transferrods?

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Klagade i en annan tråd på att det levde om (slår till) i boggien när jag kör halvfort i rätt smågupp.

Då fick jag till svar att det var transferrodsen som slog.

renoverade boggiedämparen och nu blev det lite bättre men går det att få det helt att sluta?? (utan att behlöva byta skoter dvs).

Känns som den slår igenom nästan :) rätt irriterande.

Hur ser transferrodsen ut? och vad gör dom/det?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Öhum, om du vill att jag skall peka ut var transferrodsen är så måste du fota bakre delen av boggien. Och hur konstigt den än är, så ljudet som låter som att det kommer där fram, genereras där bak.
 

Heimdall

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Bollstabruk
http://forum.snowrider.se/uploads/heimdall/IMGP0021145455.jpg
Staget som sitter i hjulet som jag har markerat på bilden är en av de två transferrodsen.
http://forum.snowrider.se/uploads/heimdall/IMGP002310.jpg
Här har du en bild till på hur dom ser ut.
Iofs så är det där rodsen på en Viper, men dom borde inte se så annorlunda ut på din skoter. M.h.a. dom kan man justera viktförskjutningen, att få mycket matttryck eller mycket skidtryck.
Sedan har jag mycket svårt att tänka mig att det kan smälla från dom. Är det inte stötdämparen som låter?
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Tack tack..

jag har ingen aning faktiskt, dämparen är nyrenoverad och fin.
Kan det vara främredämparen?
Eller kanske blir bättre om det justeras så det blir högre skidtryck?

Tack för svaren!
 

Heimdall

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Bollstabruk
Inte alls omöjligt att det är den främre dämparen som låter.
Kan du ställa fjäderspänningen på dämparna? Isf, har du testat att styva upp dom? Smäller det fortfarande då så borde det inte vara dämparna som slår igenom iaf.
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Någon i ett annat forum säger att W-armen kan vara trasig ... vart sitter den?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det är den främre armen som sitter mellan boggien och chassiet. Den främre dämparens övre fäste sitte i den, samt att balata-remmarna sitter i den.

Har man trasig W-arm så brukar man dessutom ha problem med att mattan blir för slak o/e mattan rappar.
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
aha, nä mattan är det inget problem med.

Hur testar man om främre dämparen behöver renoveras?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Du kan skruva lös dämparen ur boggien då boggien sitter på skotern och sedan ta lös fjädern och kolla så att dämparen inte beteer sig som en cykelpump, men det kan vara lite krångligt att få tillbaka den, slacka fjädern max så brukar det lösa dig.

Annars så kan du ta lösa hela boggien och sedan göra samma sak...
 

Heimdall

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Bollstabruk
Det går nog mycket lättare om du plockar lös boggin. Men se till så att du har någon som hjälper dig sen när du ska tillbaka med den. Det *****des ganska friskt för mig när jag skulle tillbaka med min.
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Heimdall skrev:
Det går nog mycket lättare om du plockar lös boggin. Men se till så att du har någon som hjälper dig sen när du ska tillbaka med den. Det *****des ganska friskt för mig när jag skulle tillbaka med min.
fyfasen, lika bra jag lämnar in den då ..

men, jag vill ju vara säker på att det är det som slår till i guppen.. :/
 

Heimdall

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Bollstabruk
Jo det är klart. Lämnar du in den så kan du nog vara säker på att dom hittar felet. Men då blir man också tvungen att lätta på plånboken.
Det är inte så att mattan är för slak så den rappar då? Det brukar kunna låta av det, fast det brukar mest låta när du accelererar. Annars så borde det vara främre boggidämparen som är slut tycker jag.
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
600:- tar han för att ta loss och renovera .... och sätta tillbaks såklart :)

Jag tror inte det är sådär direkt när man kör utan efter man kört på led några kilometer..