Precis som med äpplen och päron är det skillnad på burkar och burkar och det gäller att hålla isär begreppen.
Gemensamt för eftermarknadsburkarna är att de inte är certifierade/provade enligt de normer snöskotertillverkarna har att hålla sig efter dvs SAE J 192 samt SAE J 1161 för den nordamerikanska marknaden där grovt förenklat tillåten ljudnivå 78 dB mätt på 15 meters avstånd under full acceleration.
För den europeiska marknaden är det ISO 362:1998 som är styrmedlet och denna innebär att ljudnivån tillåts att vara 85 dB mätt på 7,5 meters avstånd under full acceleration.
Gemensamt för alla eftermarknadsburkar är att de oftast rubriceras som "låter obetydligt mer än original" vilket säkert är sant för örat som lyssnar.
Det viktiga att veta är dock att endast 2-3 dB ökning av ljudemissionerna motsvarar en fördubbling av ljudet.
Det bästa vi snöskoteråkare kan göra är som många svarat, kör original men vi borde också ställa högre krav på snöskotertillverkarna att de tar fram lättare burkar som klarar ovan nämnda ljudemissionskrav , jag är övertygad om att detta går om vi kunder betalar för det för vem vill inte bli av med 6-8 kg originalburk och istället köra med en som väger 2 kg.
Går man steget längre och tittat på framtiden så finns det starka subversiva krafter hos Naturvårdsverket och Trafikverket som jobbar för att tillåtna ljudnivåer enligt dagens testmetod ska reduceras från 85 dB till inledningsvis 78 dB och sedan ned mot 73 dB fram mot år 2020.
Just det 85 dB ned till 73 dB dvs - 12 dB , det låter lite men handlar alltså om en mycket avsevärd reducering av ljudemissionerna på produktionsmaskiner sett till att 2-3 dB är en halvering.
Egentligen har jag inga synpunkter på eftermarknadsburkar i sig, skulle brukarna hålla sig till att köra vid lågtryck, tät snöfall och alltid se till att ha terränghinder/ridåer mellan sig och andra så stör dessa ingen, kör man däremot vid högtryck och klart väder så har jag stor förståelse för de som tycker att de är störande så ja på tävlingsbana må de vara ok men inte annars.