Träning inför skoterkort!

Lynx91

Välkänd medlem
12 jan 2011
136
0
6
Fagersta
Hej!

Jag ska ta skoterkort om 1,5 vecka och undrar om man måste träna mycket inför teoriprovet?

Ska man skaffa sig böcker och va seriös som med bilkörkortet. Eller lär man sig allt där som man behöver kunna?
 

freddeee

Välkänd medlem
7 mar 2010
280
0
16
Härnösand
Jag tog kortet för någon månad sen, det var bara att vara med på lektionerna och läsa igenom en lite bok man fick där;)
 

Routterrr

Välkänd medlem
2 aug 2010
246
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Allt är jätte enkelt. Har du kört skoter förr klarar du det? Mitt teoriprov var mest typ "moralfrågor" hur man ska uppföra sig. Uppkörningen vi hade var köra sportskoter, köra touring med passagerare över låtsas väg samt dra släde med en Viking.
 

Lynx91

Välkänd medlem
12 jan 2011
136
0
6
Fagersta
Allt är jätte enkelt. Har du kört skoter förr klarar du det? Mitt teoriprov var mest typ "moralfrågor" hur man ska uppföra sig. Uppkörningen vi hade var köra sportskoter, köra touring med passagerare över låtsas väg samt dra släde med en Viking.

Aha ok. Men va bra att ja fick reda på hur det går till. Tackar
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Jag fick köra med en ET på en uppkörd bana med lite snö, fick en bok tunn som en dagstidning och läste inte igenom den, resutatet på provet var 24/25 rätt ;)
 

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
Det är som de var att ta moppekort ungefär. När jag gjorde min kurs (ett år sen) så var vi där ca 4 timmar, skrev ett prov som jag hade alla rätt på, 25 av 25, och jag hade bara lyssnat på vad läraren sa och sen en "uppkörning", en lätt sicksack bana sen över en väg. Hur lätt som helst!
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
när jag tog mitt va jag där å lyssna första dan, skrev prov å körde dagen efter.
öppnade inte ens boken

är man inte efterbliven så klarar man de
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Tog kortet idag, precis som alla andra säger så räcker det med sunt förnuft och lyssna lite för att klara provet. Efter att ha läst igenom boken som man fick (ca 50 sidor) så gav det inte speciellt mycket att gå kursen men nu tack vare att jag har förarbeviset så behöver jag inte oroa mig om försäkringsproblem om det går åt helvete nån gång. Fick 34 av 35 rätt, lite besviken på mig själv men jag skrev provet på ca 4 minuter.
 

Sandman2010

Aktiv medlem
28 jun 2010
58
0
1
Lyssna på teori timmarna du går så slipper du läsa om du nu ens behöver göra det.. Tog kortet för 1,5 månad sen och jag läste inte heller många minuter i boken och uppkörningen bestod av att köra ledarens (privata) xrs 600 2011 på en ganska liten skotercross bana två varv
 

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
"Uppkörningen" eller rättare sagt praktiska övningarna är inget du kan kugga på. Det är bara övningar. Det som du kan kugga på är teoriprovet men hänger man bara med på lektionerna och läser boken så är det lugnt. Jag utbildar själv i förarbevis för snöskoter och jag hittills inte haft någon elev som kuggat.
 

Lynx91

Välkänd medlem
12 jan 2011
136
0
6
Fagersta
Tack för alla svar ang skoterkort.

Kände en orolighet inför teorin och uppkörningen. Men nu har ja fått en inblick i hur det fungerar.

Sista frågan. Hur många är man i en grupp. Med tanke på att alla ska köra samma dag, då jag inte vill stå en hel dag och vänta på att alla ska köra.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Tack för alla svar ang skoterkort.

Kände en orolighet inför teorin och uppkörningen. Men nu har ja fått en inblick i hur det fungerar.

Sista frågan. Hur många är man i en grupp. Med tanke på att alla ska köra samma dag, då jag inte vill stå en hel dag och vänta på att alla ska köra.
Vi var 9 personer, uppdelade på 2 grupper så ena halvan körde teori och andra praktik. I min kurs ingick det väldigt lite körning så det va inte mycket väntetid.
 

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Tack för alla svar ang skoterkort.

Kände en orolighet inför teorin och uppkörningen. Men nu har ja fått en inblick i hur det fungerar.

Sista frågan. Hur många är man i en grupp. Med tanke på att alla ska köra samma dag, då jag inte vill stå en hel dag och vänta på att alla ska köra.
Man är max 16st i en grupp. Är det en handledare så får det vara max 4st på skoter samtidigt. Det skall vara 3 timmars praktiska övningar vilka bland annat skall vara:

Bromsövning
Manöverbana
Undermanöver
Korsa väg
Körning uppför, utför och på skrå
Passera bro
Bärga fastkörd skoter.

Kan vara nått mer också men det var vad jag kommer ihåg ifrån minnet i alla fall. Lycka till!
 

froomelom

Välkänd medlem
1 sept 2008
342
1
16
lule
skoter kortet är väll mest så att inte några riktiga rikspuckon ska köra skoter.. själv var man ju i tre timmar å lyssna till saker som alla redan vet. typ att man inte ska ta droger å köra osv. sen skrev man prov.. 25 frågor. å frågorna var i stil med: vad tankar du skotern med? 1: nyponsoppa 2: blåbärsoppa 3: Bensin..
viste inte att det var uppkörning vi for mest bara till ett ställe å fick prova nån skoter.
 

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Det lät väldigt seriöst.
Såg att du är utbildare.
Är det där sånt ni SKA testa, eller är det sånt som ni gör?

Jämförde lite med min "uppkörning": köra en 8a på en parkering...
Som sagt, det är bara övningar... inget du kan kugga på. Dock så är det obligatoriskt med dessa övningar och det är en lektion som skall ta 3 timmar. Det står i utbildningenplanen från Transportstyrelsen. Följer man inte den så kan utbildningstillståndet bli indraget.