Topphastighet RS, varvtal vid Acceleration

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
tja! hur fort har ni kört med era RS?


när ni ger järnet vad varvar den?

tillslagsvarv/inkopplingsvarvtal?



min går runt 120-125 på sjön i snön, ca 25cm.
135-137 på halvhårt spår.
dessa hastigheter utan att pressa maskinen en längre sträcka.

varvar när den får hyffsat fäste 8500, dvs inte tokspinner på isen under!

tillslag på drygt 4000.





tänkte de skulle va intressant att se vad de olika RS modellerna går o.s.v..:)
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Nog hade man väl hoppats på högre hastighet än 137 km/h efter mätarn??
 

Heggan

Välkänd medlem
4 okt 2004
386
0
16
41
Luleå
Nog gåren fortare om man ligger på ett tag.
Men frågan är om det är så bra att köra nå längre sträckor så snabbt med en så lång och tung matta? Om man vill åka fort ska man välja korta vectorn gör närmare 180km/h.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Mtn-versionerna är ju inga lakeracers direkt så man kanske inte skall kräva att den gör 200km/h. Paddelmattorna gillar heller inte höga hastigheter.

Det skulle vara intressant å se vad ex. Rage eller Vectorn kliver på i (då i radar eller GPS-hastighet), och hur länge det tar innan de kommer upp i den hastigheten. Ingen ide att skryta med en maskin gör 200km/h om det tar 15 minuter att ta sig dit. ;)
 

Heggan

Välkänd medlem
4 okt 2004
386
0
16
41
Luleå
Helt rätt..! Läste på rx1.info där var det en som kört 174km/h men stog inget om gps hastighet eller liknande.
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
den är inte växlad för mer än 140km/h mattorna går tungt som fan efter 120km/h, men till 120 går de riktigt fort för att vara en mtn maskin!de är juh inte gjorda för att va snabba i acc heller, men den går 120 såväl i lössnö som hårt spår, utan nån längre pressning

:D
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Min RS Rage.....

......klättrar mycket raskt upp i 130 knutar på mätarn efter halvhård led, detta efter uppskattningsvis 4-5 sekunder efter påslag från runt 50 knyck. Har inte velat pressa längre perioder eftersom det ännu är inkörningsperiod (har kört 22 mil).......men det känns som det finns mycket kvar efter detta :) Senare när den är inkörd skall jag kolla lite med GPS:en verklig toppfart och hur mätarn stämmer med verkligheten.

Tillslagsvarv runt 3500 (mjukare primärfjäder än Vector/Vector mtn???). Växlingsvarv 8200-8500.

Det som var roligt på sista turen var att Rage:n var förvånansvärt smidig ute i lite djupare snö. Tyckte den gick ganska lätt att bryta upp på sidan och att få med sig hit och dit. Då jämför jag ändå med min förra skoter, AC Mountain Cat 600 -02, som var extremt smidig i detta avseende. Ragen kändes mkt smidigare än tex Lynx nya Adventure (800HO, 365/32-matta) som jag också provkörde nu på sista turen. Dock kändes Lynx:en kanske något mer brutal i "klippet", men det borde den väl med 138hk oxå ;-) Men Ragen skjuter på mycket mjukare och skönare i hela registret :)))

mvh / Matti
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
nu har min gått 62mil, 140 på hårt de verkar va de va den går, men de går trögt från 125km/h uppåt, 110 går den på sjön i lössnö med flödvatten under de anser ja vara ok de går juh liksom rätt tungt i det föret... :)


tycker den verkar ha lite väl höga växlingsvarv, 8400-8800rpm... skulle säkert gå med lite tyngre primärvikter i den för att få mer acc å lägre växlingsvarv.
 

JesperL

Välkänd medlem
6 sept 2004
156
0
6
42
Ludvika
Testade i helgen att gasa lite mer... Har nästan passerat 50 mil med ragen nu...

Var upp i 140km/h på sjön... Detta efter inte allt för långt gaspådrag.
Växlingsvarvet på min ligger på 7800-8000 varv... Bra lågt så jag undrar om det verkligen är rätt???
Tillslaget ligger på runt 3500 varv...

Älskar skotern mer och mer hela tiden... Är så jäkla smidig och lätthanterlig...

//Jesper
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
bättre ha de lite lågt än för högt iaf, den har jämn effektkurva så de är inte säkert de gör nån större skilln ad att höjja det, men ja hade då iaf velat ha 8200...
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Tja man har inte provat så mycket men det lilla jag har provat nu så flyger man upp på 140km/h mycket snabbt då man kör på hårdspåret men i lössnön så är det väl ca 125km/h.

Verkar ju inte som att Mtn maskinerna är växlade för så mycket mer än drygt 140km/h.

