Tempmätare

Johan Jatko

Aktiv medlem
9 apr 2012
66
0
6
Koskulllskulle
Jag har en gammal -98 lynx grand touring hc med 670 motorn och hade velat få iordning en tempmätare. Givaren är bytt, men mätaren visar alla möjliga värden. Så då är det väl någon kabel, kontakt eller mätaren det är fel på. Funderar på att köpa en komplett sats från ex biltema och byta ut den gamla. Någon som har gjort detta?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ett problem är att t ex Biltemas tempmätare kräver en stabil 12 V likspänning, och det är ju svårt att ordna på en 90-talsskoter med bara växelströmssystem.

Om din tempmätare är gjord på samma sätt som temp- och bränslemätare på Ski Doo av samma generation, så finns det dock ett vanligt fel som kan vara värt att kolla.
Tempmätaren är ett bimetallinstrument, det som rör nålen är en bimetallfjäder som böjer sig mer eller mindre när den värms upp av ett elektriskt värmeelement som är kopplat i serie med tempgivaren. Alltsammans matas via en bimetallspänningsstabilisator som också sitter inbyggd i instrumentet. Kontakterna i stabilisatorn kan bli brända eller sotiga med tiden, och då fungerar instrumentet inte alls bra. Ett säkert tecken på detta fel är att den krånglande tempmätaren aldrig visar mer än den verkliga motortemperaturen.

Åtgärd är att plocka isär instrumentet - om det är ett rundinstrument får man försiktigt böja upp den falsade ringen runt kanten, se upp så att inte glaset spricker! Sedan är det bara att putsa av kontakterna försiktigt.

Det kan förstås också vara bra att kolla att det är ordning på spänningsmatning och jord till instrumentet. Viktigt att det inte finns något spänningsfall mellan instrumentets jord och den del på motorn där tempgivaren sitter.

Lösningen med bimetallinstrument och regulator med brytarkontakter är en "klassisk" sådan som också användes flitigt på bilar på 70-talet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Du kan köpa en biltema mätare men då måste den kopplas till likström så om maskinen har elstart koppla den via batteriet. Om den inte har batteri sätt in en likriktare innan mätare.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är ingen god idé att bara likrikta spänningen som finns i ett 12 V växelströmssystem i en skoter och hoppas att den blir tillräckligt stabil för att mata 12 V-drivna bilinstrument. Det är ju en ganska "sönderhackad" och ful växelspänning, i synnerhet vid höga varvtal och låg belastning på elsystemet, det är inget ovanligt med spänningstoppar på uppåt 100 V.
Om man absolut måste ha något litet likströmsmatat instrument på en sådan skoter är det bättre att fixa ett batteri - t ex några 18650 litiumjonceller eller batteripaket från en kasserad laptopdator - och ladda det vid behov.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Det är ingen god idé att bara likrikta spänningen som finns i ett 12 V växelströmssystem i en skoter och hoppas att den blir tillräckligt stabil för att mata 12 V-drivna bilinstrument. Det är ju en ganska "sönderhackad" och ful växelspänning, i synnerhet vid höga varvtal och låg belastning på elsystemet, det är inget ovanligt med spänningstoppar på uppåt 100 V.
Om man absolut måste ha något litet likströmsmatat instrument på en sådan skoter är det bättre att fixa ett batteri - t ex några 18650 litiumjonceller eller batteripaket från en kasserad laptopdator - och ladda det vid behov.
Du har säkert rätt men biltemamätarna jag kopplat in via billig likriktare har sett ut att funka riktigt de har alla varit analoga mätare om de har någ betydelse.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Biltemas analoga mätare har sett lite olika ut under årens lopp. En del av dem består bara av ett korsspoleinstrument och ett par motstånd, det är nog totalt immunt mot konstiga spänningar, men andra kan det sitta några transistorer och andra aktiva komponenter i.
Chansen är större att det är ett enkelt instrument utan elektronik om nålen bara kan röra sig 90 grader än om skalan går nästan hela varvet runt.

Ett sätt att kolla vad det är för slags instrument är att ohmmäta mellan anslutningarna på det (+, givare, jord) i olika kombinationer. Om man får samma resistansvärden även om man polvänder multimetern, så är det förmodligen fritt från elektronik.