Tjejanpassad halvlång.

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Tjena,

söker tips på tjej-anpassad mellanlång maskin. Tjejen väger inte mer än 50kg och ska lära sig köra skoter även där det blir lite brant och trångt.
Hon stannar hemma när termometern visar minusgrader så ingen idé att köpa nån ny skapelse.
Funderade på en summit 550f i 40-60t kronors klassen.
Hur lång är dom, runt 137"?
Vill ju gärna att det är lite modernt chassie och lite smalt mellan skidorna så hon orkar med att burka men inte allt för vingligt på leden. Renegaden är väl mxz bred? Kikar på blocket lite då och då men sällan man får sig en blick för bredd längd osv. Dåligt insatt på äldre modeller också.

Funderar även på nått billigt ruckel som man kunde dra tungdragen ledsladd med, ganska trång led så dubbelbandare går bort. Tips någon ?
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Summit 550f är 137 billig i försäkring lättkörd. Lite tråkig att den är lite hård på soppa men blir nog inte billigare och gå upp till en 600 för då stiger priset. Så köp henne en summit 550 med elstart.
 

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
skulle inte satsa på en summit 550, hellre 600 då. om du absolut inte vill ha så mkt effekt satsa på AC m5. skulle jag gjort iaf
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
ja, 600 går nog bort för hon är livrädd för gasen på våra maskiner. Soppa får dom ta, bara att tanka och se glad ut.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Sitter man inte med knäna i ögonhöjd på M5an, som man gjorde på de äldre maskinerna? Helt ny på arctic, mosters man hade en powder-nånting 7/800 som gick sämre än vår phazer 2a när jag var yngre så fick mig nog en ganska missvisande bild av det märket.
 
Last edited:

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Här har du ett förslag och dessutom en tillhörande annons.
http://www.blocket.se/dalarna/Arctic_Cat_Crossfire_5__07_med_Boondocker_Box_45518491.htm?ca=1_1&w=3

En arctic cat från den perioden gör dig inte besviken. Den är lättkörd och smidig. Jag kan intyga att 500an är lättstartad. Två drag när den är kall, ibland tre och när den är varm startar den alltid på första draget.

Extremt pålitlig, jag menar vad kan egentligen gå sönder? En motor utan avgasportar och medföljande underhållsbehov tillverkad av suzuki, världens bästa motortillverkare efter bmw. Ett chassi som består av två veck, som de svetsat dit ett styre på och sen dragit en kabel till nödstoppen. Ett par variatorer som tillverkats innan arctic insåg att de kunde tjäna pengar på remförsäljning.

Lägg därtill att denna skoter är billig i försäkring så har du låga driftskostnader.

Körmässigt så är den lättkörd och lätthanterad. Insprutningen gör att den är lättgasad så man får inte kramp i tummen. Ett mysigt paket för den som inte vill ha det värsta.

Det här med tjejskotrar förresten. Min kusin, en tjej på hela 23 år och 1.60 lång hämtade ut en summit 800 -13 i december för egna pengar.
 
Last edited:

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Ja, kändes fel att döpa det till tjejskoter. Kanske borde döpt det till nybörjar/lättviktarskoter, nu var den ju till en tjej så det stämde ju men förstår vad du menar. Mamma körde Rx-1a och kör nu BCX 600, klättrar där andra bangar så inget illa menat.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ja tjejer kör ju generellt lugnare, och vill inte ha lika mycket effekt. Så egentligen inget fel med det.

Nog om det. Tänk på att ski-doon gick efter den gamla mattdelningen på 2.52 och inte dagens 2.86 så den är inte 137 lång utan 136.

En m-serie/CF kanske inte har så modern körställning men man sitter inte med knäna i ögonhöjd. Jag skulle vilja påstå att man sitter ganska bekvämt och är man inte så skoterintresserad kanske det duger.

