Teknikfrågor om Rev 600 HO -03

kilimanjaro

Medlem
19 feb 2007
24
0
1
timrå
Hej hopp.
Är ny på forumet vad det gäller att skriva men har läst en del av all kunskap som finns här men just mina frågor har inte hittat så jag tar mig friheten att starta en ny tråd.
Står vid arbetsbänken med en kvaddad motor (kolvskärning och pajad cylle) som jag precis ska till att plocka ihop. Ny nicasil och nya kolvar gick det lätt att hitta och dessutom till rimliga pengar faktiskt men workshop manual blev svårare där har jag kammat noll än så länge .

Någon här ute som kan fixa en kopia eller en orginal till en vettig summa? Eller tipsa om link för den information som behövs.
Behöver veta inställningar, bestyckning, moment osv.
Intressant vore också att få reda på vad slangarna som sitter anslutna till förgasarnas baksida och som via en mojäng med någon form av elanslutning slutar i en öppen slang stripad fast vid ramen.
Någon som har erfarenheter av orsaker till ett sånt här haveri? Frysning har varit på tapeten och det var under 20 minus när det hände men det är ju förvärmning på förgasarna.
Ge mig gärna tips och synpunkter att se upp med både på mekandet och på kommande användande.

thanks // karl B.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Jag har 2004 års verkstadshandbok inkl. racinghandboken mm. på datorn. Dock så är den lite stor att skicka (614mb) och jag har tyvärr ingen möjlighet att bränna den i dagsläget. Men jag ska försöka besvara frågorna i mesta möjliga mån om du specificerar dem en aning.
Slangen som du nämner bör gå till DPM:en om vi tänker på samma slang men då borde den vara ansluten till den främre delen av luftburken som sitter på den vänsta sidokåpan.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Att den har skurit kan ha inträffat pga de ökända kolvringarna som Rotax hade i denna modell (var själv nära att drabbas av detta, men lyckligtvis hann jag byta kolvar i tid).
Att den helt enkelt har tappat allt komp för att sedan totalt ge upp. Om någon kolvring har klarat sig så ta lös denna och tryck försiktigt ner denna i en av cylindrarna, sedan mäter du "gapet" på ringen med hjälp av ett bladmått. När ringen är ny är gapet 0.4mm och dessa skall bytas vid max 1mm.
 

kilimanjaro

Medlem
19 feb 2007
24
0
1
timrå
gulingen
Tack för hjälpen nu snurrar bitarna igen. När jag väl hade ett namn på "mojängen" (dpm) var det ju enkelt att använda sökfunktionen och förstå funktionen. Njae kanske ändå inte i detalj hur själva justeringen av bränsleblandningen går till men kanske hittar jag även det om jag fortsätter läsa. Det här finns inte på någon av mina hojar (huvudintresse enduro/offroad) så det är nyheter för mig.
Vad händer när kolvringens gap överstiger millimetern och hur ofta (hur många timmars gångtid) ungefär behöver ringarna bytas? Monterade Snowpro finns det några kända nackdelar med just det fabrikatet?

Jag är intresserad av din manual (kopia) kanske vi kan träffas vid tillfälle och göra upp den affären. Jag har ibland vägarna förbi jämtland där du verkar bo.
Eller kanske du själv är neråt kusten nån gång.
thanks // karl B.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Egentligen så skall inte ringarna behöva bytas på flera hundra mil. Dock så hade Rotax problem med ringarna på dessa då ytskiktet på dessa ringar släppte. Först 2005 löstes detta då ringarna fick ett kromskikt längst ut.
Jag skulle kunna skicka skivan med verkstadsboken dock så kan jag inte bränna den just ju, men jag ska försöka fixa det snarast.
 

kilimanjaro

Medlem
19 feb 2007
24
0
1
timrå
Schysst om du fixar det, lägg ett mail när du kan bränna skivan så fortsätter vi att snacka om priset då.
thanks // karl B.