Toppfarter!!

MATS2

Rookie sledder
1 jan 2000
11
0
0
Hallå skoterkamrater!

Jag är en pulkdragande "vägrabredbandspappa" som är lite nyfiken på toppfarter och soppaförbrukning på dom fläktkylda 500-maskinerna. Alltså Yamaha Venture XL, Ski-doo Grantouring 550 F, Polaris Sport Touring 550 och Lynx Explorer 550 F. Funderar på att köpa på mig nån av dom, så jag är tacksam för svar.:)
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
Hamnar väl på drygt hundra knyck.
En och en halv upp till två och en halv liter. Olika beroende på körsätt.
Klok man som satsar på fläkt till pulkan.
Det är inget fränt att behöva gå upp i en vall för att kyla med kälke, barn och hela kånkarången.
 

kalle

Välkänd medlem
1 jan 2000
398
0
16
I nya Snowmobile kan du läsa en test av ovanstående skotrar. Dock inget om toppfart vad jag kan minnas. Lynxen fick dock bäst betyg av de testade maskinerna. Dessvärre kan det bli svårt att få tag på en Explorer då de är i princip slutsålda. Men det är nog värt ett försök!
 
M

Matti

Observera att dessa maskiner kan fås att dra mycket bensin om dom pressas lite. En kompis hyrde en Venture XL och hängde med oss med ett gäng vätskekylda 600-800 kubikare på en tur. Vi körde väl på lite men inte nåt toktempo. Killen på Venturen var oxå väldigt "leksam" och for hit och dit ute i lössnön. Sluresultatet blev att alla vätskekylda och lite motorstarkare maskiner drog 2-3 liter milen medans Venturen landade på 3½ l/mil !!!

mvh / Matti
 

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
57
Sandviken
Köpte en ny Venture XL till frugan före jul & innan första servicen drog den 2,2 liter milen.På servicen sen så bestyckar dom ner den lite men jag vet inte om det gör så stor skillnad.
Toppfarten är väl ca 115 km/h.
Själv så kör jag Viper men blev faktiskt förvånad över XL:ens hyfsade acc. & Komfort.
Prova en,jag tror inte du blir besviken.
Men som nån sa,läs nya Snowmobiles jämförelse av alla märken.
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
Ungefär så.
Vill du ha fart får du köpa något annat.
Kom ihåg att det sitter en fläkt-500 i.
Det var det han frågade om.
Yamah är visst något att ha!
Dom blir fina rösen utefter leden ;->
 

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
>120-125 ska dom göra på
>mätaren och det får man väl
>säga räcker på
>familjeskotrar??

Ja mellan 120-130 borde dom kunna orka med,jag åker 115 km med sport 340
 

MATS2

Rookie sledder
1 jan 2000
11
0
0
Jag får tacka för alla svar. Vad tror ni, blir man besviken om byter bort XLT Touringen mot en Venture XL?
 

diablo666

Välkänd medlem
1 jan 2000
198
0
6
Borlänge Sweden
Det är ju en nyare skoter och utvecklingen har ju förhoppningsvis gått framåt även hos Yamaha så jag tror inte att du blir besviken. Synd och Skam för Yamaha om du skulle bli det........