Testmedoder bredbandare !?

Jerrka

Medlem
2 feb 2012
22
0
1
Västanå,Husum
Testmetoder bredbandare !?

Skulle vilja se mer dragtester mellan bredbandare...Kanske finns dendel som jag har missat ? De tre viktigaste sakerna hos bredbandare är väl dragförmåga,djupsnöegenskaper, backa i djupsnö..Alla 4-taktsbedbandare borde väl dra bättre än 2-t eftersom du har mer tryck pga mer tyngd ? Men hur mycket skiljer fart, utväxling i variaror på 20-30 km/h på en 2-t mot för en 4-t ? Kanske denna tråd borde hamnat under tekniktrådar ?
 
E

ejwbegysv

Finns ju skillnader i vad man vill ha av en dragare också..

Vi har en Alpine 4:a, 550fläkt i skoterklubben med 60cm bred matta som drar riktigt bra MEN är hemsk att köra... Finns noll komfort på den...

Skoterklubbens Lynx Yeti 1000cc 4-taktare däremot är helt underbar.. grym komfort för en dragare tycker jag och nästa lika bra dragkraft i skogen..
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Jag har haft planer på en seriös bredbandartest men inte kommit till skott än, bra att ni visar intresse så kanske det hoppar upp ett par pinnhål på "att göra listan"

har ändå kört en del olika dragare så jag kan väl försöka ge lite feedback iaf.

det är ju en jäkla massa faktorer som ger en bra dragare: Motor, Variator, Utväxling/lågväxel, boggisetup, matta, vikt m.m.

vid tungdrag är mattspinn ens värsta fiende.

Några viktiga faktorer:

1: Motorn. vågar påstå att 4-takt är överlägset, visst kan en lätt 2-takt utan någonting efter vara bättre i lössnö men annars är det viktigare att skotern har makt(vikt) över det man drar.
Men det största argumentet för 4-takt är den flacka vridmomentkurvan som gör att man kan segdra utan att spinna ner sig o fastna.

2: Variatorn: ett lågt(varv) och mjukt tillslag är bäst.
det finns 4-takts touringar som drar bättre än 2-takts bredbandare tack vare bra variatorsetup o motorkaraktär.

3: Utväxling. Lågväxel är bäst men men en stark 4-taktare klarar sig i stort sett lika bra utan bara den har hyfsat låg utväxling.
Nya Bearcaten drar fantastiskt fint fast den saknar lågväxel, men den har också rätt combo enligt punkt 1&2.

4: Boggisetup. En tung motor är ingen fördel såvida man inte får vikten på mattan, alltså är viktförskjutningen A o O.
en bra dragare "sätter sig" och ger bra matt tryck, men det får inte bli för mycket heller så man tappar styrningen.
Flip eller uppvinklade boggiskenor gör att man kan backa i lössnö.

5: Glapp. detta låter lite konstigt men faktum är att ifall drivlina, fjädring o dragkoppling kan flexa lite så kommer man iväg lättare, tänk levande massa. -om man kommer på rull någon cm innan stocken/sladden/kälken dras med kommer man iväg mycket lättare.
-är allting stumt så både skoter och last ska börja röra sig exakt samtidigt dubblas belastningen och då slirar antingen remmen eller mattan.