Tips på första bil, som orkar dra!

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Som rubriken lyder håller på att söka efter en bra första bil som får dra släp med två skotrar på.
Kraven är följande:
Får dra släp över 750kg gärna mer
Helst sedan men kombi funkar
Helst bakhjuls eller fyrhjulsdrift men framhjulsdriven funkar också
Manuell låda
Bensin
Medel hög markfrigång
Bil där man inte sitter med knäna i famnen

Budgeten ligger på 35-45k
Har själv kollat på audi a4 quattro från 00-05 och även bmw 523i 95-05. Bra bilar att dra släp med?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Är det släpvagnens bruttovikt eller totalvikt du avser? Ska föraren ha B, utökad B eller BE-körkort?

Ett tips om du ska dra tungt i dåligt före är att se till att ev antispinnsystem går att stänga av. Kombinationen missbildat antispinnsystem, djupsnö och en tung släpvagn är inte alltid så lyckad.

Vissa bilar med individuell bakhjulsupphängning och tvärgående länkarmar kan bli irriterande sidvinds- och spårkänsliga om man drar släpvagn eller lastar bilen så den är baktung. Exempel på detta är Ford Focus och Mondeo. Stötdämpare och gummibussningar i nyskick är förutsättningar för att en sådan ska vara dräglig som dragbil under svåra förhållanden.
Då fungerar en stel/halvstel axel eller släpande länkarmar (som på t ex många franska bilar med torsionsfjädring) bättre.

När det gäller VAG-bilar så får man oftast mer bil och mindre krångel för pengarna om man väljer något av koncernens andra märken (t ex VW eller Skoda) än om det nödvändigt ska stå Audi på bilen. Jag har lite för många A4:eek:r med knepiga egenheter i bekantskapskretsen för att kunna rekommendera sådana bilar. Det förefaller som om alla nya konstruktioner först testas på Audi, så Audiägarna får ta smällen av barnsjukdomar, när de väl är beprövade så hamnar de nya lösningarna på andra VAG-märken några år senare.

En bil med utmärkta dragegenskaper, dock sällan eller aldrig fyrhjulsdrift, och möjlighet att höja markfrigången vid behov är Citroën C5.
Det kan också vara intressant att titta på olika Subarumodeller, de har ju nästan uteslutande sålts med fyrhjulsdrift i Sverige.
En annan möjlighet är förstås någon av alla de japanska små-SUVar som finns på marknaden.

Två märken som jag vill avråda från om det gäller en 10-15 år gammal bil som man tänker meka med själv är Hyundai och Renault. Allting i chassikonstruktionen eller som sitter utsatt under bilar av de märkena brukar vara mycket värre hoprostat än på alla andra bilmärken när man väl måste plocka isär någonting. Jag har själv varit med om att kapa sönder en fin bromsskiva med rondell för att den var ohjälpligt fastrostad på hjulnavet på en Hyundai. Det plus i kanten som Renault hade en gång i tiden i form av kopparbromsrör är bortrationaliserat sedan många år.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Även om jag har haft dåliga erfarenheter med VAG produkter, så går det inte blunda för hur populär Transporter är hos skoterfolket.
Då har du möjlighet för 2 skotrar på ett sleddeck och ska ni åka flera så ta ett släp å kör två till. Lasta sedan packning på släpet.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Även om jag har haft dåliga erfarenheter med VAG produkter, så går det inte blunda för hur populär Transporter är hos skoterfolket.
Då har du möjlighet för 2 skotrar på ett sleddeck och ska ni åka flera så ta ett släp å kör två till. Lasta sedan packning på släpet.
fast transporter är nog det största skit som kommit från någon bilfabrik genom alla år. vet av 3 transportrar, t4, 2 som koppling + dubbelmasse svänghjul är bytt på, och den 3:e skramlar och lever jävel från svänghjul men väntar med byte tills den slutar dra, på den och en av dom andra har motorerna rasat på, motorbyte på den ena, den andra klarade sig bättre med enbart toppras, ventiler, lyftare mm men då har den endast gått 22 tusen mil. även en drivaxel bak på den som endast gått 22 tusen har gått, eller en knut sa upp sig, men gick inte att byta knutar utan var tvungen byta hela axeln för dryga 5 tusen kr för bara axeln.

det är bara problem med transportrarna, tyvär för det är en riktigt praktisk bil som faktiskt går behagligt efter vägen för att vara en pickup, hade gärna haft en om man visste att den skulle gå.

annars har du ju mb e klass, antingen en fin w124 (inte söndersänkta kadaver som det dräller av) eller en w210, men dom är riktigt svåra att hitta utan rost, men det finns. en kompis köpte nyligt en 210 som är helt rostfri men ändå gått 49 tusen. och den går ruggit bra efter vägen. w124 går också ruggigt bra efter vägen, och ruggig kvalite i allt, märks att det är en handbyggd bil
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Man ska nog passa sig för bilar med dubbelmassesvänghjul oavsett märke. Onödigt stor haveririsk, förbistring med många varianter och olika utföranden som gör att om man ska byta koppling på en sådan bil så är det oftast ingen mening att beställa kopplingssats förrän man har rivit och sett efter vad det är för saker som verkligen sitter är. Osv osv.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Ja är det sånt skräp med Transporters då följer det ju linjen med deras alla andra produkter. Fint med en röd tråd av dålig kvalité genom hela produktsortimentet ;)
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
och med en härlig skatt på 6811:-

