Tips på ställen som håller förarutbildningar runt Västra götaland

martemceder

Välkänd medlem
21 feb 2013
130
0
16
Vara
Hejsan

Jag behöver er hjälp, google kan inte vägleda mig längre.....
Jag har sökt med ljus och lykta efter något ställe som håller
intensivkurser för snöskoter och inte går av stapeln i Umeå.
Det skulle vara intressant om någon vet eller ha någon ide
var men kan hitta detta. jag bor Skaraborg och kan tänka mig
att åka ca 20 - 40 mil beroende på utbildning.

Vad kan ni tipsa om för ställen?


Ska tillägga att jag läst på körkortsportalen, snofed. men bor man
inte i norrland så är det inte så mycket till hjälp. Kan ju vara gött
om man kan åka o vråla över ängarna med körkort iaf:)
 

Ztolpzkott

Välkänd medlem
17 mar 2010
162
0
16
Umeå&Bygdsiljum
Hör med närmaste skoterklubb! de borde veta eller kunna annordna en skoterkurs.
Jag pratade med en lokal klubb och så sa de att om jag drog ihop 5 st som kunde tänka sig gå kursen så skulle dom ha den i byn jag bor i. (400 personer)
 

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Nog behöver du förarbevis alltid!! Vet du inte att det är förbjudet att köra på ängar (utan markägares tillstånd)? :eyebrows:
 

martemceder

Välkänd medlem
21 feb 2013
130
0
16
Vara
Tack för svaren!

Det lutar för åt att jag ska kolla på mer på sälen, det verkar ju som om dom hade bra paket.
Förövrigt så mailade jag Fredrosgården igår och dom hade ett paket för 3000:- och då ingick
allt utom examination. Så jag tror tyvärr att det går bort då jag vill göra allt på samma ställe
annars blir de ännu mera åkande för att få det fixat.

Bara för att hålla lite mera liv i denna tråden så får ni gärna skriva vart ni tog erat kort och vilket
år så kan folk gå in och kanske leta sig vidare till deras sida när man har ett namn
 

herrn

Välkänd medlem
8 dec 2010
180
0
6
Sälen
http://www.ljung.be trafikskola i Kolsva, norr om Köping. Har för mig att de tog 2000 för det för några år sen. Själva körningen på söndagen var dock i Grängesberg utanför Ludvika.
 

rIdDoCk

Aktiv medlem
16 mar 2011
63
0
6
Ring till Rolf Gatback i Sunne (Värmland)
070-573 79 41
rolf.gatback@live.se

Jag tog mitt förarbevis hos honom 2011, det kostade då 1800kr för allt inkl lättare fika. Du kunde även hyra skoter för 750kr.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Fredriksbergs skoterklubb brukar köra första utbildningen i slutet av december.
Har man inte egen skoter med sig så finns det att hyra för några hundralappar bara för utbildningen. Finns även övernattningsmöjligheter i anslutning till utbildningsplatsen.
Som du ser på länken som Chris lade in så ingår allt utom Transportstyrelsens kostnad för tillverkningen av förarbeviset.
 

O.Johansson

Aktiv medlem
14 jul 2012
54
0
1
Jag tog mitt på fredros gård ifjol och då ingick allt i priset.

Skickat från min LT26i med Tapatalk 4
 

Balkanboy

Aktiv medlem
25 sept 2008
65
1
8
42
Karlskoga
Det har gått utbildning i Storstenshöjden Örebro. Är du fortfarande intresserad så skicka mig ett Pm så ringer jag en bekant som har gått på utbildningen där. För mig det kostade lite över 2000kr
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Fan va folk betalar för sina kort? Tog mitt här i Norsjö för typ 3-4år sen och då kostade det 800kr för allt utom kostnaden för tillverkning av kortet. Sen hade vi bara 1skoter alla fick turas om att köra banan med (2 varv runt en åker med en liten kulle som hinder mitt i)
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Fan va folk betalar för sina kort? Tog mitt här i Norsjö för typ 3-4år sen och då kostade det 800kr för allt utom kostnaden för tillverkning av kortet. Sen hade vi bara 1skoter alla fick turas om att köra banan med (2 varv runt en åker med en liten kulle som hinder mitt i)
Kraven har höjts. (2009) Nu är det max 16 deltagare/utbildning och det ska ingå 3 timmars praktisk utbildning (körning) och då är det endast 4st elever/ instruktör. Detta gör att utbildningarna blir betydligt mera tidskrävande och samtidigt mera kostsamma.
Dessutom så har kraven på dem som får bli instruktörer höjts/ändrats så att nu måste den som vill bli utbildare ha minst dokumenterad pedagogisk utbildning på minst 6 månader eller erfarenhet av undervisning under minst ett år. Så gissa om det kommer att tunna ut på föreningar som har en godkänd instruktör framöver.... Är helt sjukt att en skollärare från Skåne som aldrig sett en snöskoter på riktigt ska kunna bli utbildare medans en same som är uppfödd på tvåtaktsolja inte kan bli det, med mindre än att han går en pedagogisk utbildning.

När de nya reglerna kom så hade jag en lång dialog med Snofed där jag påpekade att det kommer att bli sämre möjligheter att hålla lokala utbildningar till rimliga kostnader allteftersom utbildare lägger av och väldigt få nya har möjlighet att komma till. Vilket till slut styr alla till körskolorna, vilket kanske inte alls passar för folk som bor där snön finns. Och att det troligtvis kommer att bli RIKTIGT dyrt när klubbarnas utbildningar försvunnit.
Jag försökte att få dem (Snofed) att kontakta alla de föreningar som då hade utbildningar för att få en bred uppslutning mot Transportstyrelsen att ändra kriterierna för att även i fortsättningen kunna hålla lokala utbildningar där man fångar upp ungdomarna så att de skaffar förarbevis. Men förståelsen och responsen var riktigt dålig, tyvärr.
Jag tror att den dagen som all utbildning är hos körskolorna så kommer många fler skita i förarbevis och köra ändå.
 

martemceder

Välkänd medlem
21 feb 2013
130
0
16
Vara