Till KoS Avdelningen | Säljare / Köpare omdömmen

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Hej,

Något jag saknat på KoS avdelningen är en tråd för omdömmen av säljare och köpare.

Dvs. Man kan skriva upplevelsen av affären.
Kan va allt från att varan inte var i det skicket som beskrevs till att allt gick super bra.

(KoS står för Köp och Sälj).

Mvh Rasmus
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Det kan vara bra, och dåligt.
En person kan bli uthängd på grund av missförstånd i kommunikationen, men om det skulle vara en som medvetet döljer information eller en som försöker lura till sig varor så kan det vara bra för andra att veta det.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Jag är ingen expert men visst är det olagligt att utan tillstånd samla "personuppgifter". Om det gäller i detta fallet har jag ingen aning om.
 

Översnö

Banned
18 sept 2010
152
0
6
Östersund
Men hallå? Personuppgifter? Vars har du fått de i från..

Han menar att man ska kunna skriva tex.

"Har köpt ett nytt tändstift av "Översnö", det var i perfekt skick som han skrev och allt gick smärtfritt."
På så sätt så byggs ett förtroende för användaren upp.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Men hallå? Personuppgifter? Vars har du fått de i från..

Han menar att man ska kunna skriva tex.

"Har köpt ett nytt tändstift av "Översnö", det var i perfekt skick som han skrev och allt gick smärtfritt."
På så sätt så byggs ett förtroende för användaren upp.
Kan även bli som honda600e skriver här ovan! Bedömningen av skick görs av köparen vilket bäddar för missförstånd..Har man problem vid ett köp av nån på forumet tycker jag man tar det i pm/telefon/mail direkt till den personen och inte diskuterar det öppet i en tråd!!

Handlas det verkligen såna mängder att man kan dra nytta av detta??
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Håller med groban, och en sådan tråd är bara dömd att bli en tråd för skitsnack och missförstånd, så chansen att få upp en sådan tråd är nog noll tyvärr.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jaag: Nu vimsar du nog. Eller missförstått min fråga.

groban: Jag har ingen aning, ligger väldigt mycket trådar uppe i KoS så antog att det såldes en hel del.
Men kanske inte gör det. Själv har jag väl sålt ett 10-20tal saker över SM

Var bara ett förslag som jag sett på några andra forum.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Men hallå? Personuppgifter?

"Har köpt ett nytt tändstift av "Översnö", det var i perfekt skick som han skrev och allt gick smärtfritt."
På så sätt så byggs ett förtroende för användaren upp.
Och detta är? Det är väl uppgifter om en persons påstådda pålitlighet.
Har som sagt var inte koll på detaljerna men vet att man inte får ha register, offentligt tillgängliga eller inte, hur som helst. Om det spelar någon rolli detta fall vet jag som sagt var inte.

Sen har jag mycket svårt att förstå nyttan med funktionen, finns väl rätt stora möjligheter att påverka sitt eget "rep" om man så skulle vilja......
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Och detta är? Det är väl uppgifter om en persons påstådda pålitlighet.
Har som sagt var inte koll på detaljerna men vet att man inte får ha register, offentligt tillgängliga eller inte, hur som helst. Om det spelar någon rolli detta fall vet jag som sagt var inte.

Sen har jag mycket svårt att förstå nyttan med funktionen, finns väl rätt stora möjligheter att påverka sitt eget "rep" om man så skulle vilja......
Angående personuppgifter så är det där inget som kan klassas som det då det är ett användarnamn på ett forum du ger ett betyg, du har varken personens fullständiga namn, personnummer, telefonnummer eller adress med någonstans.

Samma sak är det på Tradera (om vi nu ska jämföra med dem), du kommer inte åt användarens fullständiga uppgifter förrän ett köp mellan er är beslutat. Sen kan man ju självklart lägga ut dessa uppgifter själv i efterhand om man nu skulle vilja men då är vi inne på något annat än det jag tror trådskaparen menade.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Det är sjukt bra att bedöma säljare och köpare, funkar klockrent på flera andra forum, så varför ska det inte fungera här?
Det är en trygghet att kunna slänga in en 500 för en huv på en säljares konto om personen i fråga blivit hyllad för bra affärer, t ex :)
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
På finska kelkkalehti forumet så har dom 2 trådar.. luotettavat kauppakumpaanit Och Epäluotettavat kauppakumpaanit
"PÅLITLIGA SÄLJARE" "OPÅLITLIGA SÄLJARE/Typer"

Tycker det är en bra sak att hänga ut folk, har det blivit något missförstånd får dom försvara sig.. Simple is that
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Angående personuppgifter så är det där inget som kan klassas som det då det är ett användarnamn på ett forum du ger ett betyg, du har varken personens fullständiga namn, personnummer, telefonnummer eller adress med någonstans.

Samma sak är det på Tradera (om vi nu ska jämföra med dem), du kommer inte åt användarens fullständiga uppgifter förrän ett köp mellan er är beslutat. Sen kan man ju självklart lägga ut dessa uppgifter själv i efterhand om man nu skulle vilja men då är vi inne på något annat än det jag tror trådskaparen menade.
Så då är detta egentligen helt meningslöst? Efterssom att vem som helst kan skapa sej en ny användare om man skulle komma på idén att bluff-annonsera lite.....

Jag är inte varken för eller mot idén, tycker dock att det verkar tämligen meningslöst och verkanslöst...... om det nu är lovligt vill säga
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Borde väll gå att lägga till nån funktion på användarnamnet? Där man kan bedömmas mellan 0-10 eller liknande, berodne på hur seriös man varit i affärer och liknande? Så behövs det väll inte mer uppgifter än vad man registrerade sig med?