Mitt tips är att kolla på någon fyrhjulsdriven skoda,wv, audi med 1.9TDI motorn, från 05/06 och framåt så har du lite mer rimlig skatt på ca 4000kr.
En diesel är helt klart att föredra som dragbil.
Håller med! Vad du än ska köpa för bil så köp en med 4X4! Bak/framhjulsdrift är fan inte bra nånstans om man ska dra ett stort släp med två skotrar på! Snö på vägen och motlut så kan du vara beredd på att börja åka baklänges istället för uppför backen. Åker man typ E4 hela vägen så funkar det såklart men dom är betydligt nervösare även där på dåligt före!
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Håller med! Vad du än ska köpa för bil så köp en med 4X4! Bak/framhjulsdrift är fan inte bra nånstans om man ska dra ett stort släp med två skotrar på! Snö på vägen och motlut så kan du vara beredd på att börja åka baklänges istället för uppför backen. Åker man typ E4 hela vägen så funkar det såklart men dom är betydligt nervösare även där på dåligt före!
det där med att 4wd är ett måste är ju bara lögn, visst är det bra mycket bättre på att ta sig fram, men än har jag inte kört fast med släp på vintern med rwd, och jag kör inge E4, utan mindre skogsvägar som inte alltid är särskilt välplogade. däremot fwd är dåligt att dra med, och automat oavsett rwd/fwd eller 4wd är dåligt då det inte går att gunga lös på samma sätt som med manuell, eftersom man oftast tar sig om man väl kommit igång från stillastående. och att använda hjärnan lite då man parkerar i djupare snö att man backar och drar fram några gånger så man har bra spår att ta igång i
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
och med en härlig skatt på 6811:-

Mitt tips är att kolla på någon fyrhjulsdriven skoda,wv, audi med 1.9TDI motorn, från 05/06 och framåt så har du lite mer rimlig skatt på ca 4000kr.
En diesel är helt klart att föredra som dragbil.
Audi A6 1.9tdi avant -05 6811 :- .Självkart manuell växlad.

Om du jämför A4 med en V70 så är det som jämföra äpplen med bananer. V70 och A6 är mer likadana. Jämför en Volvo V40 1.9tdi med en A4 isåfall.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Audi A6 1.9tdi avant -05 6811 :- .Självkart manuell växlad.

Om du jämför A4 med en V70 så är det som jämföra äpplen med bananer. V70 och A6 är mer likadana. Jämför en Volvo V40 1.9tdi med en A4 isåfall.
Om du går upp en årsmodell så är oftast skatten lägre bara vissa 05 har den lägre skatten. Vissa 06or har det inte heller så man måste kolla regnummer och skatten för att vara säker... Nu är det mest skodor jag har haft koll på, kör själv en oktavia 1,9tdi 4x4 06, supernöjd med den.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Om du går upp en årsmodell så är oftast skatten lägre bara vissa 05 har den lägre skatten. Vissa 06or har det inte heller så man måste kolla regnummer och skatten för att vara säker... Nu är det mest skodor jag har haft koll på, kör själv en oktavia 1,9tdi 4x4 06, supernöjd med den.
Exakt samma som Med Volvos vagnar. -05 så blir det partikelfilter och lägre skatt!!
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Det är alltså ingen som läste att han ville ha en bensinare? =)

Utom han som rekommenderade Subaru då. Vilket nog är ett vettigt val om du ska ha bensinare. =)

Ska TS ha bilen för daglig pendling till jobb eller är det mer för någon resa per år m.m?
För pendling kanske man vill hitta något som inte drar allt för mycket soppa.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Svårt att hitta någon vettig bensinare som orkar dra bra utan att den ska dra flera liter milen.
Räcker med en diesel runt 100hk för att motsvara en bensinare på 200hk i körbarhet när man har hakat på något tungt på kroken, bottenvridet i en diesel är otroligt mycket trevligare. Jämför gärna en effektkurva på en dieselmotor och en bensinare så är dieseln många gånger starkare vid dom normala varven man använder dagligen.
Men ska TS nu ha en bensinare så är väll subaru det jag skulle valt men räkna inte med att åka speciellt snålt med den...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kompisen hade tidigare en A4 Quattro med 1.8T motorn. Var årsmodell kring 05-06.
Den gick då fint med vagn, drog inte så farligt med soppa heller, låg nog strax över litern med kåpvagn.

Men dom är ju rätt låga, spec med sportchassi.

Själv är jag dock dieselkille, nog är det goare gång i en sån när man ska dra.
Men man måste som sagt upp lite i årsmodell för att inte bli helt skinnad på vägskatt...