Tråd för debattartikel - Framtid för betalleder

Ledracern

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
35
Boden
Betalleder

jag skulle kunna betala 500-800,-/år för att få fler till att sladda och färre till att köra sönder lederna.
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
När ??

Vet någon hur långt man har kommit, är det någon som kan svara på när en avgift kan vara verklighet?

Det största problemet idag tycker jag verkar vara att de ideella intresset börjar sina, mycket pga att skoterklubarna inte har något finansiellt stöd i någon större utsträckning.

Om inte det ideella nätet finns kvar så faller hela konceptet, inte har vi (skoterägarna)lust att driva skoterledsunderhållet i landet på affärsmässig basis det skulle bli alltför dyrt.

/Roger
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Honda skrev:
jag skulle kunna betala 500-800,-/år för att få fler till att sladda och färre till att köra sönder lederna.
För 500:- får du ju en tank bensin, ut och sladda med dig, klubben har säkert sladd du kan låna ;-)
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Att folk kör sönder lederna tror inte jag någon avgift eller skatt i världen hjälper mot, däremot tror jag att gemenskap mellan skoteråkare kan bidra till ett mognare beteénde.

Om man exempelvis inför klubbmedlemmskap som ett vilkor för att bruka lederna, och försöker samla fler i klubbens gemenskap, så finns det möjlighet att man påverkar varandra på ett possitivt sätt.

Exempelvis tror jag att de som hjälper till att prepparera en led är mindre benägen att köra med parkinssontumme.
 

ockelbo-4000

Medlem
27 sept 2008
6
0
1
sundsvall
igentligen är de inte iddiotist att de är olagligt å köra utanför, om du tänker dej hur lederna kommer seut. Enligt mej ca verre en svarta puckelpisten + de blir en j..la summa pengar till å försöka rettatill spåren, den summan vill inte ja betala. lr?
men de här med skotrar som har glid boggi är delvis ett problem efter som dom har ju snö kyld boggi.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Tycker det är en massa med tjat om klubbar hit och dit, men när man väl är och kör så finns det ingen möjlighet att läman ett bidrag tex på bensinstationen till klubben. Har saknat den möjligheten flera gånger, är man och gästkör tex i Arvidsjaur så kan man inte på ett enkelt sätt bidra med en 50 lapp eller så.

Nu kommer en del säker att skrika "ööh vaddå, 50:- är inget bla bla bla", Men 50:- in är bättre än 0:- in. Sen är det svårt att hitta klubberna osv.

Klubbarna måste bli bättre på att marknadsföra sig. Jag har inget emot att köpa ett ledmärke för en 50-100 kr, om man är och kör en sväng. En del områden har säkert 1-2000 gäståkare så attt säga (om det räcker) då handlar det om mellan 5-20 000 in i kassan beroende på avgiften.
 
S

StoxResearch

berrob:
Håller med. En offentlig lösning (stat, län, kommun) är det sista jag vill se. Sånt fungerar kasst, flyttar kontrollen från snöskoterfolket och blir ineffektivt (=dyrt). Jag håller med om att klubbarna är relativt dåliga på att marknadsföra sig, i vardagslivet stöter man aldrig på dem. Iaf inte jag.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Det är givetvis rimligt att man betalar för de leder man kör på. Jämför t ex med jaktkort eller fiskekort.

Jag skulle kunna tänka mig att lösa ett sådant kort (vet ej vad som vore rimligt att betala) för att köra i mina hemtrakter. Och när jag åker upp till fjällen till påsk skulle jag givetvis lösa ett kort där med, för det område jag skulle köra i.

Det gäller förstås att områdena blir tillräckligt stora, så man slipper lösa en massa kort för t ex påskveckan.

Men att betala runt 500 kr för välpreppade leder under påskveckan, det vore väl rimligt som jag ser det.
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Tycker det är en massa med tjat om klubbar hit och dit, men när man väl är och kör så finns det ingen möjlighet att läman ett bidrag tex på bensinstationen till klubben. Har saknat den möjligheten flera gånger, är man och gästkör tex i Arvidsjaur så kan man inte på ett enkelt sätt bidra med en 50 lapp eller så.

Nu kommer en del säker att skrika "ööh vaddå, 50:- är inget bla bla bla", Men 50:- in är bättre än 0:- in. Sen är det svårt att hitta klubberna osv.

Klubbarna måste bli bättre på att marknadsföra sig. Jag har inget emot att köpa ett ledmärke för en 50-100 kr, om man är och kör en sväng. En del områden har säkert 1-2000 gäståkare så attt säga (om det räcker) då handlar det om mellan 5-20 000 in i kassan beroende på avgiften.


Ojoj....
Hör att du aldrig varit engagerad i driften av en skoterklubb...
Tyvärr är finansieringsproblemet inte så enkelt som du beskriver det, klubbarna har i de flesta fall hemsidor som visar exakt hur man skall göra för att bli medlem.
Om alla skulle betala medlemsavgift till den klubb där man kör mest så skulle situationen se helt annorlunda ut - men så är det tyvärr inte.

Om man dessutom vill bidra med en extra slant så kan det väl inte bli enklare än att göra en donation via internetbanken.

Lyckligtvis vet jag inte exakt hur många procent som är medlemmar, då skulle man väl lägga av direkt...:laugh: (I vart fall under 5%).

Jag vidhåller, det är inte svårt om man vill.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Varför skall man alltid vara medlem ? Räcker det inte med en klubb ? Är klubbarna rädda för att få bidrag ? Fan perfekt om man kan lägga en slant på tex macken om man känner för det.

Ju enklare det är desto bättre. Tycker Arvidsjaur är ett bra exempel, tror dom har väldigt många kustbor på besök under helgerna. Men ingenstans kan man hinka en 50:- i bidrag om man kört en sväng. Säg att du kör en långsväng på 100 mil lär du passera några klubbar. Känns det rätt slantar du en 50:- på macken.

Hemavan / Tärnaby har ett bra system baserat på frivillighet. Macken fixar allt.
Men ni som driver klubbarna kanske inte behöver tanka ;-)