Thunder eller Mach?

_Svante_

Aktiv medlem
8 nov 2004
56
0
1
Tja. Hade en liten dispyt med en polare häromdagen. Ski-doo frälst som han är så började han nöta då han hörde att jag var sugen på en Thunder 1000 till vintern. Jag har tidigare kört TC 900 och varit mycket nöjd. Efter ett tags drabblande så fick jag höra att Kissen skulle få så grymt med smisk av Mach Z -780 upp till den nyare 800an. Jag har personligen kört Machén och kan erkänna att de går bra. Men frågan är ju om dom håller måttet efter en 1000cc 172hk skoter?

Har någon här några erfarenheter om detta?

Prestandatest gäller både 1000 vs Mach 800an såväl Mach 780´n.

Vad jag hört är att en nyare Mach Z har högre toppfart. Men den får nöta längre för att nå den.

/Svante.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Svårt sånt hära......

:D

De äldre ZRT-800 ( 95 - 98 ) Har ca 12 Hk mer än de nyare ( 99 --> ) detta beroende på en massa tekniska småsaker som jag inte tänker gå in på här.

( 95 - 98 ) = 151-153 Hk
( 99 --> ) = 140 Hk

Sen bör man ju komma ihåg att ETT chassiet med sin långslagiga boggie ger lägre toppfart !!
( 1997 ---> )

Dvs. skall man BARA åka fort , Köp 1995 eller 1996 !!!

- - - - - - - - - - - - -

Vad gäller Mach-Z så är det bara 800'an som gäller !!!!
780'n kan du bara glömma !!!

Den årsmodell av Mach-Z som går bäst/hårdast är av många många ansett som 1997 års modell !!
den ligger också på runt 153 Hk.

1998 så kom CK-3 chassiet med ett konstigt avgassystem som gjorde motorn svårinställd men som gjorde mellan registret bredare.

Till 1999 var avgassystemet ändrat igen i ett försök att få tillbaka toppeffekten.

Även 2001 modellen går ganska Hårt mycket beroende på en modifierad boggie som går lättare enligt tester !!

Dvs. skall man bara åka fort med en Mach -Z Köp en 1997 !!

Att just 1997 Mach-Z/1 är en super lyckad design på dekaler osv osv är ju inte heller helt fel !!
:eek:

- - - - - - - -
 

_Svante_

Aktiv medlem
8 nov 2004
56
0
1
Tjena. Ok där ser man, tack för svaret hörru!
Jag har åkt och kikat på en -98 T1000 och hämtar troligen den ihelgen, den är orginal men har blackmagicskenor i boggien. Om det ska förbättra något låter jag vara osagt. Till skillnad från vissa andra ( märkesb*gar ) så tycker jag bra om de flesta märken. Att just Arcticén har fått mig på fall är nog mitt tycke till dess design, ljud och fränhet. :p

Det intressanta är ju dock inte om Machén tar mig med 5-10 eller mer km/h på slutet utan just i intervallerna, ligger jag i 100blås och en skoter drar på brevid så tycker jag det är trevligare att få visa maskinens kraft upp mot 150 eller liknande, precis som bilar. Vem vill ligga och blåsa toppfart hela dagarna? 0-100 100-150 150-200, 0-402m, 0-201m o.sv är mycket fränare. Och till det behövs kraft, 1000cc och 172hk är enligt mitt tycke fullt tillräcklig kraft. :D

Smaksak...

/Svante.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
:) Du gör ett gott val !

...För samma sak gäller med Thundern som med ZRT-800'orna ( 99 ---> )
dvs. effekten sjönk med en si så där 15 Hk på ThunderCat 1000 när 99'orna ---> kom ut som beror på i princip exact samma sak som med 800'an !!

Man kan säga att det bara är i 1998'ans ThunderCat 1000 som du verkligen har ca 170 Hk !!!

TIPS :
Koppla boggien med ett "ETS" kit, Höj kompet lite, Lite variator grejer.. , Boyesen RAD reeds, samt dreva om den lite och du har en raket !!

MEN gå inte på nitlotten att sätta på en alltför högkammad matta !! ( Max 32 mm )

Lycka Till !!


- - - - - - -
 

_Svante_

Aktiv medlem
8 nov 2004
56
0
1
Tjena.

Ok, tackar för tipsen. Jag får kolla runt lite. Bara man har nåt att piska med i vinter så är jag nöjd. :)

Nu får man väl börja dansa snödansen hehe..


/Svante.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
ZRT 600 då ?

Hej

Främst en fråga till 2stroke. Eller ni andra som har svar. Jag känner till att suzuki i lönndom ändrade tändkurvan till 99 för tcat och ZRT 800.

Men hur är det med ZRT 600 då ? Jag har nu köpt en 99 tripletouring
och har fått min kompis att nästan köpa en powder extreme 97:a. Även den
med zrt 600 motorn.

Kommer han att köra ifrån mig (hemska tanke) ? Har även 99:as ZRT 600
problemet med dålig tändkurva ? Kan jag åtgärda med att höja tändningen med
0,20 krysskil ?

Vill ogärna gräva min egen grav.... :)
 
Reactions: Hakkapelita

DB

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
PÅ Double d där dom testar toppfarten så har både en mach z och en Thundercat 1000 kommit upp i ca 205 kmh mätt med radar,Båda maskinerna kör i stock klasserna.
Enligt Tikka så har dom kört många radar körningar och på blankis har dom mätt upp mach z som mest till 201, och på hårt underlag ca 180 kmh,
Thundercaten med 168 hk har gått ca 195 på blankis och på hårt har dom gått ca 190kmh.
Jag har haft både Mach z 800 och Thundercattar med hk mattor och min erfarenhet är då helt klart att Thundercaten matar på bättre.
 

Dronken

Aktiv medlem
28 okt 2004
50
0
1
Umeå
Problemet med Thundercat`s från 99 var att dom var så överbestyckade,läste om ett test där dom bestyckade om och modifieradeluftburken och bänkade sen 180,2 hk.

Själv så har jag en Thundercat -99 med blackmagic variator kit & ufo bricker & den går som en dröm, jag är jätte nöjd med den.