Trasig pipa...

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
borde inte vara nåt problem att svetsa det där, bara bränna på... du skulle ju kunna lägga en förstärkning, tex en plåtremsa runt om som du också svetsar
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Svetsa gärna med gassvets och värm lite runt omkring och låt sedan pipan svalna sakta. Om den kyls hastigt så blir svetsen tokhård och då är risken stor att det spricker alldeles vid sidan om svetsningen.

Alternativt att svetsa med MIG och sedan värma upp svetsen och området runt omkring med gas och låta det svalna sakta.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Tackar för det... som av en händelse surfade jag in på tikkas hemsida och vad får man se - jo, har fått in singelpipor till Rave 800... Det måste vara ödet! tänkte jag. Min sambo verkar dock inte tro det, så jag får prova svetsa och värma.
 

nalle

Medlem
15 mar 2005
14
0
1
Kramfors
Visst kan du svetsa ihop pipan. Håller med Micke, låt det svalna sakta. Det går även att prova med TIG svets. Värmespridningen är inte så stor på den metoden. Men man bör låta det svalna sakta, då blir det bäst hållfasthet. Lycka till!
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Så var det svetsat, blev med en leksaks-MIG då inget annat fanns att uppbringa... kunde heller inte värma svetsen när jag var färdig så risken finns väl att det spricker upp igen men det har då suttit ihop nu i 10-11 mil.

Såhär i efterhand kom jag på att man kanske borde ha blåst ur pipan på allt metallspån som blev när jag slipade svetsen på insidan, det blir väl nån form av "backpuls" i dom här... kommer den att skära nu?
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
det hade väll knappast skadat om du hade blåst ur den innan, men det ska inte vara nåt problem. det blåser nog ut direkt. pipan är ju konstruerad för att suga upp bränslet i cylindern och delvis ut i pipan som den sen trycker tillbaka men den trycker ju itne in avgaserna i cylindern. och om den gick i 10 mil så skär den ju knappast nu.. ?