Tips på kraftiga skoterkängor

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Lyckades under helgen vrida foten när jag skulle....Ja kort sagt vettefan vad jag gjorde men lyckades vrida foten och ont gjorde det. Så nu åker mina powerboots med struktur som en geléklump i garderoben.
Så nån som har nått tips på en känga som stödjer upp foten och inte viker sig?
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Kolla med din lokala skoterhandlare, dom har ju speciella skoterdojer, annars kanske du har några gamla snowboard boots hemma som du kan damma av, dessa påminner rätt mycket om moderna skoterskor!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Kör med klim nu och är grymt nöjd, vattentäta och en bra sula som håller.

Har tidigare kört med powerboots diablo, stabil och helt ok men suger upp vatten bättre än en tvättsvamp.
HMK har jag också provat riktigt stabila och sköna men tyvärr en sula gjort av suddgummi, två helger så var det hål i sulorna...

Nu verkar FXR backshift vettig men dom andra fxr skorna skulle jag helt klart undvika då dom är nästan 1dm hög framtill tårna, lätt att fastna i fotholken om man lyckas få in foten där med dom skorna.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Kör med klim nu och är grymt nöjd, vattentäta och en bra sula som håller.

Har tidigare kört med powerboots diablo, stabil och helt ok men suger upp vatten bättre än en tvättsvamp.
HMK har jag också provat riktigt stabila och sköna men tyvärr en sula gjort av suddgummi, två helger så var det hål i sulorna...

Nu verkar FXR backshift vettig men dom andra fxr skorna skulle jag helt klart undvika då dom är nästan 1dm hög framtill tårna, lätt att fastna i fotholken om man lyckas få in foten där med dom skorna.
Hade samma med mina Första HMK boots, hål framtill i sulan efter 2 turer typ, reklamera dom och fick nya, var tydligen gjutfel och luftbubblor i sulan sa dom. Nu har det andra paret hållit 2 säsonger och jag är skitnöjd med skorna, varma stabila och sköna!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Hade samma med mina Första HMK boots, hål framtill i sulan efter 2 turer typ, reklamera dom och fick nya, var tydligen gjutfel och luftbubblor i sulan sa dom. Nu har det andra paret hållit 2 säsonger och jag är skitnöjd med skorna, varma stabila och sköna!
Reklamerade också och fick nya men dessa var då inte bättre. För mjukt "gummi" i sulan helt enkelt. Det var team focus boa detta gällde, men dom billigare skorna ska tydligen haft lite bättre lämpad blandning i sulan.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Reklamerade också och fick nya men dessa var då inte bättre. För mjukt "gummi" i sulan helt enkelt. Det var team focus boa detta gällde, men dom billigare skorna ska tydligen haft lite bättre lämpad blandning i sulan.
Ok, ja jag har dom med vanlig snörning. Dom har hållit iaf.
 

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Blir nog ett par fxr backshift. Hur är dem i storleken, samma som på ens vardagsskor? Värt att köpa med boa eller med vanliga snöre?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Går boa sönder= kasta skon
Går snöret av= sätt dit ett nytt

Du knyter skorna på morgonen och knyter upp dom på kvällen.

Boa är fan ett skumt försök att fixa ett problem som aldrig varit ett problem.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Går boa sönder= kasta skon
Går snöret av= sätt dit ett nytt

Du knyter skorna på morgonen och knyter upp dom på kvällen.

Boa är fan ett skumt försök att fixa ett problem som aldrig varit ett problem.
Har boa på verkstadsskorna, tas av och på 5-7 ggr varje arbetsdag och har använt dom på 3 par skor. Har inte haft 1 enda problem med snörningen utan skon är förbrukad först. Detta i smutsig verkstads miljö. Lite overkill så klart på en sko du har hela dagen men vill påstå att ytterligare en fördel är ju att vire och boa inte flexar något men det gör ett skosnöre. Köp boa!
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Går boa sönder= kasta skon
Går snöret av= sätt dit ett nytt

Du knyter skorna på morgonen och knyter upp dom på kvällen.

Boa är fan ett skumt försök att fixa ett problem som aldrig varit ett problem.
Det är livstidsgaranti på sanningen om det är märket boa som gjort snörningen, bara gå in på deras hemsida och beställa reservdelar gratis, verktyg får man också.