tillslagsvarv

articman

Medlem
30 nov 2005
26
0
1
älvkarleby
Tilsllslagsvarven på min Arctic Cat ligger på ca 4000 varv, tyker att det är lite för högt.
Undrar om någon har något förslag om vad som är lämpligt eller om det är efter tycke och smak.
Och om det påverkar toppfarten, tycker att toppfarten borde vara högre.
Den toppar cirka 90-95 Km/h.
Det är ett El-Tigré chassie med en Cougar 500 cc fläktkyld motor.
Det är viserligen en gammal skoter men har hört att den borde toppa mer.
Har också hört att man kan börja ändra utväxlingen men att man kan få strula mycket med det om det ska bli rätt .

MVH / ARTICMAN
 
Senast redigerad av en moderator:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Om du skall få någon rätsida på ditt problem så måste du nog kolla upp allt ifrån grunden..

...Enklast är om du kollar upp vad sista årsmodellen av Cougar 500 FC ( tror det är 1990 ! ) hade för bestyckning i sina Variatorer , Förgasare , Kedjehus osv...
Detta då båda dessa maskiner delar på det sk. AFS chassiet.
...man kan ju i och med detta på sätt och vis säga att du har en Cougar 500 :p
Jag tar för givet att du även har rätt avgassystem.

Är kylarna bortplockade ifrån chassiet ?

börja så så får vi se sen vad du kommer fram till....
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
articman skrev:
Har samma avgassystem som satt i eltigren kan det påvärka toppfarten ska kontrollera det andra tack för tipsen MVH ARTICMAN
Synd att du har dubbel postat dina problem, läs mitt svar på teknik forumet!
Hadde du bara haft en tråd hadde i alla fall jag sluppit sitta å plita å slå i böcker en halv timme........
Men summan av allt blir att du får ringa runt på skoterbemonteringarna och leta rätt avgasrör innan du kommer till rätta med dina problem.
DET AVGASSYSTEM DU ANVÄNDER ÄR INTE OPTIMERAT TILL DEN MOTOR DU HAR OCH DÅ BLIR ALLT FEL både förgasar och variator bestyckning. dina knappt 60kh kanske bara är 40 nu.........
 

articman

Medlem
30 nov 2005
26
0
1
älvkarleby
Ursäkta min dubbel påstning är inte så hemma på varken skotrar eller datorer men jag ska göra vad jag kan för att det inte ska hända igen tack för svaret ska försöka fixa ett avgassystem som passar till en cogar 500fc åsmodel98 alltså
 

articman

Medlem
30 nov 2005
26
0
1
älvkarleby
Ursäkta ännu en gång för dubbelpostningen.Skotern är en eltigre 85 motorn är en 89 cogar fläktkyld enligt uppgift i alla fall.Är det något som inte stämmer? Undrar fortfarande om tillslagsvarven på värkar toppfarten.
MVH ARTICMAN
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
articman skrev:
Ursäkta ännu en gång för dubbelpostningen.Skotern är en eltigre 85 motorn är en 89 cogar fläktkyld enligt uppgift i alla fall.Är det något som inte stämmer? Undrar fortfarande om tillslagsvarven på värkar toppfarten.
MVH ARTICMAN
Du skrev i ditt förra inlägg:

ska försöka fixa ett avgassystem som passar till en cogar 500fc åsmodel98 alltså
Därför blev 2stroke lite lätt förvirrad
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
:D Exact :D


Nu är vi alla överens !


Som sagt var, börja med att kolla upp vad jag skrev i mit första svar i denna tråd så får vi se sen vad vi kommer fram till....


Lycka Till !