Timbersled MTN tamer boggie nöter onödigt mycket slides.

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Som rubriken lyder. Jag köpte mig en Apex mtn turbo med timbersled boggie förra året. Det sitter endast vändhjul i den där skapelsen. Överlägset skönaste boggien jag provat men den nöter lite onödigt mycket slides när det inte är djup snö. Är det någon här som satt extra boggiehjul för att minska detta fenomen, isåfall vars? Jag tänkte att jag kör första milen utan ingrepp och ser vars det nöter som värst. Nu har den gått ca 40 mil och slidesen börjar vara rätt nötta just vid främre dämparfästet och ca 30cm bakom det. visst borde man kunna svarva dit en lagerbana på axeln som dämparen sitter på och sen sätta en extra axel ca mitten av skenorna?
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Nej absolut inte. Men man vill ju gärna montera så lite extravikt som möjligt. Så nån här kanske hade någon supersmart idé. :)

Dupontslides? Aldrig hört talas om, måste nog göra en undersökning :)
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Dupontslides är nå "super-slides" som håller mycket bättre kort sagt :)
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
"man vill ju gärna montera så lite extravikt som möjligt."...............På en Apex.

Jag är ledsen, kunde inte låta bli.. Och rent forumtekniskt så bryter jag inte mot några regler då jag bara citerar, men ni förstår vad jag menar!
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
"man vill ju gärna montera så lite extravikt som möjligt."...............På en Apex.

Jag är ledsen, kunde inte låta bli.. Och rent forumtekniskt så bryter jag inte mot några regler då jag bara citerar, men ni förstår vad jag menar!
Hehe. Jag förstår hur du tänker. Men det finns fortfarande ingen anledning att montera onödig vikt på en redan tung maskin eller hur? :)


Har iaf läst om dom där dupontslidesen och de verkar ju vara nå mirakelslides rent utsagt. Synd att dom bara finns upp till 144''.
 
J

Jona$

inga problem att dom bara finns för 144" köp dubbla set och kapa till sista biten och gör en försänkning och skruva fast. Klart. Dom har teflonbelägg på sig därav bättre hållbarhet och mindre känslig för värmeutvecklingen.
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Nej Asker. Men har lagt en order på slides och isrivare från NTC. Tydligen ska dom där isrivarna göra större skillnad än jag trodde.
Annars får jag göra som Jonas säger, skarva ett par duponts.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Ja isrivare gör mycket om man har matta med höga kammar och åker lite led som transportsträcka :)