Ett problem är att t ex Biltemas tempmätare kräver en stabil 12 V likspänning, och det är ju svårt att ordna på en 90-talsskoter med bara växelströmssystem.
Om din tempmätare är gjord på samma sätt som temp- och bränslemätare på Ski Doo av samma generation, så finns det dock ett vanligt fel som kan vara värt att kolla.
Tempmätaren är ett bimetallinstrument, det som rör nålen är en bimetallfjäder som böjer sig mer eller mindre när den värms upp av ett elektriskt värmeelement som är kopplat i serie med tempgivaren. Alltsammans matas via en bimetallspänningsstabilisator som också sitter inbyggd i instrumentet. Kontakterna i stabilisatorn kan bli brända eller sotiga med tiden, och då fungerar instrumentet inte alls bra. Ett säkert tecken på detta fel är att den krånglande tempmätaren aldrig visar mer än den verkliga motortemperaturen.
Åtgärd är att plocka isär instrumentet - om det är ett rundinstrument får man försiktigt böja upp den falsade ringen runt kanten, se upp så att inte glaset spricker! Sedan är det bara att putsa av kontakterna försiktigt.
Det kan förstås också vara bra att kolla att det är ordning på spänningsmatning och jord till instrumentet. Viktigt att det inte finns något spänningsfall mellan instrumentets jord och den del på motorn där tempgivaren sitter.
Lösningen med bimetallinstrument och regulator med brytarkontakter är en "klassisk" sådan som också användes flitigt på bilar på 70-talet.