helst och svarar på gasen som den ska.

Har för dålig kunskap med spridare och dess funktion. Känns som att den tappar bränsle tillförsel på något sätt. Om en spridare skulle falla ifrån, skulle dessa fenomen kunna uppstå?? Skotern gick klockrent och fellfritt när jag parkerade i våras. Demonterade 2 övre spridarna för rengöring och provtryckning hos Bäcks i Sundsvall, dom är som nya när jag får tillbaka dem, dom säger också att alla öppning och stängnings frekvenser är ok på dem så i min värld så fungerar dom som dom ska. kontakterna gick bra att få isär, rengjorde insidan på dem från allt gammalt lim/silicon. Använde själv silicon från biltema när jag satte ihop kontakterna igen. Kan det spöka att jag har 2 spridare under som inte är rengjorda?? känns långsökt men....

ska prova att varmköra med kablar utdragen från avgastempgivare så den får fetare blandning som du föreslog. Kommer det inga felsymtomer då så kan man kanske ringa in eller förkasta den. Är det svårt att bygga det du har med ett motstånd?? Du får gärna dela med dig.

Ska prova startgas bakom variatior också.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
De är förmodligen inge fel på spridarna. De blir spännande att höra om den går bättre utan piptempsond. De är väldigt enkelt att montera motstånd de är bara att rycka ur tempsenorkontakten och bygla de två stiften i kontakten med ett motstånd på 9 kohm.
Kolla även i alla de större kontakterna som sitter mot ecu boxen för de brukar alltid bli ärga där så kolla noga på varenda stift. Vid minsta lilla misstanke om vit/grön ärga så slipa ytorna.
 
Last edited:
2 jan 2023
27
2
3
54
sundsvall
Dagens andra test utfördes i lätt regn. Ingen reaktion med startgas bakom variatorn. Drog isär kontakterna till avgastempsensorn, blev nästan värre då. nu tappar den tomgång igen och lever än värre med varvtalen, blev defenitivt mer svårstartad. ska kolla ditt nästa tips bara regnet ger sig.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Har du kollat så att tätningarna till spridarna sitter där dom ska? Dom som du har haft lös dvs
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Ok nu får du nog gå tillbaka skruva loss allt du skruvat med. Tätningarna som Pitaborden talar om kan man köra helt utan har jag märkt av misstag. Jag tappade bort vänstyer sidas tätning vid mont och körde hela förra vintern utan problem. De är där för att inte spridarna ska skallra mot aluminium och att inte bränslet ska nå ända bak till oringen på spridaren men som sag de går köra utan om sista livlinan oringen är tät.. Lite långsök så kan man ev lyckas få in den främre tätningen i spridarhålet i cylinder så den delvist täcker för spridarbilden 🤔
 
2 jan 2023
27
2
3
54
sundsvall
Har nu skruvat bort allting igen, börjat om från början. Reedkorgarna ser ok ut, reedsen sitter där dom ska och sluter tätt som dom ska. Däremot så tycker jag oringarna som ska täta korgarna på bägge sidor mot cylinder och spjällhus adaptern ser lite platta ut. Tror jag ska lägga på lite permatex där när jag skruvar ihop igen.(tror inte det spelar någon roll för detta). Fick bort dom övre spridarna innan det blev för mörkt och jag avbröt. oringarna på dem ser ok ut, har inte blivit klämda på något sätt vad jag kan se. Ska ta isär kopplingarna imorgon för att syna dem. Däremot så hittade jag på den undre spridaren mot starten något intressant nu när jag kommer åt att se. Skyddshöljet på kontakten var borta så man ser bägge kablarna gå in i kontakten. Någon som vet om dessa kontakter finns att köpa lösa någonstans, tänkte nu när jag har allting isär så kan man byta kontakterna. Har tidigare hittat kontakter till polaris på Amazon till väldigt låga priser. Ska kolla med Bäcks, dom kanske har. Sedan gjorde jag ett fynd till enl bild. hittade den nu när jag rev och jag kan inte lokalisera vad den hör till, känner inte igen den. Låg på botten i chassit. Någon som vet vad den tillhör för att utesluta i detta problem???
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
De är gummitätningen längst in på spridaren den platta med hål i oftast grön i färgen som kan ha lossnat och trycks in in så den täcker lilla spridarhålet Man får inte backa spridren vid mont de gäller att trycka endast innåt annars kan den tätningen lossna och just hamna i hålet.När man tar lös spridare brukar den tätningen bli kvar inne i hålet! Om du inte fick med dem ut när du tog lös spridarna inför tvätt så lär båda vara kvar i spridarhålen och då kan de ha terycks in!
De är nr 12 på sprängskissen jag tjatar om.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Din bild med de gröna tätningarn stämmer inte överrens med en 2010 spridare som jag länkade till inte nyare spridare heller för jag har samma spridartyp på min 13 och 15 polaris. De gröna tätningarna ser ut som de som ska va längst in på spridaren dvs tätning nr 12 på sprängskissen.Jag ser inga oringar alls på din bild. De ska va två olika oringar på spridaren nr 10 och 11 på sprängskissen.
Länken visar komplett tätningskitt för en 2010 800 så ska alla tätningar se ut.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Här har du en bild till på hur dina spridare ska se ut med rätt tätningar. Men på den här bilden saknas yttersa tätningen som ska sitta längst in mot motor. På din bild fattas även den gröna sista tätningen nr 12 på spräng så den kan va intryck i motorn. Om jag nu serr rätt att man monterat typ alla tätningar hullerombuller så är de otroligt den alls och att de inte läckt soppa vid spridarna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Här har du en bild på dina spridare komplett med den sista gröna tätningen på rätt ställe (på två av bilderna). Du måste ta lös de undre spridarna också och kolla att rätt tätningar sitter på rätt plats.
 
2 jan 2023
27
2
3
54
sundsvall
Mmm ska ta bort de nedre också. Lyckades få ner telefonen och ta kort på bägge hålen som spridarna sitter i. Verkar inte sitta någon tätning kvar där inne. Jag har aldrig haft bort spridarna förut och har heller aldrig haft något bränsleläckage kring dem. Kan det vara fel spridare för motorn då eller??? Ska beställa packningsats från Rinab, såg att dom har.
 

Attachments