tomgång mxzx??

johanstorm

Aktiv medlem
1 jan 2000
92
1
6
Jungsund Finland
Visit site
Tjeenare...jag har en mxz 800x 02:a som har har mycket hög tomgång...eller först går den jämt på 2000 varv men sen om man varvar upp den och sedan släpper gasen så sjunker inte tomgången till 2000 varv utan den stannar på 3000-3500 ungefär....är det nån som vet vad det kan vara??
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Går för snålt, smolk i gasarna, tjuvsuger luft eller att den inte drar tillbaka gasvajern ordentligt.
Tjuvsugning testar du med startgas. Har du glapp på gasvajern och har du testat att trycka tillbaka den manuellt vid motorn?
Snålheten kollas på stiften.

Har den alltid vart så eller har den blivit det av sig själv?
 

johanstorm

Aktiv medlem
1 jan 2000
92
1
6
Jungsund Finland
Visit site
Mikael_N> på vilket vis ska man kolla det där med startgas?....gasen har nog inget glapp har kollat upp det....på vilket vis synns snålheten på stiften? färgen eller?
Har ingen aning om det alltid varit så för jag köppte den i höst, så har inte hunnit prova den så mycket ennu....har endast varvat på skoterbock....ventar på snön!!!
 

S_ummit700

Välkänd medlem
1 jan 2000
102
0
6
Du sprejar startgas på insugssidan, kring insugsgummina, luftburken, förgasarna. Höjjer den varvtalet när du gör det så läker det någonstans!

Snålheten syns på färgen helt rätt, utgå från choklad brun ungefär, det är perfekt.

Åt det ljusare hållet = snålt || mörkare hållet = fet

Det är just det som är svårt när man köper på hösten, inte lika lätt å prova skotern varm som kall, full gas som lugn gas.

Lycka till iaf
 

lwe

Aktiv medlem
2 dec 2004
71
0
6
Gävle
Har lika på min summit 800 -01.

Jag chokar den en liten stund sen sjunker tomgången, vet inte om det är normalt men förra ägeren sa att han brukade göra så. och det funkar ju bra iallafall.
 

mxz 670 HO

Välkänd medlem
31 dec 1999
150
0
6
sundsvall
jag har en mxz 700-01 och så har jag haft en mxz 670-99 och på båda har jag haft samma problem som du har... Jag har tittat på allt men hittar inge fel!Jag tror att de är standard?!?!
 

johanstorm

Aktiv medlem
1 jan 2000
92
1
6
Jungsund Finland
Visit site
ok. ska testa det där med startgas, ska kolla färgen på stiften på samma gång...
jassåå...tycks vara många som har samma problem, får se nu hur de blir när man slipper å testa ordentligt när SNÖN kommer....som tycks vara försenad i år:(
 

Frasp

Ny medlem
26 sept 2005
2
0
1
Hade en mxz 500-02 i fjol, exakt samma sak med den. Det enda som hjälpte var att tvärdutta med choken, sägs vara en "sjuka" på ski-doon det där, enligt återförsäljaren...ingenting att bry sig om enligt dom, men lika bra att kolla efter läckage, kan ju hända även om det är känt som ett originalfel.