Trögstartad 600HO

Aktiv625teddy

Aktiv medlem
17 jan 2009
94
0
6
30
Hammerdal
Har just renoverat min lynx re 600HO 2007, Då den var trögstartad när den va kall.. 10-15 ryck i snitt.. Nu nyrenoverad så är den precis likadan.. Har man kört skotern samma dag så är det max 5 drag... Nån som vet vad som felar? Mvh// Hannes
 

Aktiv625teddy

Aktiv medlem
17 jan 2009
94
0
6
30
Hammerdal
De va som fasen... För även om han står i garaget så måste jag använda choken för att han ska starta på typ 10 ryck.. vad kan va skumt? :)
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Går den bra när den väl har startat ? Inget med att tomgången vandrar eller att den går fett/snålt ?
 

Aktiv625teddy

Aktiv medlem
17 jan 2009
94
0
6
30
Hammerdal
Den går som en GUD, inge bluddrande eller tveksamheter! 👍 MEN kan faktiskt inte helt stå på tomgång själv... måste dutta lite på gasen så den inte dör ibland! :) Kanske bara å ställa upp tomgångskruven som behövs? :D
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Dör den när den är varm på tomgången så förstår jag att den blir svårstartad när den är kall då den aldrig kan hålla tomgången. Testa skruva ut den skruven och se om den blir mer lätt startad.

Är det 10-15 drag utan att den tänder till ?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
10-15 ryck utan att den tänder till, låter ju snarare som att den inte får fram soppan, har du soppa kran så stäng av den när du ställer bort skotern och vrid igång den när du.ska.prova starta den nästa gång igen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Du måste justera in bränsleblandskruvarna så den går stabilt på tomg hur länge som helst. De kan vara allt från 0,5 varv öppen till 3 varv. Om de inte går ställa in så är det skit i lågfartsmunstyckena. Tomgångsskruven ställer du in när motorn går stabilt på något varvtal. 1500-2000varv är bra för tändstiftens hållbarhet och ger bättre svar från tomg än låga 1000v som ex.

Vd nästa kallstart testa ge den en rejäl sup bensin rakt ner i tändstiftshål i varje cylinder, man ska hälla i mer än man någonsin kan tro typ 4 matskedar i varje cylinder. Då ska den starta på 1-2 drag och gå i några sekunder. Du bör hålla lite gas när du drar och den startar annars surar den.
Om den startar med denna supning har du ett bränslefel typ chok som inte funkar. Bränslepumpen har intet med uppstart att göra för när man stänger av motorn finns soppa i flotörhus för uppstart och närmare 2 min tomg.

Om den däremot blir mer svårstartad med sup i cylindrar så har du bränsle som läker in i motorn när den står typ bränslepumpens membran som läker in soppa i vevhus via vacumdrivningen av pumpen.
 

Aktiv625teddy

Aktiv medlem
17 jan 2009
94
0
6
30
Hammerdal
Var iväg å körde nu i helgen som va.
Och startade på en ca 15 ryck med full choke i varmgarage.. sen väl framme så ska ja köra den av släpvagnen.. å drar i princip ihjäl mig... slutar med att ja ger den en direktsup i cylindrarna, å då starta den till i nån sekund iaf... så rev ner och gav en rejäl sup till... å då startade den å gick! :) Morgonen efter behövdes (ej räknat) det ca 40 drag med full choke innan den hoppa igång.. Sen går den som en gud.. å när man väl startat den en gång.. så hoppar den igång på första rycket resten av den dagen... Samma procedur dagen efter.. ca 40 ryck.. sen Skitbra resten av dagen... Har fixat så har stadig tomgång på runt 1500-1600rpm.. sen hemöver igen å slits ihjäl sig... säkert 60ryck med alla möjliga chokelägen och olika mycket gas.. Börjar bli lite smålejj.. så hoppas nån har nån intressant teori! :)