Tips på bra slutburk till Re 600 2014

Ämel

Välkänd medlem
3 feb 2005
108
0
6
Umeå/Solberg
Lite drygt svar ovan....

Med tanke på förslaget om förbud mot all fri skoterkörning(!), negativa artiklar i tidningar m.m. så är nog inte det så klokt att att göra din skoter mer högljud än nödvändigt. Stör bara folk och gör dem negativa till skotrar.
Så mitt tips (och jag gissar att det är det inlägget ovan också menar), behåll din originalburk så får vi kanske fortsätta köra skoter FRITT i framtiden också. :)
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
www.billetx.com

Visste inte att man kunde vara ironisk, arrogant och politisk korrekt samtidigt, ovan har man precis visat vad tredje hjulet under vagnen betyder.

Skulle dock vilja hänvisa till den sk. "slutburks tråden".
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
www.billetx.com

Visste inte att man kunde vara ironisk, arrogant och politisk korrekt samtidigt, ovan har man precis visat vad tredje hjulet under vagnen betyder.

Skulle dock vilja hänvisa till den sk. "slutburks tråden".
Det är bara bra att flera går till attack mot slutburks åkarna. Dom förstör för oss alla även om dom inte fattar det själva.
Skaffa hår på bröstet så behövs inga slutburkar för då är du manlig nog ändå:eyebrows:
 

Ämel

Välkänd medlem
3 feb 2005
108
0
6
Umeå/Solberg
www.billetx.com

Visste inte att man kunde vara ironisk, arrogant och politisk korrekt samtidigt, ovan har man precis visat vad tredje hjulet under vagnen betyder.

Skulle dock vilja hänvisa till den sk. "slutburks tråden".
Ironisk, arrogant och Politiskt korrekt?

Framförde väl bara en åsikt utan att låta som ett skithål som dumförklarade honom? Folk i allmänhet brukar ju sällan ändra åsikt till den man föreslår om det första man gör är att kalla dom idiot innan.

Trodde vi hade lite högre nivå än flashback på här...
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Ironisk, arrogant och Politiskt korrekt?

Framförde väl bara en åsikt utan att låta som ett skithål som dumförklarade honom? Folk i allmänhet brukar ju sällan ändra åsikt till den man föreslår om det första man gör är att kalla dom idiot innan.

Trodde vi hade lite högre nivå än flashback på här...
Syftade inte på just ditt inlägg, ursäktar om du tog åt dig.

Grabben frågade efter en sk. "slutburk", fick som första svar en bild på en orginalljuddämpare. Det är för mig ett ironiskt svar som är som du förklarade som drygt, och som jag förklarade som arrogant.

Politisk korrekt är man om man jagar dessa slutburksnissar med olika medel, på skoterforum i synnerhet, istället för att framföra sin åsikt där den faktiskt gör nytta. Dvs inte här!

Flashback tänker jag inte kommentera ens. :)

Så åter igen, det var inte specifikt ditt inlägg jag syftade på, kan inte göra annat än att hålla med dig i det inlägget.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Har "woxis" tänkt om angående skrikburk och fattat att det är synnerligen impopulärt?
Kommentar från "woxis"?

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
 

woxis

Välkänd medlem
26 jun 2013
159
0
16
Lägg ner denna tråd ! Inte en enda har svarat på det ja fråga i alla fall..
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
TS frågade efter en bra slutburk inte skrik/gött ljud/låta högst i länet burk och får tillbaka en massa hat och offtopics, härlig nivå på forumet nu. Visst tycker även jag man kan bespara sig pengarna att köpa en låta-högt burk som inte gör nytta annat än kanske vikt, särskilt nu. Men det är ingen anledning till att inte svara på TS fråga, särskilt inte när det finns bra alternativ!

Och nu till TS:

Tikka tillverkar bra slutburkar som man faktist kan tjäna effekt på och inte låter en massa. t.ex PPC mildsound. Har hört en mildsound burk i verkligheten på en rotax 800 och den lät bara mörkare men inte högt alls öht.
Undvik burkar som är konstruerad bara för att låta och sänker effekten, som rumblepack/jaws/mbrp osv. Då du bara kastar pengar i sjön för att det ska låta högt.

