Trasiga vändhjul på XPen!

Messelt

Medlem
19 dec 2007
10
0
1
Revelstoke
Körde 22mil inann båda vändhjulen gick sönder. höger sida krängde av lagret o låg 20m in i skogen o vänster sida blev det ett ganska härligt glap i. ringe ÅF o fråga om dom hade några hjul hemma o fråga även om det gick på garanti med tanke på att det va ledkörning o inte nåt 30m hopp eller sten/stubbe. men BRP hade svarat ÅF att det va förtidigt på säsong att få ut nya hjul för dom visste inte om det skulle bli ett förekommande fel. så det va bara till o handla nya hjul :( sen fixa jag 2 extra så nu e dom fyra o jag hoppas det ska bli bra. E det nån fler som haft samma problem så skriv gärna en rad, tänkte faktiskt bråka lite med BRP.

E

ejwbegysv

Klart du ska ha nya på garantin, det är ÅF:s problem inte BRPs

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
måste vara tråkigt med sådana problem med en ny skoter. Dåligt av ÅF ett du inte fick något på garantin. Man får hoppas att det var fel på de gamla hjulen och inte dom nya du köpte....

Kristo

Välkänd medlem
15 dec 2006
198
0
6
Järvsö
jag skulle ha krävt ett par nya. köper du en ny skoter med 2 års garanti och nått pajjar så fort så ska man bara få nytt direkt inget snack om saken.

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
jag skulle ha krävt ett par nya. köper du en ny skoter med 2 års garanti och nått pajjar så fort så ska man bara få nytt direkt inget snack om saken.
Det är väl bara motorgarantin som gäller i två år?

E

ejwbegysv

Nej Garanti gäller på allt som tillhör en skoter...

Sen har du ju det 3:e året också tack vare konsumentköpslagen i sverige

Kristo

Välkänd medlem
15 dec 2006
198
0
6
Järvsö
precis. så fort jag har fått nå problem med min har då jag varit in med en å fått det fixat gratis. till och med när remmen var slut efter 60 mil så fick jag en ny.

Messelt

Medlem
19 dec 2007
10
0
1
Revelstoke
O när jag väl fixat det så spö regnar det o tok blåser i 4 dar så man inte kan va ute :)
Men det ska bli bättre till julafton men då e väl fjällety gjort av betong!

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Perfekt då behöver du inte oroa dig om xp:n går sönder igen, det är bara kasta upp den på ryggen å kila hem :D

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Hoppas det löser sig med ÅF.. Dom ska fan ta å ge dig nya hjul till skotern å sen får dom väl lösa problemet med BRP... Hade problem med Vectorns främmre boggiehjul å det var bara fara å hämta nya. Dom hade bytt dom åxå men jag ides inte ta skotern på släp 7mil enkel väg för att byta 2 boggiehjul...

Har tyvärr hört om samma sak på ett USA forum så du är inte ensam... Det possitiva med det är ju att problemet lyfts fram snabbare om man är fler och en lösning till varför det händer tas fram... Vad jag förstått så hade en i USA fått byta hela axeln så det kanske är nåt fel där som orsakar att dom havererar..

Det största problemet är ju att allt tar sån tid.. Det är därför viktigt att man ser till at ÅF skickar in data till BRP eller vilket märke det nu kan vara så att dom blir medvetna om att problemen finns... För efter det ska dom ju skicka ut ett gäng som ska lösa problemet, sen ska ju delarna tillverkas och fraktas osv...

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kollade lite på mina bakre hjul igår, sitter oroväckande löst tycker jag...
Går att rucka lite på hjulen, sitter inte riktigt fast på lagret verkar det som...
Känns olustigt eftersom det sitter bara två vändhjul, skulle man köra bort ett står man där...
Sitter det 180mm hjul på vanliga reven med?
Kanske blir till att kränga dit ett gäng såna, eller ett par billethjul...

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Kan för min vildaste inte riktigt förstå varför man sparar vikt genom att sätta bara 2 vändhjul... Och längst ut dessutom...??? Ett hjul med lager kan ju fan inte väga många gram? och det är ganska stor belastning på bakaxeln i vissa situationer..... AC provade ju med F7an å det på insidan av slidesen. Sen gick dom tillbaks till 3 hjul..

Blir man inte ganka ställd om ett far när man bara har 2? typ bärgning direkt?? Eller går det att köra? Föresten så tycker jag att BRP ska fixa en axel med 3 hjul till alla som köpt XPn...

E

ejwbegysv

Kan för min vildaste inte riktigt förstå varför man sparar vikt genom att sätta bara 2 vändhjul... Och längst ut dessutom...??? Ett hjul med lager kan ju fan inte väga många gram? och det är ganska stor belastning på bakaxeln i vissa situationer..... AC provade ju med F7an å det på insidan av slidesen. Sen gick dom tillbaks till 3 hjul..

Blir man inte ganka ställd om ett far när man bara har 2? typ bärgning direkt?? Eller går det att köra? Föresten så tycker jag att BRP ska fixa en axel med 3 hjul till alla som köpt XPn...
Dom kunde iaf ha alu hjul tycker man..

Jag körde ca 500 mil med endast 2 hjul på min summit (2 st innanför skenorna bak).

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg

Nej visst, ett extra boggihjul väger ju inte mycket i sig men då BRP gett sig dän att XP-n skulle bli lätt blev det bara två hjul...
Är ju precis som du säger, rakar man landa lite olyckligt så ett hjul far så står man troligen där, om man inta lyckas fippla dit det...