TOTAL HAVERI rotax 600...

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
Min rev 600 ho har totalhavererat....

Vevstaken gick av på mitten och slog sönder motorblocket,cylindern,krökte motorplattan som är 5mm tjock och tog till och med i reedläppen...

Vad tycker ni att jag ska göra?

Sälja som rullande chassie?

Köpa begagnad motor??


om jag får tag i ett block,vev,ny cylinder och kolv så bör jag få en fungerande motor...

MVH
 
Last edited:

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Begagnad motor eller sälj den som den är. Du måste ta ställning vad skotern är värd lagad mot vad du får som den står. Var i exakt samma situation med min lynx 800 för några år sedan. I mitt fall vart det att sälja skotern.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Har köpt och renoverar upp endel rasade skotrar och för att komma billigast undan i din sits är att köpa begagnade delar/motor och fixa iordning den själv. Ett rullande chassi som jag kallar de måste ha ett lågt pris för att vara intressant av köparen. Jag som köpare vill ju kunna köpa chassit för bra pris sen fixa motor och fortfarande komma billigare undan än att köpa en fullt fungerande på blocket. Hoppas du hänger med ;)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Sälja i delar är ju även ett alternativ som i många fall lönar sig, krävs lite tålamod och mycket springa på posten/bussgods men ger oftas mer i pengar än rullande chassi.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
säg att du tappa bort den ;)
Även känt som försäkringsbedrägeri... Man kan ju förstå varför premien blir dyrare och dyrare :mmph:

Sen är de ju en kanon idé nu när han skrivit så snyggt på internet om hur skotern rasar sen blir den plötsligt stulen.. så svårt äre inte att hitta uppgifter på internet.
 

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Har du orken så är nog detta bästa förslaget. Köp en OK fungerande BRP-maskin med en 600 eller varför inte 800 motor. Flytta över motorn och sälj resten i delar. Du kommer i princip få den motorn "gratis" efter en del jobb med att åka på bussgods då som HampusDj sa
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Som jag skrev tidigare så bästa alternativet för dig är att köpa beggad motor eller beggade delar. Såg t.ex en komplett rotax 600 på blocket för 8000:- billigare än så är svårt att komma undan.
 

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
Egentligen... HUR vanligt är det att dessa 600 ho motorer rasar?? verkar ju vara mer vanligt på rotax 800...
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Att en vevstake går av är inte något fel som Rotax Serie-III dras med. Maximal otur snarare och något som skulle kunna hända hos vilket annat märke som helst.
En totalrenovering har ingen betydelse för detta ras.