Tråden för Dynor

iseman

Medlem
4 nov 2010
20
0
1
Skellefteå
Tjenare!

Har suttit här på forumet och sökt en del angående dynor eftersom jag själv söker inspiration till mitt eget "dynbygge".

Det enda jag kunde hitta var en massa obesvarade och luddiga trådar. Tänkte därför starta en tråd där vi samlar alla frågor, tips, bilder som berör detta område.

Allt som hjälper vid eventuella dyn-modifieringar uppskattas!
 

iseman

Medlem
4 nov 2010
20
0
1
Skellefteå
Var och köpte material idag till den blivande dynan.

Köpte styrolit, en typ av cellplast som används i betonggrunder och passar speciellt bra till detta just därför att tål vatten. Priset 129:- / skivan. köpte 2st

Köpte även en tub PL200 för att limma ihop skivorna. Återkommer med resultat!:)
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
ursäkta för klen bild men
så här har jag gjort med själva dynan

först liknande eller samma matreall som du har sen karva det till den form jag skulle.

gröpte sedan ur ca 8 cm där jag troligen skulle sitta och ersatte med madrass

sen drog jag 2 lager tunt sitterunderlag över hela dynan sen glapack på de hela !




slutresultat med hemmagjord syning !

 

iseman

Medlem
4 nov 2010
20
0
1
Skellefteå
blir nog bra. ska du sy själv eller gör nån firma det?
Ska inte sy, ska häfta fast galonet under och sedan klämma fast/dölja väcken längst bak med en plåt + stag ner till tunneln.. ungefär samma princip som på dragon osv.
Paintskiss
CIMG1215+.JPG


Nice done hajfen:)
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Funderar på att göra en egen i sommar och då gjuta en botten i glasfiber och sen två stag bak så man får den lite som en polaris freestyle dyna oxå. :)
 

iseman

Medlem
4 nov 2010
20
0
1
Skellefteå
Funderar på att göra en egen i sommar och då gjuta en botten i glasfiber och sen två stag bak så man får den lite som en polaris freestyle dyna oxå. :)
låter bra det! alltid kul att bygga något eget:) lägg gärna upp bilder och bidra med ideér, kritik och inspiration
 

iseman

Medlem
4 nov 2010
20
0
1
Skellefteå
buntning av dynan...
CIMG1232.jpg

slutresultat med infästning bak.. den blev lite högre än tänkt men mycket skönare körställning

CIMG1257.jpg

CIMG1244.jpg
 

snowmobiles4life

Aktiv medlem
29 jul 2013
50
0
1
Finland
Skulle gärna återuppliva denna tråd :) Någon som vet vilken dyna (eller form på hemgjord dyna) som skulle se snyggt ut på min Lynx Racing? :)