Thundercat -01

Simon2

Semi PRO sledder
1 jan 2000
28
0
0
Hej.
Skulle ut i lördags å köra en sväng.
jag varmkörde thundern kanske 2-3min bara.
så jag körde ca:60km/h 5000varv i 3km sen skar den.
Är det någon som ahr varit med om det hör förut?

dennis_f

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Piteå Sverige
Den kanske tjuvsög luft nånstans?
Cylinderfotspackningar, packningen mellan förgasare och cylinder.
Har den skurit på alla cylindrar eller bara på en?

Simon2

Semi PRO sledder
1 jan 2000
28
0
0
På den cylindern i mitten bara.
Vet inte om det kan ha varit termostaten som var paj.
Men dom på terrängmaskiner, sa att det var för att jag inte varm kört tillräckligt.

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Jag tror knappast bristande varmkörning var problemet här. Nu i helgen var det ju inte direkt kallt heller...
Kan man dra några slutsatser av hur den skurna kolven ser ut (om kolvtoppen verkar ha blivit het, tecken på att motorn har spikat etc)?

Kolla att separatsmörjningen fungerar och ger lika mycket olja till alla cylindrar. Om det går att ta loss oljepumpen och köra den lös, så ta loss den tillsammans med slangar och munstycken, rigga upp det hela med munstyckena ner i lämpliga mätglas (dressingkoppar från Max t ex), kör pumpen med borrmaskin en stund och se att det kommer lika mycket olja överallt. Prova med "gasarmen" på oljepumpen i några olika lägen.

Kolla också att tändläget är rätt. Om den skulle ha gått med för tidig tändning av någon anledning så kan det leda till spikning och kolvskador.

Attachments

800x

Välkänd medlem
1 jan 2000
136
0
6
tja jag vet inte men vid - 22 brukar jag varmköra åtminstone 5 - 6 min för att sedan bara sakta krypköra tills jag vet att motorn har blivit varm ...
men likafullt så låter det mysko ! dom har en del tjyvsaker för sig dom där 1000 cc men en 01:a ..tror det är första jag ens hört det är ett problem med

nm_gg

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
vatten i tanken kanske... bara ett tips kan ju bli så om vädret växlar mycket..