Thundercat

_Svante_

Aktiv medlem
8 nov 2004
56
0
1
Tja.

Jag va nyss och köpte en. Det man bör kolla är väl det vanliga, boggie, dämpare, ev, chassieskador o.sv. Jag lyssnade även väldigt noga efter missljud i motor och transmission innan jag bestämde mig. Tidigare ägaren hade varit väldigt pedant och smort och gjort i ordning allt. Det finns en balansaxel med fettnipplar i framkant på motorn som vissa tydligen glömmer att smörja. Kolla sånt noggrant. Annars om du har möjlighet så kör den en sväng och känn om det känns bra, kolla så den svarar som den ska. Det ska knuffa på direkt då du trycker på och inte bluddra, vååpa eller liknande. Har man tillgång till komptest så är det bra att göra ett test för att veta skick på kolvar, ringar och dyl.

Lycka till. Det är en fin maskin :D

/Svante.
 

energie

Medlem
11 nov 2004
42
0
1
36
Umeå
Hej!
Generellt för alla skotrar:


  • Crosskörd?
  • Stötdämparinfästningar i framvagn! Lagade? Skadade? (Bör vara orört.)
  • Tippa upp och titta i ”matt-tunnelns” fram-, hörn-, och sidodelar.
    Bucklor? Lagningar? (Bör vara orört).
  • Kolvar. Bytt? Kompression? (Mätare), Märke? Bör vara original eller Whiseko kolvar (ej ”No name”).
  • Boggin allmänt!
  • Variatorn, ser den fin ut?
  • Matta! Kammar borta?
  • Hur långt har skotern gått?
  • Hur många tidigare ägare? (Går att finna på www.vv.se ifall du har REG-NR)
  • Stämmer chassinummret? (Går att finna på www.vv.se ifall du har REG-NR)
  • Vars har den blivit körd? Bör du byta munstycken när du skall köra den där du kör?
  • Provkör skotern! Går den bra? Låter det konstigt? Missljud?
 

Dronken

Aktiv medlem
28 okt 2004
50
0
1
Umeå
Hej! Tänkte bara tillägga att det inte sitter smörjnipplar orginalt på Thundercaten´s balanceaxel utan de brukar man borra dit efter ett haveri.
 

_Svante_

Aktiv medlem
8 nov 2004
56
0
1
Dronken skrev:
Hej! Tänkte bara tillägga att det inte sitter smörjnipplar orginalt på Thundercaten´s balanceaxel utan de brukar man borra dit efter ett haveri.
Aha, ja det kan ju vara en bra grej. Så man slipper ev, haverin i framtiden.

/Svante.