Tidningstabu för hk!!!!!!!

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Är det någon oskriven lag att fackpressen inte får skriva ut hk i sina tester, jag blir så less när man bara skriver kubik och att motorn är så brutal men INTE en stavelse om effekten.
Vad är det som är så hemmligt???
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
En gång i tiden fanns det väl en överenskommelse mellan tidningarna, skoterimportörerna och någon myndighet att inte ange några effektsiffror, vare sig i tidningar eller reklam?
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Men det kan väl inte vara nödvändigt att hålla fast vid det nu längre, det måste hänga kvar sedan dom hadde 60 hk gränsen eller.
Jag tycker att dom måste släppa på det, det är ju en del av glädjen.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Okej, Jag förstår vad du menar, men det är väl inte erat annsvar att uppgifterna är helt korekta.
För när jag läser alla medelande på forumet så kommer det ju uppgifter på olika maskiner och dom är inte alltid helt korekta.
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Ok, det är svårt att veta hk på alla maskiner, men varför ringer ni (skotertidningarna) inte till ett försäkringsbolag och frågar hur mycket fabriken har uppgett till dem, det tar två minuter, och dom har ALLTID effektuppgifter.
Sen är det ju bara uppge att enl fabriksuppgifter ska den ligga på xxx hk.
Och då vet man iaf hur mycket dom max ligger på.
För jag har MYCKET svårt att tro på att dom uppger den till MINDRE effekt än vad den egentligen ligger på, för vad skulle dom vinna och vad skulle dom kunna förlora på detta...Förlora..?? MASSOR, MASSOR. Men vinna..?? Nån extra skoter köpare.
 
G

Guest

Håller fullständigt med dig.

Om man tar en skoterbroschyr från en handlare eller letar på nätet, så finns det aldrig några hästkrafter inskrivna.

Om jag tittar på en bil eller liknande så står alltid effekten på broschyrer och dyl.

Vad detta hemlighetsmakeri beror på är väl att det ska förhindra att skoterhatarna ska få vatten på sina kvarnar, någon annat skäl kan väl inte finnas.

Det kan vara rätt så hopplöst för en konsument att leta en skoter idag, om jag t.ex skulle vilja ha en bra familjemaskin med effekten 60-70hk (för jag vet ju att min gamla hade bara 50 och den nya skulle jag vilja ha lite starkare) hur i hela friden ska jag då hitta rätt maskin när det bara är inskrivet vilken kubik motorn är på.
En 500:a kan ju vara allt ifrån 50 till 100 idag.
 

jens1

Rookie sledder
1 jan 2000
5
0
0
I försäkringspappret på min Lynx racing rave 670 -94 är uppgiven effekt 76kw, räknar man om till hk blir det 103.36hk.
Låter lite tycker jag, några till ponnysar måste det väl finnas under huven?