Tips för att underlätta åkningen om man har fysiska begränsningar

to0mmm

Välkänd medlem
27 okt 2012
254
0
16
Gagnef
Hej! Skadade högerhanden för 4.5 år sedan så jag har bara tumme, pekfinger och lillfinger kvar. Nästan det enda problemet jag stött på är när man åker skoter, blir väldigt svårt att hålla om handtaget när man använder tummen till att gasa, speciellt när det blir gropigt efter lederna.

Tänkte bara höra om någon här har nån ide på hur man kan göra för att underlätta åkningen? Funderat på att vända på gasen så att jag gasar med pekfingret istället, men det kanske blir dumt?
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Sv: Tips för att underlätta åkningen

Finns såna grepp som man har när man tränar med en "böj"som hjälper till att hålla i stången när man lyfter , en sån borde vara perfekt för att hjälpa till med att hålla i sig när man gasar :)
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Sv: Tips för att underlätta åkningen

Har själv en handskada sedan ett år tillbaka, tappade pek,lång och ringfinger på vänstern, har fått ditsatt alla men har ingen vidare funktion i dom. Själv funderar jag på att flytta bromsen till höger sida så att det blir lättare att bromsa. Skulle rekommendera dig samma sak fast tvärtom, dvs vänstergas.

För övrigt så finns det bra "påsar" att trä på styret om man har problem med kylan.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Sv: Tips för att underlätta åkningen

vänstergas lär vara det bästa alternativet ja!
 

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
Sv: Tips för att underlätta åkningen

Testa att vända på gasen och se hur de känns. Alternativt flytta över gashandtaget på vänster sida. Nu kan de visserligen bli ganska trångt åh ha de på vänster sida. Men efter lite modifikationer så borde de gå :)
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Sv: Tips för att underlätta åkningen

Finns såna grepp som man har när man tränar med en "böj"som hjälper till att hålla i stången när man lyfter , en sån borde vara perfekt för att hjälpa till med att hålla i sig när man gasar :)
Kan du utveckla?
 

to0mmm

Välkänd medlem
27 okt 2012
254
0
16
Gagnef
Sv: Tips för att underlätta åkningen

Tack för alla snabba svar! Bör väl bli svårt också om man ska hålla i både broms och gashandtag med samma hand?
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Sv: Tips för att underlätta åkningen

En tanke kan ju vara rullgas, även fast jag inte tycker det funkar så bra på en skoter.. Hade en phazer2a med rullgas en gång i tiden och den var tamejfan livsfarlig.

Borde gå ganska bra om man inte bromsar och gasar samtidigt. Min tanke med högerbromsen är att ha kvar vänsterbromsen också.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.096
900
113
Stora Blåsjön
Sv: Tips för att underlätta åkningen

Det bästa borde väll vara att byta sida på gas och broms. Gasen är bara att flytta över och sen tar du en bromscylinder från en quad.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Sv: Tips för att underlätta åkningen

Sök google lifting hooks training , det är dom med "plattan" jag menar och den ska ha böjen in mot handflatan så att man låser själva greppet med fingrarna, nackdelen är väl att man kanske fastnar lätt ifall man trillar av men kortar man av själva böjen så finns det nog mindre risk för detta då hela greppet öppnar sig då om man släpper greppet om styret ,
Inte säkert det fungerar men en Ide :)
Annars är väl kardborre på en liten del på hansken kanske också en ide fast kan ju vara farlig ifall handsken sitter för hårt på handen , vridskador i handled mm kan ju inte vara långt borta

Kan du utveckla?
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Sv: Tips för att underlätta åkningen

Hej! Skadade högerhanden för 4.5 år sedan så jag har bara tumme, pekfinger och lillfinger kvar. Nästan det enda problemet jag stött på är när man åker skoter, blir väldigt svårt att hålla om handtaget när man använder tummen till att gasa, speciellt när det blir gropigt efter lederna.

Tänkte bara höra om någon här har nån ide på hur man kan göra för att underlätta åkningen? Funderat på att vända på gasen så att jag gasar med pekfingret istället, men det kanske blir dumt?

Själv så föddes jag utan höger hand, men det har inte hindrat mig, kört skoter sen jag var 3 år gammal, då fick jag min första en kitty cat fast med gasen överflyttad till vänster sida =)

Höger hand slutar vid handleden sen är det inget mer kvar på den armen.
Vänster hand är helt normal, allt jag gör är att flytta gasen till vänster sida, sen är det full gas.
Dom jag kör med brukar ha svårt hänga med när jag gasar på efter leden.

Tycker du ska prova flytta över gasen på vänster sida, det funkar bra när man väl vänjer sig, eller ja det funkar för mig iaf, har inga andra val, eftersom jag bara har en hand jag har fingrar på =)
 

to0mmm

Välkänd medlem
27 okt 2012
254
0
16
Gagnef
Sv: Tips för att underlätta åkningen

Själv så föddes jag utan höger hand, men det har inte hindrat mig, kört skoter sen jag var 3 år gammal, då fick jag min första en kitty cat fast med gasen överflyttad till vänster sida =)

Höger hand slutar vid handleden sen är det inget mer kvar på den armen.
Vänster hand är helt normal, allt jag gör är att flytta gasen till vänster sida, sen är det full gas.
Dom jag kör med brukar ha svårt hänga med när jag gasar på efter leden.

Tycker du ska prova flytta över gasen på vänster sida, det funkar bra när man väl vänjer sig, eller ja det funkar för mig iaf, har inga andra val, eftersom jag bara har en hand jag har fingrar på =)
Fyfan, ja man ska inte klaga heller, finns dom som har det värre :/ Kul å höra att det går bra för dig att åka iaf, ska nog prova med att flytta över gasen till vänster!

Tusen tack för alla tips!
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Sv: Tips för att underlätta åkningen

Fyfan, ja man ska inte klaga heller, finns dom som har det värre :/ Kul å höra att det går bra för dig att åka iaf, ska nog prova med att flytta över gasen till vänster!

Tusen tack för alla tips!

Finns alltid dom som har det värre, men köra skoter de ger man inte upp bara för att en hand saknas =)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Sv: Tips för att underlätta åkningen

Har en kompis som miste vänsterarmen i en olycka när han var 18.
Han flyttade över bromsen till högersidan, och sedan var det järnet i princip överallt...
Han tjuvkörde faktiskt Mc några år med samma lösning-det är för mig totalt obegripligt med tanke på hur svårt det måste varit att bromsa utan att snebelasta styret så man vurpar, men det gick det med! :)
 

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
Sv: Tips för att underlätta åkningen

Det är inga problem att bromsa en mc med en hand, det fick man lära sig när man körde på bana. Bara att knipa åt runt tanken med benen och inte hålla i mot med armen, det underlättar så klart om man har typ Stompgrip på tanken så man får bättre fäste med benen.
Det går att hålla sig kvar när man gasar också och kopplingen behöver inte användas så länge man rullar.

Jag har dock lite svårare att förstå hur man ska hålla sig kvar på en skoter med en hand om man ska köra fort, det är guppigt osv. Förklara gärna hur ni gör så ska jag nog försöka testa det.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Sv: Tips för att underlätta åkningen

Det är inga problem att bromsa en mc med en hand, det fick man lära sig när man körde på bana. Bara att knipa åt runt tanken med benen och inte hålla i mot med armen, det underlättar så klart om man har typ Stompgrip på tanken så man får bättre fäste med benen.
Det går att hålla sig kvar när man gasar också och kopplingen behöver inte användas så länge man rullar.

Jag har dock lite svårare att förstå hur man ska hålla sig kvar på en skoter med en hand om man ska köra fort, det är guppigt osv. Förklara gärna hur ni gör så ska jag nog försöka testa det.
Jag körde med armen fastbunden mot kroppen ifjol några gånger, och det är svinsvårt att tex skrååka :p Blev mycket lättare bara man fick ha plastskena och lägga handen på styret, utan att hålla i sig så blir balansen mycket bättre.
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Sv: Tips för att underlätta åkningen

Jag har dock lite svårare att förstå hur man ska hålla sig kvar på en skoter med en hand om man ska köra fort, det är guppigt osv. Förklara gärna hur ni gör så ska jag nog försöka testa det.
Jag har som tur kvar handleden på höger hand så klämmer mig fast & spjänar emot med den, visst vid nått jätte genomslag några fåtal ggr har de nästan gått åt skogs men annars funkar det grymt bra!
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Sv: Tips för att underlätta åkningen

Det här är ett bra ämne då det finns många med olika typer av fysiska begränsningar som redan åker snöskoter eller vill åka så mycket det går utefter ens personliga förutsättningar.

Ni som gjort olika typer av fix/mod får gärna posta någon bild på hur just ni gjort så kan även detta underlätta än mer för de som vill komma ut mer och fortfarande känna att de kan förflytta sig på ett säkert sätt även i högre farter.

Själv blir jag nyfiken på varianterna, just med tanke på att det kan hjälpa andra, tips på bra lösningar för vänster/höger gas/broms, anpassade dynor och fotsteg, fotholkar, tågrips osv.

Som sagt, posta gärna bilder här så kan det fånga upp av dem som behöver