Tips och trix för RMK Assault -12

Svanis

Medlem
23 jan 2006
26
0
1
Piteå
Hej alla!

Ska direkt säga att jag inte är någon världsmästare när det kommer till att köra skoter.
Har hunnit med ca 80 mil med min RMK Assault och känner att jag är i det stora hela grymt nöjd med maskinen. Det är min första moderna maskin så jag har inte så mycket att jämföra med.
De frågetecken som jag just gäller vilka modifkationer som ni andra kan rekommendera för att komma ifrån den problematik jag upplever.

#1. Skotern känns på sätt och vis som att den lever sitt egna liv vad gäller spårval, det är liksom bara att hålla i sig och hoppas det går vägen när den bestämt sig för att ta en annan väg än den jag ursprungligen tänkt mig. Jag upplever den som "tungbruten", kan ju bero på taskig kondition likaväl.

#2. Skråkörning. Samma där, tung att bryta upp, det känns nästan som att jag får luta mig över på fel sida om tyngdpunkten för att ens komma i en position där jag har ork att dra upp den i skrå, tyvärr känns det då som att jag står i ett läge att plocka upp nåt från marken.

#3. Halkiga fotsteg. De få gånger jag lyckats köra fast har i stort sett hänt i uppförslut där jag helt enkelt halkat av maskinen.

Vad tror ni som besitter betydligt mer erfarenhet än mig?
Byta skidor? Isf. vilka?
Kan en styrhöjare vara till nytta vid skråkörning? Jag är inte särskilt lång, 178cm.
Eller ska jag bara skaffa ett gymkort? :eyebrows:
Om jag ska byta fotsteg, vilka rekommenderas?
 

martinohman

Välkänd medlem
25 dec 2010
340
0
16
luleå
Har du spårvidden på smalaste vid spindlarna? Annars så fixa det, bara att skruva loss skidan och flytta båda brickorna på insidan...

Ang skidbyte så tror jag inte det behövs, gripperskidorna är rätt bra men se till att du har rätt toe out på dem...(alltså att det pekar lite utåt, står exakt i manualen)

Fotstegen är det bara att byta, kör på antingen betterboards (ca 1600-2000), polaris 2013 (ca 3000 släpps till hösten) eller om du vill vara värst så köper du skinz air frame (4600:)

Och ang styrhöjare så är det lättare att köra skrå med lågt styre, tro det eller ej men beprövat av både burandt och rasmussen...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
894
113
Stora Blåsjön
Finns somsagt en del att göra på rmk assaulten för att få den mer lättkörd.
Är inte framvagnen redan på smalste så fixa det och prova, annars kan man montera på pro rmk framvagn så blir det en helt annan maskin. Dock måsten man då även korta ner framdämparna och ha kortare styrstag, så det är lite stök.

Jag är ca 185cm och har sänkt mitt styre 45mm, dom som har provkört min maskin är positiv till höjden.. och även jag :)

Nya fotsteg är ett måste på desaa maskiner otroligt skönt att hela tiden ha fäste.

Skidor ser jag ingen anledningt till att byta, däremot så bör man kolla tå in/ut med jämna mellanrum då det är lätt att råka ändra dessa mått när man kör..

Jag har det som behövs, ca 9000kr för hela klabbet, (fotsteg typ "skinz", rmk framvagn, 45mm kortare styrstång & front bumper.) kortning av dämpare och styrstag ingår ej.
 

xcOOb

Välkänd medlem
25 feb 2007
1.032
1
16
Gävle
www.skogenracing.com
zbroz framvagn behöver man korta grejor då med? för annars kanske den är ett bolton alternativ till en smalare framvagn o då får man e starkare variant med.

Fotstegs frågan så är jag grymt nöjd de få milen jag åkt med mina skinz..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
894
113
Stora Blåsjön
Ska man ha något smalare än original assault så måste man ha kortare styrstag och dämpare.
Hade planer att göra pro rmk breda a-armar som passar med assaultdämpare men den iden gick i graven då det inte gick att få till på något snyggt sätt. Att korta dämparen kan man passa på att göra vid den årliga servicen av dämparna...