Tempgivare till en Polaris -91

RXL

Medlem
Halloj.
Har den nya givaren ett eller två stift? Jag rekommenderar att du kopplar på sladdar till den och testar den i en kastrull me vatten på spisen. Koppla den till ett elprovarinstrument för att se hur den funkar. Har för mig att min originalgivare hade ett stift. När motorn sen börjar bli het blir det kontakt mellan stiftet och "chassiet" av givaren. Det vill säga att stiftet jordas och överhettningslampan börjar lysa. Om systemet funkar som på min RXL finns ingen grej som känner av resistans. Givaren är helt enkelt en strömbrytare som ger kontakt(mellan stift o chassie) vid koktemp men ingen kontakt när den kallnar
Hoppas det gav nåt / Tommy
 

X_rated

Välkänd medlem
1 jan 2000
144
0
6
Borlänge Sverige
Okey!
Jo den har ett stift.
Tror också att den funkar så som du säger.
Men hur ska jag kunna kolla om själva systemet i skotern fungerar? att alla sladdar går dit dom ska o.s.v

Man borde ju kunna ha givaren i varmtvatten och koppla på sladden, sen startar man skotern och kollar om lampan börjar lysa när vattnet i kastrullen blir varm, men jag måste ju jorda givaren med chassit i skotern också va?

Tackar på förahand!
 

RXL

Medlem
Enklaste testet om du bara har en kabel som går fram till givaren är helt klart att starta skotern och sedan jorda den kabeln mot tex en topplocksbult. Då skall överhettningslampan tändas. Gör den det så funkar systemet ok.
 

X_rated

Välkänd medlem
1 jan 2000
144
0
6
Borlänge Sverige
Ok, alltså den sladden som går till givaren?
ska jag starta skotern och sätta den mot typ en bult och då ska lampan lysa alltså?
Det var ju bus enkelt :)

Då får man tacka för hjälpen då!
 

RXL

Medlem
Japp, den sladden som går till givaren. Kolla bara att glödlampan till templampan är hel åxo. Hoppas att det ordnar sig. Många har ersatt insprutningen med förgasare, men sätter man sig in i hur den funkar går den faktiskt att förstå sig på. Jag skall ta en titt hemma ikväll om jag hittar servicemanualen, det var ett tag sedan jag skruvade polaris. Titta in här kan du få se mina erfarenheter av Polaris EFI:
http://biphome.spray.se/toivo.roininen/Skoter/frameset.htm
 

X_rated

Välkänd medlem
1 jan 2000
144
0
6
Borlänge Sverige
Testade att starta skotern, satte saldden mot en bult på topplocket och JA det lyste.
Vilken ortolig glädje :)

Skönt att det verkar funka nu. Bara till å hoppas att den varnar när den blir för varm nu då.
 

Johannor

Välkänd medlem
1 jan 2000
230
0
16
Ring Preem Klövsjö. Dom har en hel del gamla Polarisdelar på lager som det är rea på. I princip bara till maskiner äldre än -93. Tel. 0682-21312
 

Monkey wrench

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Jag var å snokade i min Polaris med ohmbryggan för ett tag sedan. Jag mätte från kabeln som går in i tempgivaren och chassiet och fann 0 ohm där. Trodde det skulle vara avbrott där emellan. Beror det på att man kommer till jord via generatorn? För i drift ligger väl 12V på kabeln via glödlampan och när givaren går ihop så sluts kretsen, eller?
 

RXL

Medlem
Du har helt rätt att kretsen sluts av givaren. Det var lite skumt att du hade 0 ohm på den kabeln, jag kan inte riktigt förklara detta. Kabeln borde ju komma från glödlampan och sen vidare till spolarna, batteriet genom nån brytare. Har du gjort ovanstående test för att se om det funkar ???
Mvh Tommy
 

Monkey wrench

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Nu har jag provat jorda kabeln med motorn på tomgång. Lampan tändes... Så det verkar vara frid och fröjd!