TOTALT motorras Ski-Doo Rev 600

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix
Tjena snackade med en kille i min klass idag som kör en Rev 600 -03 som berättade att motorn hans hade rasat i helgen och kan inte hålla mig från att dela detta då jag aldrig sett något liknande förut.(nej jag har inga bilder)

Nåja det han och bilderna han visade berättade så hade han varit ute och kört efter en väg i kanske 20-30km/h vid 5000rpm och mitt i allt hade det smält till och rasslat och skotern stannade.

Senare då han höll på att plocka ur motorn så tappade han en blocknyckel som hade farit in under motorn så när han då fick in handen under motorn för att plocka upp den så hade det varit det som att sticka handen i en godispåse, metalsplitter överallt.

efter det när han fått ut motorn och börjat se över skadorna så upptäckte han att:

höger cylinder, kolv, förgasare och vevstake, båda reedkorgarna och motorblocket hade blivit totaltförstört då det på något vänster (som jag förstod det i alla fall)
slitit lös kolven från vevstaken, vevstaken måste sedan ha slagit sönder det som nämns ovan på något sätt och sedan hittat en väg ut genom ''fönstret'' till höger förgasare där den sedan fastnat.

Då kommer jag till min fråga: Vad kan grunden till ett haveri av denna skala vara?
 

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
Vevstakslager som gått varmt/skurit och slagit av vevstaken? En kastande stake i 5k rpm kan ställa till mycket, har fått ett sånt ras på en volvo rödblock en gång.. Jävlar va delar den staken tog med sig..
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
Vevstakslager som gått varmt/skurit och slagit av vevstaken? En kastande stake i 5k rpm kan ställa till mycket, har fått ett sånt ras på en volvo rödblock en gång.. Jävlar va delar den staken tog med sig..
min stake brukar också orsaka stora problem när den går varm^^

ordna en bild, det hade vart kul att se