Tillverka kåpa till släp?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag kollar på att göra ett släp till skotern. Har hittat en halvfärdig bygd släp på nätet till ett bra pris. Men jag skulle gärna vilja ha en kåpa till den.

Så tips på hur man enklast och billiagst bygger en kåpa?

Jag tänkte tillverka i alu.plåt men vad kostar en hel plåt i typ 2mm eller vad man nu behöver ha för tjocklek?
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Tjockleken på plåt beror på konstruktionen så det är svårt att säga om 2 mm räcker.

2/4 kostar ca 320 kr / m2

3/4 kostar ca 450 kr / m2
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Som alternativ har du funderat på att bygga kapell istället? Tycker det borde vara lättare att göra själv med vanliga hobby verktyg. Svetsa en rörram och sy ett kapell.

Även om jag själv har och håller alukåpa för bättre. Så är ju fördelen att ett kapell brukar vara lättare att ta bort om man inte vill ha det än en stor alukåpa.
 

Jimmu

Välkänd medlem
27 dec 2009
144
0
6
Hagfors
Tänk även på att endast 5754 är bockningsbar!
Sen tycker jag du ska gå till någon verkstad som hanlar mycket plåt, de har bra rabatter, jag vet då jag jobbar med plåt :)
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
vanlig SS4007 ren alu (nu blandar vi standarder men ändå antagligen EN1050) duger nog gott till en kåpa och nå mer än 2mm är nog bara onödigt det med, kryssbocka för styvhet och bygg ihop med bockade vinklar invändigt hade jag gjort. 600spänn inkl moms fick jag betala när jag köpte ut en 2000x1000x3 EN5754 vilket blir ca 37-38 spänn kilot, det var inköpspris mer eller mindre och då köper vi rätt mycket plåt så gör en uppskattning på hur mycket som det går åt för ditt släpp så vet du.
 

Macke92

Välkänd medlem
16 okt 2013
148
0
16
Umeå
Drar upp en gammal tråd igen.. Chris, byggde du någon kåpa? Finns det någon fler som gjort det?
Funderar själv att göra detta så skulle vara bra om nån har lite input ang. materialval, storleksmässigt, vad man ska tänka på osv. Eller är det ens värt att göra detta själv?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag köpte en annan vagn som redan hade en kåpa. Den var också hemma byggd, med en ram i fyrkantsprofil och sen alu.plåtar popnitade på ramen.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag tänkte bygga kåpa i sommar, har en bekant med likadan vagn som jag med den skillnaden att han inte snålade utan köpte med kåpa-och då blir ju allt så mycket lättare, för då ska jag sno alla mått på tex gångjärn/placering, längd och placering på gasfjädrar från hans.
Försök alltså att hitta en vagn med samma mått som din så blir allt så mycket lättare.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Jag köpte en annan vagn som redan hade en kåpa. Den var också hemma byggd, med en ram i fyrkantsprofil och sen alu.plåtar popnitade på ramen.
Är inte alla alu-kåpor byggda så? En självbärande kåpa blir väl jäkligt tung eller?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Iaf har jag sett kåpor där kanterna bockas som ett U och då behövs inte extra profiler på alla ställen.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Heggenes bland annat har en speciell extruderad aluminiumprofil i nederkant av kåpan.
Svetsad i hörnen så det blir som en rektangulär ram.
Plåten är sedan nitad fast i ramen.
Ingen övrig ram inuti kåpan.

Mycket fina kåpor dom gör om man får göra lite reklam.
Minimalt med skarvar.
Min kåpa är drygt 5m lång.
Sidoplåten är ett enda stycke, inga skarvar på längden alltså.
Lite bilder: http://www.heggenes.se/?page_id=46
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ja, Heggenes gör jättefina kåpor, och jämfört med 3S var dom väl 12-14000 billigare.
Allt är ju upp till var och en egentligen, ska man bygga själv med motsvarande kvalitet får man inte räkna egentid, för timpenningen blir inte speciellt hög.
Jag lämnade prisförfrågan till en plåtfirma som kunde leverera aluplåtarna förbockade, så får jeg själv bocka/svetsa ihop profilen till en ram i botten, och sedan klippa/såga till sidor, front och tak och nita ihop det.
Blir det lika bra som köpt? Ja, om man ser till funktionen.
Däremot blir det definitivt inte lika snyggt...och då får man ställa sig frågan hur mycket utseendet får kosta.
Räknade på det förra våren, och minns jag rätt skulle materialkostnaden landa runt 8-9' inkl gasfjädrar från ngn postorderfirma jag hittade då på nätet, och gångjärn tillverkade på jobbet.
Gummilist är däremot inte inräknad, men så dyrt är det inte...
 

Macke92

Välkänd medlem
16 okt 2013
148
0
16
Umeå
8-9', vad är storleken på släpet då? Vad har du för material på ramen då isf?
 
Last edited:

Jimmu

Välkänd medlem
27 dec 2009
144
0
6
Hagfors
Drar upp en gammaltråd igen och undrar hur en aluminiumkåpa ser ut i botten ner mot lämmarna.
Finns det någon som skulle vilja posta några bilder? :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Finns lite info på Heggenes sida under kvalitet.

Det är kortfattat en alu-profil som är svetsad till en rektangulär ram.
På undersidan så sitter en gummilist.
Plåten till kåpen är nitad på sidan av profilen, det är en försänkning i profilen, lika djup som tjockleken på plåten.
Plåten i kåpan blir således att lika jämnt i ytterkant med profilen.

http://www.heggenes.se/?page_id=86#
 

Jimmu

Välkänd medlem
27 dec 2009
144
0
6
Hagfors
Min tanke är att bygga något liknande:



Det vitstreckade området symboliserar den befintliga sidolämmen på släpvagnen.
Det lila symboliserar ett fyrkantsprofil stående på högkant
Det gröna symboliserat ett T-järn som man kan montera en gummilist om man känner för det.
Själva aluplåtarna tänkte jag montera mellan T-järnet och aluprofilen och popnita fast.

Frågan jag ställt mig är: Hur viktigt är det att plocka med ett T-järn?
min tanke är mest att styva upp den/hålla den på plats när man spänner fast den mot kärran vid färd osv.
Att skippa den känns som att det kan bli aningen ostabilt, och tillåta den att röra sig i sidled, eller?