Och till er hatare som garanterat kommer komma efter nu, saxat direkt från sidan: "Mild Sound obetydligt högre än original".
Man kan till och med köpa burk som låter MINDRE än original, men här på forumet verkar man bli dömd som fullständig idiot även om man skulle köpa en sån.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Precis som med äpplen och päron är det skillnad på burkar och burkar och det gäller att hålla isär begreppen.

Gemensamt för eftermarknadsburkarna är att de inte är certifierade/provade enligt de normer snöskotertillverkarna har att hålla sig efter dvs SAE J 192 samt SAE J 1161 för den nordamerikanska marknaden där grovt förenklat tillåten ljudnivå 78 dB mätt på 15 meters avstånd under full acceleration.

För den europeiska marknaden är det ISO 362:1998 som är styrmedlet och denna innebär att ljudnivån tillåts att vara 85 dB mätt på 7,5 meters avstånd under full acceleration.


Gemensamt för alla eftermarknadsburkar är att de oftast rubriceras som "låter obetydligt mer än original" vilket säkert är sant för örat som lyssnar.
Det viktiga att veta är dock att endast 2-3 dB ökning av ljudemissionerna motsvarar en fördubbling av ljudet.

Det bästa vi snöskoteråkare kan göra är som många svarat, kör original men vi borde också ställa högre krav på snöskotertillverkarna att de tar fram lättare burkar som klarar ovan nämnda ljudemissionskrav , jag är övertygad om att detta går om vi kunder betalar för det för vem vill inte bli av med 6-8 kg originalburk och istället köra med en som väger 2 kg.


Går man steget längre och tittat på framtiden så finns det starka subversiva krafter hos Naturvårdsverket och Trafikverket som jobbar för att tillåtna ljudnivåer enligt dagens testmetod ska reduceras från 85 dB till inledningsvis 78 dB och sedan ned mot 73 dB fram mot år 2020.

Just det 85 dB ned till 73 dB dvs - 12 dB , det låter lite men handlar alltså om en mycket avsevärd reducering av ljudemissionerna på produktionsmaskiner sett till att 2-3 dB är en halvering.


Egentligen har jag inga synpunkter på eftermarknadsburkar i sig, skulle brukarna hålla sig till att köra vid lågtryck, tät snöfall och alltid se till att ha terränghinder/ridåer mellan sig och andra så stör dessa ingen, kör man däremot vid högtryck och klart väder så har jag stor förståelse för de som tycker att de är störande så ja på tävlingsbana må de vara ok men inte annars.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Rätta mej om jag har fel nu men får man änns köra skrik burk på tävlingarna nu för tiden?

Det som är med dom flesta burkar är att dom marknadsförs som lynxfun säger att dom knappt låter mer än original och visst det gör dom inte när du själv står på skotern. Men låter du någon annan köra så du står på avstånd är det en stor skillnad.

Vikt besparingen är oftast väldigt blygsam. Tänk på att vikterna beskrivs i pund som många misstolkar och tror det är kilo

T.ex SPI "vanliga" slutburk bespar på en e-tec med dess stora tunga burk 3.8 kg.
Deras kolfiber burk som låter värre än allt bespar 5.5 kg.

Köpte själv att SPI Helsystem till min Freeride och blev lovad att den inte änns skulle höras det satt en burk på den. Skulle låta mindre än en standard polaris och spara 10 kg vikt.
För det första bespar det ca 5 kg vikt med pipan och burken tilsammans.
Om ni tänker er skillnaden i ljud mellan e-tec och en polaris så är det lika står ökning från polaris till SPI Burken. Så burken såldes efter en dag och har sedan dess körd std burk.

Om jag inte minns fel bespar pipan ca 2kg mot original pipan. Den ger ett vassare ljud till föraren pga avsaknad av isolering men endast en blygsam ökning för omgivningen. och du får bättre effekt. Så kanske ett bättre alternativ för alla som vill bespara lite vikt och få vassare ljud.

Så bygger du ett lättviktsbygge och har lättat allt. Då kan det vara försvarbart att suckta efter en lättare men inte allt för högljudd burk men på en helt standard skoter som väger över 200kg är det som att pissa i havet å tro att vattennivån stiger =)
 

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Nån som testast Speedtech burken på 800 etec? Icke kolfiber varianten! Har den på min m800 och de låter alldeles perfekt tycker ja, ingen skrikvrål burk utan bara lite skönare sång på öppna spjäll