Tillverka Boggiehjul

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Jag upptäckte att mina lager i boggien var slut och när jag skruvade ut hjulen så fick jag plötsligt för mig att fräsa ut egna i aluminium.
men hur ska jag utforma ekrarna, finns det några roliga förslag? vanliga ekrar är inte speciellt kul,
några ideer som ploppat upp är att fräsa ut texten rx-1 och låta siffrorna vara ekrar
eller små nallebjörnar som ekrar kanske också skulle vara kul. finns det några andra förslag?
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Jag måste upprepa; små nallerbjörnar?! :p

Vet inte hur stor roll det spelar vid varven samt storleken boggiehjul ligger på men är ju en fördel om de är symetriska... Har du nått specielly tema på skotern eller något intresse som kan appliceras? Förutom din fetish för nallebjörnar ;)
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
nalle iden var bara att jag har sett en sån fälg till bilar för typ 10-15år sedan.
länk till nallefälg ingen konstig fetish......som jag tänker erkänna :)
motivet är ju bara att placera ut så det blir i balans och lätta på baksidan tills tyngdpunkten blir mitt i, fast lättast är ju symmetriskt som du säger för att få det i balans.
inget tema på skotern, en vanlig RX-1 och lite överskottsenergi bara.
en homer simpson håller jag på och grubblar på nu.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Haha ja den där fälgen måste jag säga va småskön ändå, trodde du tänkte ha en björn till varje eker, dvs 5 små björnar t.ex... Ja Homer är ju lite mer vuxen ikon iaf, vore ballt o ser hur du tänkt fräsa... Men du är mer ute efter motiv, figurer osv... inte enklare saker som blixtar, knivblad etc?
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
helst blir det mer åt konturhållet med ev gravering, än en 3d formfräsning. man ska inte gapa efter alltför mycket från start,
då blir det ofta för mycket vilket brukar sluta i att man lägger ner hela projektet.

har inte riktigt rätt program att föra över tecknat till cad/cam, ska klura på det under kvällen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
helst blir det mer åt konturhållet med ev gravering, än en 3d formfräsning. man ska inte gapa efter alltför mycket från start,
då blir det ofta för mycket vilket brukar sluta i att man lägger ner hela projektet.

har inte riktigt rätt program att föra över tecknat till cad/cam, ska klura på det under kvällen.
Jag brukar använda adobe illustrator när jag tar in scannade objekt till solidworks.
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Vad tror ni om det här? har gjort lite borrhål på baksidan så tyngdpunkten ligger 0.8mm från centrum.

 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
nä det får bli svarvning och fräsning, ska jag sen ha skarpa hörn så får man fila till dom.
linjerna får jag gravera fram i fleropen med en liten multimaster spets eller liknande.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
klockrent!!!! Sånna hjul skulle frugan vilja ha!!! Hon älskar Homer, därför hon valde mig som liknar honom hehe.... själv vill jag se BILDER!!!!
:rock:
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
balanseringen måste ju vara det mista problemet. en lagrad stång så balanserar man ju det mesta rätt okey. och som han skrev så ska han borra hål på baksidan för att få rätt balans.
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
har balanseringsutrustning och har modifierat så tyngdpunkten ligger 0.005 från centrum nu. har gjort liknande saker tidigare, t.ex centrum i dom här splitfälgarna (Fast dom ritade jag inte)
 
Last edited:

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
inte min bild, jag länkar bara till den och visste inte att den var så stor.
ska spara den på annan plats i mindre storlek och länka om senare.