Timbersled nytro mtx -09

Koggen

Välkänd medlem
29 jul 2007
186
9
18
Oviken
Tjena!

Håller på och letar ny boggie till skotern då min nu är helslut.. Yamaha hela vägen men när de kommer till boggies så vette väl fan..
De är ju hursomhelst en hel del snack kring just timbersleds boggie och framvagn men alldeles för lite "recensioner" av dom som har dom!
Att dom funkar kanon skulle jag definitivt köpa men håller dom om du ska börja lufta maskinen?
För jag menar.. Dom har ju bantat ner boggien så den blir 30lbs lättare än original..
Sen så har jag aldrig beställt nånting från timbersled förut så de vore också kul om nån visste nåt om hur bra de funka!
Sen en grej till! När man ändå beställer dämparsatsen.. Ere kanske lika bra att beställa railkitet också?

Tacksam för lite feedback!

Mvh
Christopher
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Tror det finns någon på Yamaha mtn tråden vid snowrider som kört Timbersled på en Nytro, tycker själv den verkar riktigt intressant
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jag är inne på andra säsongen med min timbersled. Första året körde jag med 153" matta och originalskenorna. Eftersom jag ville ha hjul fick man bygga om lite för att hjulhållarna skulle passa. Det funkar bra men ser ju inte så moddat ut.
Har i år bytt till 162" och iceageskenor. Även där fick jag anpassa för att få dit några extrahjul.
Med boggin följde en rekommenation och setup baserat på skoterns effekt. Gillade den inte, den blev för tung på styret (turbo). Kanske bra för hillclimb men inte för boondocking.
Dämpningen/fjädringen är väl okej men jag är väl för okunning att testa olika setup och känna skillnanden. Däremot är den påtagligt lättare, det känns påtagligt när man lyfter den bak. Se till att även byta dropbrackets, det sparar mycket vikt!
Är lite fundersam om foxdämparna. Jag måste numera pumpa i mer luft än tidigare för att den inte ska sjunka. Kanske läge för renovering?
 

Attachments

Koggen

Välkänd medlem
29 jul 2007
186
9
18
Oviken
Kanon! Men tycker du inte att den blir för lång me 162"?
Känns som om de blir lite lite skidlyft?
Det jag vill åt med timbersled boggien är att kunna hålla farten
när snön blir djup å skidorna åker upp då en original boggie fjädras ihop
och tappar fart.. Hur är köregenskaperna i jämförelse med originalet?
Hur fick du hem boggien å vad fick du ge för den?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Än känner jag mig nöjd med bytet till 162". Den känns inte mer framtung på något sätt, kanske längre balanserar upp framänden?
Nu är det ett par år sedan jag tog bort originalboggin så det är svårt att jämföra men minns att jag upplevde att den gick upp mer på snön. En annan atackvinkel kanske? Du kan justera dämparna, balatan och kopplet som du vill /mer eller mindre skidlyft
Jag har inte testat så många olika inställningar då jag är nöjd som den är nu.
Köpte den av NTC, minns inte vad jag betalade, 10-15.000 typ men den kanske är billigare nu när dollarn är låg. Ring dom å kolla!
 

HerrJonsson

Medlem
1 feb 2011
24
0
1
Arvidsjaur
www.modshop.se
Hej Koggen

Vi på NTC Data Fritid är återförsäljare för Timbersled och har sålt och monterat deras produkter ett par år.

Vi har än inte fått in någon reklamation eller sålt några reservdelar till Timbersleds boggie så det verkar hålla. Med det sagt vill jag inte påskina att de är oförstörbara.

Vi kör Timbersled på våra egna maskiner och dom är helt enkelt fantastiskt bra tycker vi. Vi använder dem på 1 st Nytro MTX MCX 180 -10, 2st Nytro MCX MCX 270 mod. 1st Phazer MTX MCX.
Skillnaden mot original är påtaglig och inställningsmöjligheterna är stora. Timbersled lämnar specar för lite olika standarder som man kan utgå ifrån.

Körupplevelse; kort och gott är den bättre på det mesta. Jag upplever framför allt att den är mer följsam och flyter bättre. Den hanterar tuffa stötar och ojämnheter mycket bra. Har man sedan en Turbomaskin klarar denna av att hålla skidorna på en lämplig höjd över snön.

Railkittet (Iceage rails) tycker jag att man bör köpa av tre skäl. Det första är att på vissa modeller t.ex. Nytro MTX -08-09 så får man en bättre attackvinkel. Det andra är att man då kan sälja sin gamla boggie komplett = mer pengar. För det tredje så är det så mycket snyggare än att snickra till originalskenorna.
 

Koggen

Välkänd medlem
29 jul 2007
186
9
18
Oviken
Tackar så mycket för väldigt underlättande svar!
Inte kan ni maila prisförslag tro? "dumontski@hotmail.com
Som sagt; tack för hjälpen!