Ska bli intressant att höra vad du kommer fram till i variator inställning yel low.
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Ny topp notering :p 146 km/h och det var efter att jag monterat vagnsbults fixen. Skulle tro att maskinen gör 150 drygt på ett hårdare och bättre spår men det är igentligen helt ovesäntligt på dessa Mtn maskiner men helt klart är att det går lättare med vagnsbultarna monterade.
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
Sidewinder skrev:
Ny topp notering :p 146 km/h och det var efter att jag monterat vagnsbults fixen. Skulle tro att maskinen gör 150 drygt på ett hårdare och bättre spår men det är igentligen helt ovesäntligt på dessa Mtn maskiner men helt klart är att det går lättare med vagnsbultarna monterade.
min gör nu 145 utan bultar, skulle ALDRIG:eek: montera dit de, hellre skära upp å klämma dit mattskoningarna, skiljer 1kg jämfört med original, kolla i snowrider senaste numret där mcxpress gör de på en å monterar fönsterdrift.


de är jag sugen på när jag byter slides, klämma fler skoningar, fönsterdrift verkar inte behövas iaf... :)
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
yel_low skrev:
min gör nu 145 utan bultar, skulle ALDRIG:eek: montera dit de, hellre skära upp å klämma dit mattskoningarna, skiljer 1kg jämfört med original, kolla i snowrider senaste numret där mcxpress gör de på en å monterar fönsterdrift.


de är jag sugen på när jag byter slides, klämma fler skoningar, fönsterdrift verkar inte behövas iaf... :)
Jo mattan blir ca 1kg tyngre med hålen utskurna och alla 80 plåtskorna där och visst kan man göra det och jag funderade på det å men då skall man ut med mattan och skära alla hålen .. tar ju en evighet om man inte har en special maskin för det samt sen skall alla 80 mattskor klämmas dit med en special tång summa kardemumma ca 1000kr samt 8 timmars jobb samt att man har betydligt större chans att skada mattan om man har otur än om man borrar ett litet 8mm dubbhål sen då man inte behöver konvertera till fönsterdrift är det ju bortkastat i princip anser jag.

Vagnsbulten gör samma sak igentligen och det är bara hälften som behövs då alltså 40st med bricka och mutter sen en dubborr för mattor sen lite borrning och skruvning i ca 1 timme klart och fixat för ca 250kr totalt. viktökning ca 0.5 kg om man nu är petig på vikten.

Däremot så tror jag inte att det har speciellt stor betydelse för toppfarten på en Mtn maskin i o m att den har i princip växlat klart vid 145km/h men för min del är man så sällan i dom regionerna.
Viktigaste vinsten är att mattan går betydligt lättare och jag tror till och med att det kan synas på bränsleförbrukningen för så stor skillnad va det.
 

Heggan

Välkänd medlem
4 okt 2004
386
0
16
41
Luleå
Vill man åka fort har man väl valt fel maskin? dessutom så äre inge vidare för mattan att åka nå mycke fort
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Heggan skrev:
Vill man åka fort har man väl valt fel maskin? dessutom så äre inge vidare för mattan att åka nå mycke fort
Exakt ... min mening också.

Men alla testar väl toppfarten nån gång.

Heol läs älska 4takt tråden ...
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Minst 150 med Rage.....

Jag har skrivit tidigare i denna tråd, men nu har jag "hållt ur" Ragen lite mer eftersom inkörningen är klar. På hård led (packad skogsbilväg) hade jag upp den i 150 på mätarn utan större problem, sen kom det kurvor så jag fick släppa ;-) Kändes som det fanns en del kvar om jag hållit längre, ca 160-170 på mätarn tror jag skall vara möjligt. Enligt GPS:en var toppfarten på den repan 142 km/h (dvs drygt 5% plus på mätarn jämfört med verklig fart). Nu växlar den på oxå vid det varv den skall (dvs runt 8400). När den var ny låg det strax under 8000.

För övrigt gillar jag motorn mer och mer nu. Det känns att den börjar gå lättare och är betydligt mer rapp än i början. Skall bli intressant efter första servicen då dom byter till ny olja och se om det gör någon skillnad (häller väl i helsyntet då?).


mvh / Matti
 

JesperL

Välkänd medlem
6 sept 2004
156
0
6
42
Ludvika
Matti... Så din låg oxå under 8000 i växlingsvarv... Hur långt har du kört??? Min ligger fortfarande under 8000 vid fullgas men det borde väl släppa snart??? har bara kört 50 mil än men det blir fler i helgen... Tänkte nog göra första service efter helgen... Tror nog jag kan få ihop ca 20 mil till då... jaja... Den borde iaf gå lite fortare än RS Mtn... Eller???

// Jesper
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
62 mil har jag kört. Stämmer att oxå min maskin låg strax under 8000 varv under inkörningsperioden. I och för sig höll man inte kvar fullt några längre perioder då. Enligt instr.boken skall ju max utväxlingsvarv uppnås efter 800m......jag tror inte jag höll stumt så lång sträcka någon gång under inkörningen.


Jag tror Ragen går bra mycket snabbare än Vector mtn på packad led (i djupsnön är det en helt annan femma ;-).......den är ju mer byggd för fart (kortare och lättare matta samt med största sannolikhet högre utväxlad i kedjehuset, eller?). Vikten på dom är ju lika så länge det inte är back tillvalt på Vector mtn.


I helgen var jag och kollade på Granbergs och Abrahamssons framfart på RS-racingmaskinerna uppe i Bruksvallarna (Pro-SM deltävl 2). Första gången jag såg.....och hörde.....dessa maskiner live :))) Vilka toner från enkelpipan, herrejösses, de knattriga tvåtaktarna lät ju rent löjligt i jämförelse ;-) Hade hört att Granberg inte skulle våga hoppa med RS:en på samma sätt som med Vipern men såg då inget av det på Walles! Grymt försmädligt bara med raset 100m innan mål (gasvajerbrott?), annars hade det vart pallplats. Inte illa att kunna konkurrera fullt ut med Pro800-maskinerna efter bara 3 tävlingars erfarenhet och inställningar!!!


mvh / Matti

PS! Finns ingen med kort-vector på detta forum som kan rapportera lite i denna tråd........den lär ju gå värst av "de tre" på led DS!