toppvarv

articman

Medlem
30 nov 2005
26
0
1
älvkarleby
har lite problem kan någon tippsa mig jag undrar hur mycket en 98 fläkt kyld cogar ska varva .Min tycker jag inte varvar ur riktigt. Den är bestyckad med290 huvudmunstycke den går bra i övrigt men den varvar cirka 6-7000 varv nu men jag är inte säker på att varvräknaren visar rätt den toppar cirka 90-95.den sitter i en el tigre skulle önska mer i toppfart är det för mycke att önska har tidigare frågat om toppfart och fått lite olicka svar kan någon tippsa mig om vad som eventuellt skulle kunna vara fel.Jag vet att det finns många snälla och tekniskt kunniga skoter människor på detta forum tacksam för all tidigare hjälp jag fått utav er jag vet att det är en gammal skoter. Men det känns som det skulle vara roligt att hålla den vid liv MVH artic man
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
articman skrev:
har lite problem kan någon tippsa mig jag undrar hur mycket en 98 fläkt kyld cogar ska varva .Min tycker jag inte varvar ur riktigt. Den är bestyckad med290 huvudmunstycke den går bra i övrigt men den varvar cirka 6-7000 varv nu men jag är inte säker på att varvräknaren visar rätt den toppar cirka 90-95.den sitter i en el tigre skulle önska mer i toppfart är det för mycke att önska har tidigare frågat om toppfart och fått lite olicka svar kan någon tippsa mig om vad som eventuellt skulle kunna vara fel.Jag vet att det finns många snälla och tekniskt kunniga skoter människor på detta forum tacksam för all tidigare hjälp jag fått utav er jag vet att det är en gammal skoter. Men det känns som det skulle vara roligt att hålla den vid liv MVH artic man
Är det inte nå't lurt här? :confused: -98 cogar hadde ju en 550 vätskekyld motor...
exakt vad står det på "suzuki klisterlappen" på motorn?
-89 fanns det en 500cc fläkt kyld (AM50A5) där fanns max effekten vid 7000 - 7100. Den hadde 2 x WM34........
Jag har förgasar bestyckningen till den, men det vill till att du talar om att det är rätt motor innan du "får" den :)
Vad sitter det för drev i kedjehuset?
Toppfarten är ju väldigt beroende av utväxlingen glöm inte det.
 

articman

Medlem
30 nov 2005
26
0
1
älvkarleby
motorn är monterad i en el tigre har ej mixtrat med utväxlingen det är den fläcktkylda motorn som du pratade om har kontrolerat stiften dom blir inte vita men inte heller chokladbruna heller lite svårt att förklara färgen via dator har ej .Har ej konttrolerat när det har varit riktigt kalt vet inte vilken temperatur som är bäst att göra en kontroll.Tillslags varven liger ungefär vid 3500-4000 vet ej om det är för mycket påvärkar i sådanafall det toppfarten .MVH artic man
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Du har väl fått till C/C och offset, annars är all annan justering "värdelös"
c-c ska vara 259mm och offset 34,67mm
.
Det minst komplicerade är väl att "kopiera" hur Cougar:n var bestyckad.
Å då menar jag allt, förgasare, variatorer och drevning
Du använder väl cougar:ns avgasrör, annars gäller inget av det nedanstående.......
-89 var den bestyckad:
260 huvudmunstycke
P-6 (480) nålmunstycke
6DH2 med clipset i 3:e hacket (-3)
35 lågfart
3.0 trottel fasning
och luftskruven 1,5 varv ut.
.
Primär variatorn:
48,5 grams vikter
blå/röd fjäder
secundär variatorn:
53* helix
Vit fjäder.
.
drevning
20 övre drev
35 nedre drev
(samma drevning som på -89 och -90 ext)
att du har högre tillslag spelar ingen roll för toppfarten, men det kan däremot sluttryket på primär fjädern göra.
vilken färg är det på din fjäder?
KOLLA ATT HELA FÖRGASARBESTYCKNINGEN ÄR "RÄTT" INNAN DU BÖRJAR BYTA MUNSTYCKEN!!!
det kan ju vara "någon" före dej som mixtrat.........
"Vi" vill ju inte ha mellan register skärningar pga. att hela bestyckningen är åt pipan. (och tex. att "nån" har försökt kompensera magert mellan register med huvudmunstycken)
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Synd att du har dubbel postat dina problem............ :mad:
skit totalt i mitt förra inlägg tills du fixat rätt avgas system :eek: