Tilltuffsat chassie under kedjehuset XP

pejo

Medlem
18 nov 2009
36
0
6
Sundsvall
Jag har antagligen varit på en sten med min TNT -08.

Chassiet rakt under kedjehuset har tryckts upp mot kedjehuset. Jag hittar inga sprickor i själva kedjehuset, men skulle nog behöva ta bort det för att se riktigt. Det läker olja iaf, men det kan ju lika gärna vara locket. Men hur får man bort det?

Det sitter inte med vanliga muttrar utan en helt rund mutter, måste man borra sönder dessa? Eller går det med nåt special verktyg?

Sen ser det ut som chassiebiten som går under kedjehuset vara en lös bit som är nitad i tunnel, kan man köpa den delen lös?
 

pejo

Medlem
18 nov 2009
36
0
6
Sundsvall
Nja, det är inte vagnsbult, muttern sitter utåt och inne i tunneln är skruven slät.


Här syns även den delen som sitter nitat i chassit och som har fått sig en smäll.
 

alidhojd

Aktiv medlem
28 aug 2004
84
1
8
det verkara vara så att man borrar bort nitarna och byter ut plattan i tunneln så att man kan sätta bultar istället ... har ingen egen erfarenhet bara vad jag läst på dootalk.
 

pejo

Medlem
18 nov 2009
36
0
6
Sundsvall
Ja det verkar vara som du säger. Man slipar/borrar bort dessa nitar och byter till an annan panel i tunneln och använder skruv och mutter.

Nån som har koll på om den nitade delen går att köpa lös? Om jag tittar på sprngskisser från BRP så verkar det inte så. Den svarta fotstegsförstärkningen finns lös, men inte aluminium biten. Ska åka förbi min handlare idag och se vad han säger.

EDIT: Alubiten fanns inte att köpa lös utan det var en del av tunneln.
 
Last edited:

alidhojd

Aktiv medlem
28 aug 2004
84
1
8
518325816 är artikelnummret till biten som håller kedjehuset om det var den du menade!?
 

pejo

Medlem
18 nov 2009
36
0
6
Sundsvall
Njaa, den hade jag koll på, det var biten till vänster om kedjehuset som man ser på bild 2 ovan. Men efter samtal med verkstan så har det visat sig att den inte säljs lös utan är en del av chassiet. Så det blir till att byta hela chassiet. :(
 

pejo

Medlem
18 nov 2009
36
0
6
Sundsvall
Jo självklart har jag helförsäkrat, men med en skaplig självrisk. Så går det att komma undan billigare är det bra.

TNT: Plåten som dina polare bytt, det är inte den svarta förstärkningen i plåt? Den finns som reservdel, men inte aluminiumbiten. På min maskin har både alubiten och plåten fått samma tillknyckling. Men det vore ju jättebra om den gick att få tag i. Har du lust att kolla med dina polare vad den hade för nr eller så?
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Jo självklart har jag helförsäkrat, men med en skaplig självrisk. Så går det att komma undan billigare är det bra.

TNT: Plåten som dina polare bytt, det är inte den svarta förstärkningen i plåt? Den finns som reservdel, men inte aluminiumbiten. På min maskin har både alubiten och plåten fått samma tillknyckling. Men det vore ju jättebra om den gick att få tag i. Har du lust att kolla med dina polare vad den hade för nr eller så?
A sorry lite sent svarat skall kika upp det!!! :)
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
tror inte den finns..men borrar du lös den så lämnar du den till en plåtslagare så fixar han den på några sekunder:p eller skär ut en ny åt dig...

men som sagt.köp skydden åt dessa..inge kul om man plockar stenar/stubbar/hårda snövallar och knöcklar till de dära..ev. slår sönder kedjehuset..kan kostar slantar då..

men ja hade iaf tagit lös och rikta den där plåten.kan inte tänka mig att den är så krokig så att den inte går å rikta:)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Men kom igen nu, använd självrisken och lämna in skotern. Man kan ju inte börja bonnmecka och banka den rak på en ganska ny helförsäkrad skoter. Du ska ju kunna sälja skiten också någon gång
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Men kom igen nu, använd självrisken och lämna in skotern. Man kan ju inte börja bonnmecka och banka den rak på en ganska ny helförsäkrad skoter. Du ska ju kunna sälja skiten också någon gång
hehe måste som kommentera de du säger..bonnmecka, att räta ut en lite knölig plåtbit som är 1,5mm tjock är inte bonnmeck..visst han får en ny bit från firman...
men tror inte den biten kostar typ 6-7000kr att köpa. vilket gör att de garanterat är billigare å laga allt själv..

sålänge de inte är en spricka i kedjehuset osv så kommer de garanterat inte vara värt att ta på självrisken..
 

pejo

Medlem
18 nov 2009
36
0
6
Sundsvall
Tack för alla svar. Som det ser ut nu är kedjehuset helt vilket betyder att jag försöker få ordning på detta själv. Självrisken är på 10k så det känns inte helt värt för att få en ny alubit som kanske kostar några hundra att fixa hos en plåtis.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.471
384
83
Malå/Adak
Smacka dit BRPs orginalskydd, dom är inte särskillt dyra och är rätt rejäla, så händer det inte igen.

Jag har satt ett par på min Freeride, (passar inte riktigt under RS-fotstegen men det gick rätt bra ändå).
 

pejo

Medlem
18 nov 2009
36
0
6
Sundsvall
Japp, beställde en ny fotstegförstärkning idag samt skyddsatsen som T.N.T länkade ovan. Så det ska nog gå att få till.