Tips Edge 700 på vattnet

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Köpte mig en Edge700-02 igår för att åka på vattnet i sommar. söker eventuellt längre matta och en förlängning till skapligt pris, typ 345.

Vad har ni som kört dessa på vattnet gjort åt dom innan? Tänkte täta ganska seriöst med silikon och smalna in framvagnen, dubbelskrov på variatorsida sen eventuellt förlänga den också då.
Separata oljan är borttagen så man blandar direkt i tanken, behöver man fixa en behållare som smörjer vattenpumpsaxeln på dessa motorer?

Tar gärna emot lite tips för det är första sommaren på vattnet för mig :)
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Nån borde väll veta hur det är med vattenpumpen iaf? Den verkar ju sitta framför magnapull/svänghjul så hur blir den smörjd? :)
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
De sitter vell remdrift till vattenpump å oljepumpen å inpellern är de lager för,men däremot så måste du ha en liten behållare med olja för att smörja veven.
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
De sitter vell remdrift till vattenpump å oljepumpen å inpellern är de lager för,men däremot så måste du ha en liten behållare med olja för att smörja veven.
Har haft bort cylindrarna och det är ju kanaler i blocket för droppsmörjning till vevaxeln? Vart kopplar jag in behållaren om jag endå behöver en sån? :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Liberty 600 har iallefall extra smörjning på yttre pto från oljepumpen, inte hittat någon bra lösning på det om man vill ta bort pumpen. Sätter du bara på slang och behållare kommer det formligen rinna ner i motorn tyvärr.
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
På den här jag köpt går det en slang från anslutningen vid yttre pto till en t-koppling som sen går till förgasarna så lagret kanske får oljeblandad soppa därifrån,
Vart andra änden tar vägen minns jag inte men antar den går till mag sidans yttre lager då men kollar upp det imorgon. I luftburken satt det en liten rund tom behållare för någon vätska med en slang som hängde pluggad under förgasarna, sitter den behållaren original? Och isf för vad?
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Andra änden gick till mag, snubben innan mig måste satt t-kopplingen fel till förgasarna. Måste ju vara meningen att behållaren i luftenburken ska vara oljefylld och kopplad till t-kopplingen mot lagren?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Skulle tro att den lilla burken är till precis det ändamålet, men skulle säga att det inte kommer funka. Har du ventilerad burk (vilket man bör ha) kommer den suga i sig olja och drunkna i olja, och har du tät burk lär inget rinna ner tyvärr...

Som sagt, inte hittat någon bra lösning på detta problem.
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Skulle tro att den lilla burken är till precis det ändamålet, men skulle säga att det inte kommer funka. Har du ventilerad burk (vilket man bör ha) kommer den suga i sig olja och drunkna i olja, och har du tät burk lär inget rinna ner tyvärr...

Som sagt, inte hittat någon bra lösning på detta problem.
Ja det lär väll bli så, men man borde kunna sätta en strypning i slangen innan t-kopplingen så den inte orkar suga igenom mer än att det droppar ner lagom mängd på lagren? :)
 

tobiiash

Aktiv medlem
20 mar 2013
53
0
6
Jag har en burk till yttre lagret på in iq. Har en burk på cirka 2dl, när en tank är slut är den slut med. Kör man inte så rinner det inte bara igenom. Det måste köras för att det ska åka igenom. Kan tillägga att den har gått ca 100 mil så