Tra variator

frostis440

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
Ånge
Jag funderar på att ändra inställningarna på min sekundär variator.
Men vad kommer att ändras ? bättre backshift ?
Och vilket håll ska det vridas 1-6 ?
Vad blir bättre sämmre beroende åt vilket håll jag ändrar ?

Vet att man kan flytta om fjädern åxå, men tänkte pröva den yttre inställningen först.

tacksam för lite hjälp//Mach1
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
tra variator

om du pratar med din återförsäljare så kan han hjälpa dej och visa dej vilka lägen som ger bättre/sämre backshift, har för mej att det där inte var så logiskt men det står i återförsäljarnas verkstadshandböcker eller kanske tom. i din instruktionsbok, kolla! Du kanske kan få en kopia av sidan i verkstadshandboken också om du inte har det redan. Det går ju iofs att prova sej fram också, men det är lite jobbigare. När du öppnar variatorn så kanske du hittar en massa dynga också, då är det bara att rengöra och sen kanske du har en helt "ny" skoter, lycka till!
//tobbe, lynx g-type
 

frostis440

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
Ånge
Har tyvär ingen instruktionsbok, jag får väll pröva mig fram.
Men först måste jag skruva lite yamaha :D
Sen ska jag se om ja kan locka fram lite mer klös ur variatorn min..
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
tra variator

prata med din återförsäljare så kan han hjälpa dej och visa dej vilka lägen som ger bättre/sämre backshift o s v, lycka till!
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Den yttre inställningen ställer in hur högt remmen ligger i skivorna. Inget annat. Du vill ha den så högt upp i sekundären som möjligt för att starta på så låg växel som möjligt, då har du största möjliga utväxlingsområde.

Ska du få bättre backshift måste du spänna fjädern. Här är en tabell som visar vilka lägen man kan använda. Om du har B6 ger C5 ökad förspänning etc. Bara prova sig fram, men kom ihåg vad du hade för inställning från början.
 
N

N_w

backshift är när variatorn växlar ner, man vill ju ha så bra backshift som hälst för att skotern ska vara stark när man släpper gasen och ska ge igen så ska variatorn växla ner direkt så den orkar när man ger fullt sen. man märker det lätt om du kör en skoter med bra variatorinställningar att det blir en kraftig inbromsning direkt man släpper gasen. Det är backshift