Skotern jag har är en mxz 670 -97 med orginal Tra variatorer.
Fråga 1:
Jag tog bort sekundären och rengjorde den med bromsrengöring. Glidklackarna var fina. Dock så hade helixen rostat fast men fick tillslut bort den med hjälp av rostlösare och lite gummiklubba. Eftersom helixen var fastrostad har det då någon neggativ inverkan på växlingsförmågan hos sekundärvariatorn?
Fråga 2:
Man kan ju spänna fjäderna i sekundären i olika lägen. Vad händer om man spänner den hårt respektive löst? I vilka lägen sitter fjädern orginal på just min skoter?
Fråga 3:
Har läst på flera ställen att en rotax rave 670 skall varva runt 7600-7800 för att där finns toppeffekten. Min varvar dock runt 8200 på full gas. Är det på de 3 bultarna med lägena 1-6 på framsidan på primären jag ändrar detta max varv? Kan tillägga att mina står i läge 3 just nu.
Fråga 4:
Jag hade tänkt att ta lös primärvariatorn och göra ren den. Eftersom jag inte har variatoravdragare så tänkte jag köra bult med gängtejps metoden. Vad jag har förstått så lossar man först bulten på primären och då får loss "locket" på variatorn där det finns glidklackar och fjädrar. När man sedan gängar i bulten med gängtejp efter man haft i olja i hålet så skall själva klumpen lossna. Sitter fortfarande variatorfjädern fast i klumpen så man inte får den rakt upp i ansiktet? Frågar eftersom jag inte vågar chansa då jag vet en kille det gick illa för.
Fråga5:
När man sedan skall sätta tillbaks primärvariatorn så har jag förstått att bulten skall dras med ett visst tryck med hjält av ett moment. Varför är det så viktigt? Kan man inte bra dra åt den hårt som man gör med alla andra bultar och sedan efterdra och känna efter lite då och då?
Fråga 6:
När man linjerar variatorerna så har jag läst på vissa ställen att man kan använda plattjärn. Vissa ställen så står det att järnet ska vara 8 mm på andra 10 mm och på något annat ställe står det 12 mm. Spelar det någon roll? Måtten lär ju bli olika med tanken på att järnet är olika brett.
När jag frågade om måtten hos skidoo återförsäljaren så sa han att det skulle vara 16,5mm mellan primär och sekundär variatorerna. Sedan måttet 37 mm mellan linjalen på främre delen av primärskivan och måttet 35 mm mellan järnet och bakdre delen av primärskivan. Tack vare att motorn vrider sig lite vid belastning.
Jag frågade skidoo återförsäljaren om det gick och använda plattjärn och hur brett det skulle vara. Han sa att det gick att använda plattjärn och att det borde vara 7-8 mm brett. Dock så blir ju måtten 37mm och 35mm olika beroende på hur brett järn jag använder mig av. För vad jag förstår så mäter man från baksida järn till baksidan på primärskivan. Som enligt bilden jag hittade på rinab.
Jag tackar så mycket till dessa personer som tar sig tid att hjälpa mig med någon av mina frågor! Mvh Matte
Fråga 1:
Jag tog bort sekundären och rengjorde den med bromsrengöring. Glidklackarna var fina. Dock så hade helixen rostat fast men fick tillslut bort den med hjälp av rostlösare och lite gummiklubba. Eftersom helixen var fastrostad har det då någon neggativ inverkan på växlingsförmågan hos sekundärvariatorn?
Fråga 2:
Man kan ju spänna fjäderna i sekundären i olika lägen. Vad händer om man spänner den hårt respektive löst? I vilka lägen sitter fjädern orginal på just min skoter?
Fråga 3:
Har läst på flera ställen att en rotax rave 670 skall varva runt 7600-7800 för att där finns toppeffekten. Min varvar dock runt 8200 på full gas. Är det på de 3 bultarna med lägena 1-6 på framsidan på primären jag ändrar detta max varv? Kan tillägga att mina står i läge 3 just nu.
Fråga 4:
Jag hade tänkt att ta lös primärvariatorn och göra ren den. Eftersom jag inte har variatoravdragare så tänkte jag köra bult med gängtejps metoden. Vad jag har förstått så lossar man först bulten på primären och då får loss "locket" på variatorn där det finns glidklackar och fjädrar. När man sedan gängar i bulten med gängtejp efter man haft i olja i hålet så skall själva klumpen lossna. Sitter fortfarande variatorfjädern fast i klumpen så man inte får den rakt upp i ansiktet? Frågar eftersom jag inte vågar chansa då jag vet en kille det gick illa för.
Fråga5:
När man sedan skall sätta tillbaks primärvariatorn så har jag förstått att bulten skall dras med ett visst tryck med hjält av ett moment. Varför är det så viktigt? Kan man inte bra dra åt den hårt som man gör med alla andra bultar och sedan efterdra och känna efter lite då och då?
Fråga 6:
När man linjerar variatorerna så har jag läst på vissa ställen att man kan använda plattjärn. Vissa ställen så står det att järnet ska vara 8 mm på andra 10 mm och på något annat ställe står det 12 mm. Spelar det någon roll? Måtten lär ju bli olika med tanken på att järnet är olika brett.
När jag frågade om måtten hos skidoo återförsäljaren så sa han att det skulle vara 16,5mm mellan primär och sekundär variatorerna. Sedan måttet 37 mm mellan linjalen på främre delen av primärskivan och måttet 35 mm mellan järnet och bakdre delen av primärskivan. Tack vare att motorn vrider sig lite vid belastning.
Jag frågade skidoo återförsäljaren om det gick och använda plattjärn och hur brett det skulle vara. Han sa att det gick att använda plattjärn och att det borde vara 7-8 mm brett. Dock så blir ju måtten 37mm och 35mm olika beroende på hur brett järn jag använder mig av. För vad jag förstår så mäter man från baksida järn till baksidan på primärskivan. Som enligt bilden jag hittade på rinab.
Jag tackar så mycket till dessa personer som tar sig tid att hjälpa mig med någon av mina frågor! Mvh Matte