Ett annat förslag, renegade 600 sdi. Det gamla revchassit runt -07. Bekväm att köra med och en allsidig maskin som kan köras i de flesta terränger och fören. Börjar komma ner i lämpliga priser nu och motorn är en pärla trots fettade lager. Köp en lämplig maskin för vettiga pengar nu som hon får köra runt med och gör en omfettning till sommaren så har hon en skoter de närmaste 5 åren åtminstone. Billig i försäkring och andra driftskostnader.

Jag skyr fläktmotorer som pesten. Billiga i inköp men dyr i drift i form av kolvar, olja och bränsle. Blä.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Tack för tipset arjeplogarn men effekten måste hållas nere, hon har blivit uppskrämd av en vurpåkning på en 800. Hon har provat mammas 600 e-tec men även där får hon problem med att den är "aggresiv och gör som den vill" som hon själv uttrycker det.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
600 e-tec är nog den snällaste tvåtaktaren i 600-klassen som tillverkats. Ett förslag kan ju vara att bara köpa en ändå och sätta 550-klistermärken på den, placebo. Ja, jag är seriös.

Som sagt undvik fläktmaskiner, jag har lovat mig själv att aldrig klyva en rotax 550 igen.
Du måste gå upp i pris men en 600 ace är en fantastisk motor. Snäll som få utan att vara tråkig. Går dessutom billigt. BILLIGT. En skoter med den motorn kan du behålla till pensionen.
En phazer kanske? En myspysmotor som går bra och snällt och dessutom passar den budget.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Mamma har en phzer rtx som syrran åker på ibland, hon har provat den och tycker att det går rätt så bra. Men ljudet gör ju att hon tror det kommer eld ur avgasröret och skoten ska skjuta iväg som en raket... Man kanske skulle lämna henne hemma? haha

Skämt åsido, hon vill också få det att funka så kanske att lite tvångslärning på en 600 e-tec kan få rädslan att släppa... Ställskruv på gashandtaget som på 120cc barnmopparna ? hehe
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Av avataren att döma så verkar du vara en brp-ägare. Ni brukar ha svårt att ens överväga ett bättre märke men fundera lite på en snopro 500. Ett nytt chassi, en stabil och snäll motor och en driftsäkerhet som en subaru.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Ja, brp står det lite överallt på leksaken min. Märkeslåst är sista problemet, anledningen det blev ski-doo var för mamma köpte sig en sån och vi gjorde paketpris som slog mig med häpnad. Prutmån på massvis med tusenlappar finns hos brp. Skidor och matta sitter det på dem också, precis som på dom där gröna sakerna som jag passerar efter leden ibland.

Näe men jag är helt klart inne på djupt vatten när det gäller märken, vet att det är djupa skyttegravar i märkesrellaterade foruminlägg men för mig spelar det ingen roll...

Någon som vet skidbredd på en crossfire 5 ?
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Ja, skulle tro tjejen inte blir ett undantag i den statistiken. Gillar vårsolen och grillkorven mer än klättring och pudersurf.

Vi har haft oförskämt tur och har inte ett enda haveri att klaga på, pappa badade med sin nytro men displayen lös när skoten togs upp och den drängtes till döds för dödarn var uppe.
Verkstaden i järbo fick återställa den via pappas försäkring på folksam och sen såldes den efter 50mil.
Fler missöden än så har de inte och eftersom jag är inne på min första skoter så ligger dom där verkstadsbesöken du pratar om framför mig :)

Lutar emot en fläkt ändå, känns som misshandel att köpa sig en vattenkyld skoter med avgasportar osv som bara ska luftas 20-30mil per säsong och kanske ännu mindre om det vill sig illa. Men får ju hoppas att inställningen ändras och att man får dela ännu mer på intresset, tankar mer än gärna två maskiner varje gång man ska ut :)
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Det är ju bara att slacka på gasvajern eller tejpa en kloss under gastummen om den känns för våldsam!
Alternativt montera fjäder med lågt starttryck :)
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Lutar mot en 500 vattenkyld i detta nu, får se vad som dyker upp på blocket inom det närmaste.