Tekvest Freestyle, Supersport,Pro lite

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
Vilken av dessa är bäst om man ändå ska köpa lite skydd.har läst 100 trådar alla säger olika.
Hittills har jag o gumman bara haft ryggskena. är det fullgott ryggskydd i västarna?
Passar nackskydd till alla modeller framtidsmässigt :)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.471
384
83
Malå/Adak
Jag har haft en Tekvest modell Rally sport nu sen 2006, har använt den både sommar och vinter och har gjort ett par bussiga krascher med både hoj och skoter och den har då gjort jobbet. Den är varm däremot.....

Ett tips är att kolla in www.tekrider.com och titta runt lite, dom har många modeller som inte saluförs i sverige. Modellen jag har t.ex finns inte här. Den har ett par praktiska fickor och har ficka för vattenblåsa på ryggen. Jag beställde den direkt från dom och det gick bra då deras svenska generalagent inte hade den modellen. Dom har specialmodeller som passar mot nackskydd.
 

alidhojd

Aktiv medlem
28 aug 2004
84
1
8
Tycker du ska kolla runt på andra alternativ!
Jag personligen tycker tekvest är värdelös, dålig passform(jag är 193 väger 100kg) och för varm.
Se till att du får prova en(om du planerar att internet shoppa).
Har på senare tid börjat använda leatt brace till downhill cyklingen(och kommer använda det på skotern i år också) till mitt dbx komp 4 funkar leatts skyddsvästar med d3o fantastiskt bra, väldigt smidiga. finns säkert många andra märken och modeller som funkar kanon bra men i min värld så är tek-västen inge vidare till något alls. D3o(eller vad respektive märke väljer att kalla det) är framtiden oavsett vilket märke som sitter på skydden...
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Jag hade Supersport men den var lite för varm för skogskörning tyckte jag, blev kallt om armarna. Den fick dessutom fel storlek då den var lite för stor från början(köpt på nätet) och jag gick ner 10-15kg över sommaren.
Bytte till Freestyle, har knappt hunnit använda den men det känns bättre iaf, lättare att klä sig efter väder, fleecekragen på supersport har jag aldrig använt, enda jag saknar är fickorna på supersporten men det går att klara sig utan.
 

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
Hejsan hitta på din väst Rally sport såg ju trevlig ut men fanns inte kvar på tekrider kolla nyss in där
Har alla tekvest lika bra ryggskydd inbyggt som ett separat löst ryggskygg??
Samt kan jag ha frestyle supersport o prolite max under min nya ski doo jacka eller blir det kass
Tack för ditt svar
http://www.sledstore.se/skyddsvast-ufo-scorpion detta verkar ju funka under jackan annars va frågan bara vilket ev nackskydd som passar då
tekvest prolite max verkar ju bra i alla fall

Jag har haft en Tekvest modell Rally sport nu sen 2006, har använt den både sommar och vinter och har gjort ett par bussiga krascher med både hoj och skoter och den har då gjort jobbet. Den är varm däremot.....

Ett tips är att kolla in www.tekrider.com och titta runt lite, dom har många modeller som inte saluförs i sverige. Modellen jag har t.ex finns inte här. Den har ett par praktiska fickor och har ficka för vattenblåsa på ryggen. Jag beställde den direkt från dom och det gick bra då deras svenska generalagent inte hade den modellen. Dom har specialmodeller som passar mot nackskydd.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.471
384
83
Malå/Adak
Dom finns inte i min storlek men om dom passade skulle jag också fundera på Leatts 3D. Dom är i något nytt supermaterial som är mjukt och böjligt tills det smäller då blir det hårt. Böjliga och mjuka skydd med andra ord.

Det där med hur man graderar skydd är ju inte lätt. Tekvests ryggskydd verkar ju inte så tjocka men dom är ju godkända för skotercross...

Edit: Nog verkar den finans kvar
http://tekrider.com/rs_01.html
eller denna för att passa nackskydd
http://tekrider.com/rm_1.html

Sen så verkar det finnas några nya modeller också

Men kom ihåg att dom är varma.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.606
92
48
Örnsköldsvik
Dom finns inte i min storlek men om dom passade skulle jag också fundera på Leatts 3D.
Jag funderade länge på 3DF jag a. Men tycker ryggskyddet verkar sluta så jäkla högt upp, samt bristen på njurbälte. Iofs har väl inte tekvest nå njurbälte heller, eller?
Sen läste jag någon som tyckte den var varm, så jag var lite orolig det skulle bli väldigt blött. Så just nu har jag inget mer än ryggskydd, inte hittat något jag gillar än till vettig peng. =)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.471
384
83
Malå/Adak
Tekrider har ju en väst under "Factory special" som både är extraventilerad och anpassad för nackskydd.

Jajja, hursomhelst så är det inte enkelt. Alpinestars har ett par OK västar som inte är så bulkiga.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Jag kör med leatt BV adventure och är väldigt nöjd, sitter som ett smäck och fungerar med deras nackskydd