Tempmätare RX/RS

jkarlss7

Välkänd medlem
1 jan 2000
179
0
16
Luleå
Det snackas mycket just nu om att montera Biltemas tempmätare på RX/RS. Är det någon som har gjort det och kanske rentav har bilder på det?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Såhär ser Biltemas mätare ut i närbild, den har även rött ljus :) . Jag kan ta mera bilder på monteringen av givaren samt hur det ser ut bakom mätaren också. Det finns bilder på detta på www.rx1.info men då är det på engelska med deras måttenheter.

Du skall iaf ha 52mm hålsåg, borra hålet lite ovanför mitten på den platta delen. När du borrat hålet så måste du även borra bort en kant som sitter längre in men var MYCKET FÖRSIKTIG så du inte borrar i lyset.
Jag tog spänningsmatningen till mätaren från instrumentbelysningen, även jord tog jag därifrån (många kablar är det, så kolla ett par ggr så du tagit rätt kabel enligt färgkoden). Kom också ihåg att koppla t-röret som du sätter givaren i till jord.

Man kan om man vill skaffa ett termostatlock från en Exciter eller om det var Exciter II och borra hål i det och gänga upp det för att montera givaren där istället.

 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
vad ska ni med tempmätare till?? bra att ha eller? de finns en templampa som tänds vid 100grader... funkar inte det eller? :D


på rs sitter extrakylaren i tunneln så de är nog inget man behöver på den..:rolleyes:
rs mountain har svart mätartavla, hur är de med de andra rs modellerna? oxå svart eller?
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
okej, lampan tänds vid 100grader, den kokar vid 120grader, det är juh ett slutet trycksatt system, men visst kan de va "vill ha" över mätaren..:D